• Anonym (Grannen)

Minderårig missbrukare

Hej! Det är så att i dörren intill bor en kille, född 2002, alltså 14år. Jag är 4år äldre och jag vet mycket väl vilka han umgås med. Där han "hänger" om dagarna hängde jag också förut. Och nu till det viktiga. Han tar röka. Alltså han tar brunt och grönt. Sedan så är han inte tyst om det, utan han går och berättar det för alla som om han ser det som att skryta. Jag önskar han kunde förstå att han bara förvärrar situationen.. Jag tänkte anmäla till socialtjänsten, alltså göra en orosanmälan, men det stod att det skulle göras skriftligt och jag vill vara anonym. Han är min granne och jag har känt familjen sedan barnsben, även hans storebror har samma problem fast han är över 20 och är mer noga med det han gör så han kan jag inte göra något åt. Så snälla snälla ni, vägled mig i hur jag ska göra. Han är bara 14år, och det här han gör nu kommer resultera i tyngre droger och missbruk.

• Svar på tråden Minderårig missbrukare
  • Anonym (papper o penna)

Du kan göra det skriftligt. Skriv ner hela historien på papper, antingen via datorn och skriva ut på skrivare, eller papper och penna. Sen ner med det i kuvert och skicka till socialtjänsten. Du behöver inte skriva avsändare

• Anonym (soc sekr)

Vaddå "det stod att det skulle göras skriftligt"? Naturligtvis kan man ringa och göra en anonym anmälan, det finns inga regler för hur det ska göras utan man tar emot anmälan oavsett hur den kommer in. Skulle din kommun skriva så på sin hemsida eller var du sett det så är det så de vill ha det men det är riktigt dåligt skulle jag vilja säga då man ju kan missa anmälningar på det sättet.

Nej, ring du och säg att du vill göra en anonym anmälan om ett barn som missbrukar. Skulle de avvisa dig så skulle jag bli ytterst förvånad och de borde anmälas.

• Anonym (Lina)

"Han tar brunt och grönt"? Ursäkta en novis, men vad menas med det??

• Anonym (Hej)

Betyder hasch och marijuana.

Ts: tänk på att aldrig nämna ditt namn för då kan du inte vara anonym. Alltså säg inte "hej jag heter Anna Svensson och är orolig för bla bla bla, jag vill vara anonym."

• nnnnnnnn

Bara skriv ihop något snabbt...
    Eller ring, det brukar man kunna göra, tror jag.

Varför inte ta din lilla berättelse och anonymisera den?

Hej! Det är så att jag har reagerat på hur en kille, född 2002, alltså 14år beter sig. Jag är äldre och jag vet mycket väl vilka han umgås med. Var han "hänger" om dagarna. Och nu till det viktiga. Han tar röka. Alltså han tar brunt och grönt (hasch och marijuana). Sedan så är han inte tyst om det, utan han går och berättar det för alla som om han ser det som att skryta. Jag önskar han kunde förstå att han bara förvärrar situationen.. Nu tänkte jag anmäla till socialtjänsten, alltså göra en orosanmälan och det stod att det skulle göras skriftligt och jag vill vara anonym. Även hans storebror har samma problem fast han är över 20 och är mer noga med det han gör så han kan jag inte göra något åt. Så snälla snälla ni, ta denna anmälan på allvar. Han är bara 14år, och det här han gör nu kommer resultera i tyngre droger och missbruk.

/anonym

• nnnnnnnn

Sen fyller du på med namn, adress, personnummer och telefonnummer om du kan dem till personen det handlar om.

Glömde skriva det ovan...

Tex avsluta med:

Anmälan gäller alltså Kalle Kallesson, Kallevägen 11, 111 11 Kallestad , tel: 111-11 11 11 (ev. personnummer)

• klyban
    Anonym (Lina) skrev 2016-08-24 12:53:57 följande:
    "Han tar brunt och grönt"? Ursäkta en novis, men vad menas med det??

Cannabis rätt och slätt, så är missförstånden över.

Idag så är man inte lika intresserad av de som röker cannabis.
    Han är visserligen minderårig, men det är väl det enda som skulle göra att de skulle bli intresserad.
    Sen skriver du en intressant sak TS "Jag önskar han kunde förstå att han bara förvärrar situationen..", och sen pratar du om anmälan.
    En sådan anmälan och vidare åtgärder, kan bli långt mer skadligt för han.

• The sea refuses no river

Det är en svar situation, särskilt som ovanstaende menar, att kontakt med myndigheter tyvärr faktiskt kan förvärra situationen i vissa fall.

Det bästa, tror jag, är när man i den situationen har nagon äldre och visare att prata med - som är förstaende och kan prata utan att vara för orolig eller inskränkande.

I manga fall är ju den här typen av situationen ett sätt att försöka bryta sig loss lite, gör egna beslut, och kanske just eftersom de är förbjudna är de alldeles särskilt hans egna. Ens slags rebell mot omgivningen.

Jag kan trösta med att jag känner flera människor i 25+ aldern som har rökt mycket gräs i den aldern utan att utveckla nagra missbruksproblem och som överlag har det bra idag. De är generellt sett överens om att de testade för tidigt, att de nog rökt förr eller senare ända - men att de önskar att de testat när de var kanske 18-19 (vilket jag själv gjorde).

Svar på tråden Minderårig missbrukare