• Chianti

Maträtter som står sig 5 dagar?

Jag tycker inte matlagning är så värst kul och försöker undvika det. Men å andra sidan kostar ju uteluncher rätt mycket så jag tänkte göra ett försök att börja laga matlådor. För att effektivisera så tänkte jag testa att laga hela veckan på söndagen. Jag skulle behöva tips på rätter som står sig från söndag till fredag, lämpliga för matlåda. Nån som har några tips?

• Svar på tråden Maträtter som står sig 5 dagar?
  • fjanten

För det första kan du frysa in.

Bra matlåderätter (enligt mig) är:

- Pajer

- Soppor

- Grytor

- Lasagne

Jag gillar inte uppvärmd pasta, så gör vi exempelvis köttfärssås här brukar vi koka ny pasta när vi värmer upp överbliven sås. Så det är inget jag tycker är bra som matlåda! Lasagne är väl undantaget vad gäller pastarätter och uppvärmning. Älskar att värma lasagne dagen efter! Alla smakerna har verkligen krypit in i pastaplattorna då.

• Klickerträna

Ris tycker jag funkar bra att micra. Typ korv stroganoff och ris. Eller ris + vilken gryta som helst.

Kokt potatis kan jag inte för mitt liv micra. Knappt pasta heller. Det blir inte alls bra i konsistens.

Soppor, som nämndes, funkar utmärkt.

Sen tror jag det mesta som är tillagat klarar sig i en kall kyl 5 dagar?

Om du inte vill laga själv, så rekommenderar jag Stefano Catenacci's "gooh". De är faktiskt riktigt goda, de jag smakat. Inte frysta rätter, utan bara kylskåpade. MUMS! De kostar dock ca 60kr, men det kanske det är värt nån gång då och då. Väldigt snabba att värma och SÅ goda. Känns som mer näring i dem än frysta rätter.

• Chianti
    Vickan I skrev 2016-08-21 18:29:18 följande:
    Du kan väl frysa in eller?
    Japp.
    fjanten skrev 2016-08-21 18:33:07 följande:
    För det första kan du frysa in.

Bra matlåderätter (enligt mig) är:
    - Pajer
    - Soppor
    - Grytor
    - Lasagne

Jag gillar inte uppvärmd pasta, så gör vi exempelvis köttfärssås här brukar vi koka ny pasta när vi värmer upp överbliven sås. Så det är inget jag tycker är bra som matlåda! Lasagne är väl undantaget vad gäller pastarätter och uppvärmning. Älskar att värma lasagne dagen efter! Alla smakerna har verkligen krypit in i pastaplattorna då.
    Stort tack!
    Klickerträna skrev 2016-08-21 18:39:53 följande:
    Ris tycker jag funkar bra att micra. Typ korv stroganoff och ris. Eller ris + vilken gryta som helst.

Kokt potatis kan jag inte för mitt liv micra. Knappt pasta heller. Det blir inte alls bra i konsistens.

Soppor, som nämndes, funkar utmärkt.

Sen tror jag det mesta som är tillagat klarar sig i en kall kyl 5 dagar?

Om du inte vill laga själv, så rekommenderar jag Stefano Catenacci's "gooh". De är faktiskt riktigt goda, de jag smakat. Inte frysta rätter, utan bara kylskåpade. MUMS! De kostar dock ca 60kr, men det kanske det är värt nån gång då och då. Väldigt snabba att värma och SÅ goda. Känns som mer näring i dem än frysta rätter.
    Tack till dig också! Ja, Gooh köper jag ibland, men här kostar de 70 ungefär.

• Aniiee

Om du har stor frys så kan du laga hela månadens luncher på en helg, ekonomiskt och effektivt. 

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • klyban

Pratar vi om grytor, så alla lång kok passar SUPER BRA till detta.
    Det finns massor av att välja på detta område.
    Glöm frysa potatis, det är nog bara raggmunk som pallar frysen hyfsat.
    Lasagne går ju äta efter frysen, men den är rätt medioker efter frysning.
    Sen ska man veta i kylen håller sig mat bra också, så man kan ju laga mat för flera dagar och äta ifrån detta.
    Om nu du klarar av att äta samma maträtt flera dagar i rad, vissa gör ju inte detta Flört

Svar på tråden Maträtter som står sig 5 dagar?