• EmeliesaraB95

Missfall?? Hjälp!!

Hel allihopa! I torsdags fick jag reda på att jag va gravid, ringde mvc direkt för att boka tid! Och vi räknade hur långt gången jag va utifrån senaste mensen... Och vi kom fram till att jag är 6+5 MEN igår kom mensen??? Vet ju såklart inte om det är mensen men blöder exakt som tidigare mens + mensvärk till och från... Ringde sjukvårdsupplysningen med en stor klump i magen och dom sa åt mig att avvakta. Men imorse så ringde jag tillbaka för jag blöder fortfarande!! Blev kopplad vidare för att boka akut gyn tid men fanns ingen tid så blev tillsagd att ringa tillbaka efter kl tre imorgon....

Någon som har erfarenhet av detta? Om det är ett missfall så vill jag gärna veta och om inte så vill jag ju veta om bebis mår bra?!!! Vad ska jag göra? Bättre att kontakta gyn direkt imorgon bitti?

• Svar på tråden Missfall?? Hjälp!!
  • YaYa

Låter tyvärr som att det kan vara missfall, i alla fall om du blöder så pass mycket. Åk upp på gynakuten så du får svar direkt, de kan kolla med VUL om det är missfall eller bara en ofarlig blödning. Jag håller tummarna!

• YaYa

Det är ju helt omöjligt att säga om man inte gör en läkarundersökning... Vad jag förstår så är det ganska vanligt att blöda i början av en graviditet. Jag har haft missfall i vecka 11, men fostret var bara 6 v. Då var det ingen tvekan om att det var missfall och inte mens, helt sinnessjuka mängder blod.... 

Ta ett graviditetstest, om det blir svagare än innan kan man nog vara ganska säker på att det är missfall på gång.

Jag skulle ha åkt upp på akuten om jag var du, de kan ju inte göra något för att förhindra ett missfall men för sinnesfridens skull vill man ju gärna veta vad som händer. Det kan också vara bra att få starka värktabletter utskrivet ifall missfallet drar igång, ibland kan man få riktigt smärtsamma sammandragningar.

Tänk också på att inte använda tampong, om livmoderhalsen är öppen finns en ökad risk för infektion.

Nu blev det mycket info om MF, men det är väl 50/50 att det går bra. Jag håller tummarna att det bara är en ofarlig vanlig blödning.

• Carambolan

När jag fick missfall i vecka 6 så var det exakt som vanlig mens. Hade jag inte testat positivt och mått illa i ett par dagar innan så hade jag inte trott att jag var gravid. Alla graviditetssymptom gick däremot över på en gång när blödningarna satte in ordentligt så då förstod jag direkt att jag inte var gravid mer.

• EmeliesaraB95

Varit hos gyn nu. Blev inge klokare av det här besöket dom sa: antingen är du tidigt i graviditeten eller så har du missfall. Men no shit?!? Jag hare redan fattat de. Ska åka och lämna blodprover imorgon och får svaret om några dagar?!?!?!!!

Såhär visade testet jag gjorde i torsdags

• BeautifulMoments

Det är inte alltid de kan svara just för att man inte ser så mycket med ett VUL så tidigt.

My life, My choice!
  • EmeliesaraB95

såhär såg testet ut som jag gjorde i torsdags morse. 

hon sa " du kanske läste testet fel?" men jag är väl inte blind, det står väl gavid?? iallafall jag är jätte förvirrad fortfarande.
    kan det vara så att dom inte såg något för att det är så pass tidigt i graviditeten? eller är det missfall?? det är som sagt klarrött och som en helt vanlig mens...

• Carambolan

Ja, så tidigt i graviditeten finns det inte så mycket att se annat än en hinnsäck. Fostret är bara en liten klump av celler och det finns inget hjärta som slår och syns ännu utan en frisk graviditet och en avslutad kan se precis lika ut.

• Fia 28
    Carambolan skrev 2016-08-22 12:15:49 följande:

Ja, så tidigt i graviditeten finns det inte så mycket att se annat än en hinnsäck. Fostret är bara en liten klump av celler och det finns inget hjärta som slår och syns ännu utan en frisk graviditet och en avslutad kan se precis lika ut.

Fast det stämmer väl inte helt. När jag var på vul i v 6+2 så såg man tydligt en liten böna och ett hjärta som slog för fullt. 

Däremot kan ju ägglossningen skett senare och ts är kortare hunnit.
  • EmeliesaraB95

Okej jag tar om allt. Gjorde ett clearblue digital test i torsdags morse (alltså 18/8) mensen va försenad med 12 dagar då och testet visade 1-2v (se bild längre upp). Men om man räknar från första mensdagen som jag hade mens så är jag i 6+6. Och i lördags (alltså 20/8) började jag blöda på eftermiddagen. Jag blöder nu som en helt vanlig mens med mensvärk till och från, precis som mensen jag hade senast. Idag va jag hos gyn och gjorde ett vaginalt ultraljud. Dom kunde se något pyttelitet i livmodern men ingen av dom två läkarna som undersökte mig kunde avgöra om det verkligen var något. Så svaret jag fick va: antingen är det en pågående/början till missfall eller så är du väldigt tidigt i graviditeten och sen fick jag åka hem igen. Imorgon ska jag tillbaka och lämna blodprover.

Kan det vara så att det är mens? Och inget missfall? Att jag bara är så tidigt i graviditeten?

Fick nämligen hem papper för inskrivningen på mvc nyss vilket gjorde mig lite ledsen. Ska jag avboka min tid dit?

Svar på tråden Missfall?? Hjälp!!