• Anonym (tröttsamt)

För helvete! Hostar så jag spyr..

Vad ska jag göra? Dricka massa vatten? Det gör jag. Dricka varmt te? Det gör jag. Testa hostmedicin från apoteket? Funkar lika bra som att svälja luft.

Går till läkaren (tveksamt om han verkligen bör kalla sig det)? Jovisst, Drick massa vatten och vila säger han. Inte fan fick jag någon mirakel medicin som jag nästan hoppats på, om den så gav mig gröna tomtar i vardagsrummet.

Det rasslar, slemmar igen, kittlas och jag får en hostattack som inte är från denna värld......och spyr, om jag har riktig otur. Lämnar pojken på förskolan, får hostattack när promenaden dit är avklarad, hostar så jag får grymma kväljningar och kippar efter andan.. Som tur är så har jag inte spytt där - än.

Nu har detta hållt i över en vecka och jag har bokstavligen hostat lock för mina öron så hela världen låter som den ligger under vatten, vilket är grädden på moset..så att säga. Vad fasen hjälper?! Hjälp en desperat medborgare.

• Svar på tråden För helvete! Hostar så jag spyr..
  • Uttran

Då jag hade lunginflammation hade jag hög feber också, jag vet inte om man alltid har det. Men kikhosta skulle det kunna vara, det har jag också haft och då hade jag ingen feber alls need hostade så jag spydde under några veckor.

• Anonym (Cocillana)

Är det rethosta, kittlar och så, du har så hjälper Cocillana Etyfin. För slemhostan finns slemlösanade. Gå till läkaren för guds skull så du åtminstone får sova.

• Anonym (tröttsamt)

Uh..bikarbonat, mår illa bara jag tänker på det. Men funkar det så är det väl värt ett försök

Sitter just nu med honungsvatten och hoppas på ett mirakel från högre makter under dagen..

• StevenDiese

Hur gick det? Dämpade honungsvattnet hostan?

• Anonym (tröttsamt)

Nja, ingen större skillnad ännu..Men jag har inte gett upp hoppet...än :)

• Anonym (Lunginflammation?)

Jag hade aldrig någon feber när jag hade lunginflammation, så gick med det ett antal veckor tyvärr så de fick sätta in tunga artilleriet när jag väl sökte för det...

Anonym (tröttsamt) skrev 2016-08-23 22:55:18 följande:

Ojdå. Det lät ju inte så trevligt..Jag har ingen feber eller ont i lungorna, så lunginflammation har jag inte haft en tanke på..fören nu :-/ haha

• Anonym (Stå på dig)

Jag hade det så i flera veckor, till slut visade det sig att jag hade fått förkylningsastma. Fick pulmicort och bricanyl astmamedicin som gjorde susen efter ytterligare ett par veckor. Sen fick jag ta fe medicinerna varje gång jag fick antydan till förkylning. Första 2-3 gångerna jag blev förkyld fick jag fortfarande tillbaka den irriterande hostan men inte lika länge - sen avtog den gradvis och nu får jag aldrig sån hosta längre bara behandlar med en gång jag börjar bli förkyld och känner antydan till det där kilandet i halsen. Be at bli undersökt för förkylningsastma och Allergi

• Anonym (Lika)

Jag brukar bli så dålig varje gång jag blir förkyld, och tyvärr så har jag inte hittar något som hjälper. Det enda jag kan göra är vila, vila och vila. Det tar för mig lång tid att bli bra men det är som det är

• Anonym (Stå på dig)

Se mitt svar över - om du inte blivit kollad för förkylningsastma så be om det. Förkylningsastma är inte att man får "astmaanfall" utan väldigt irriterande djup hosta som håller i sig länge vid varje förkylning. Kanske svårt att ligga på rygg t.ex.

Anonym (Lika) skrev 2016-08-24 21:27:42 följande:

Jag brukar bli så dålig varje gång jag blir förkyld, och tyvärr så har jag inte hittar något som hjälper. Det enda jag kan göra är vila, vila och vila. Det tar för mig lång tid att bli bra men det är som det är

• Anonym (mykoplasma)

När jag hostade så illa så jag kräktes så hade jag nåt som hette typ mykoplasma? Fick penicillin och cocillana (livräddaren). Vad gjorde din läkare? Tog han någon snabbsänka eller vad det heter (kan inget om sjukvård, sorry) för att se om du har bakterier i blodet? För även om vila och vatten är bra så finns det ju saker man kan få utskrivna för att lindra symtomen, vilket jag tycker är rimligt att man får när man hostar så man kräks...

• Anonym (Stå på dig)

Snabbsänkan (eller crp som de väl använder mest nu) visar om du har en infektion i kroppen. Är kanske inte det man misstänker i första hand just vid hosta men klart det kan hända. Är mykoplasma en infektion eller?

Anonym (mykoplasma) skrev 2016-08-24 21:58:39 följande:

När jag hostade så illa så jag kräktes så hade jag nåt som hette typ mykoplasma? Fick penicillin och cocillana (livräddaren). Vad gjorde din läkare? Tog han någon snabbsänka eller vad det heter (kan inget om sjukvård, sorry) för att se om du har bakterier i blodet? För även om vila och vatten är bra så finns det ju saker man kan få utskrivna för att lindra symtomen, vilket jag tycker är rimligt att man får när man hostar så man kräks...

• Anonym (tröttsamt)

Tog inga prover alls, lyssnade på lungorna och jag fick förklara mitt problem..

• Anonym (Lika)
    Anonym (Stå på dig) skrev 2016-08-24 21:46:37 följande:

Se mitt svar över - om du inte blivit kollad för förkylningsastma så be om det. Förkylningsastma är inte att man får "astmaanfall" utan väldigt irriterande djup hosta som håller i sig länge vid varje förkylning. Kanske svårt att ligga på rygg t.ex.

Enligt läkarna så är det inget annat än envisa förkylningar
  • Anonym (Stå på dig)

Ja men har du blivit undersökt för astma då? Annars är det ju omöjligt för dem att veta det. Är en väldigt enkel undersökning som de kan göra på vilken vc som helst så bara be om det.

Anonym (Lika) skrev 2016-08-25 08:31:38 följande:

Enligt läkarna så är det inget annat än envisa förkylningar

Svar på tråden För helvete! Hostar så jag spyr..