• Sphynxey

Påföljd vuxensnatteri

Hej alla,

Jag har en lite knäpp fråga: jag undrar vad som händer om en vuxen person blir tagen för snatteri. Blir det polisförhör? Rättegång? Böter? Osv. Allra bäst hade det varit om nån vet hur det var med detta under andra halvan av 1980-talet, men nutid funkar också. Anledningen till att jag undrar är att jag har ett litet hobbyprojekt ? nämligen att skriva en "bok", som delvis utspelar sig på 80-talet... Och trots att det är högst osannolikt att den nånsin skulle bli utgiven, så vill jag ändå ha detaljerna rätt...

Så: om det finns nån som har en aning beträffande detta ? eller som vet vart man kan vända sig för att få reda på det ? så hade jag varit supertacksam!

Kram till alla!
    /S

• Svar på tråden Påföljd vuxensnatteri
  • Kjell2

Idag:
    Erkänner man så blir det ett straffföreläggnade och sen böter. På samma sätt som fortkörning
    Nekar man kan det gå till rättegång och sen böter.

• XEmmabus

Hej. Jag jobbade med snatteriutredningar på polisen på 90-talet. Var civilanställd. Vi fick in snatterianmälnimgar från affärer. Oftast var de från väktare (civilt klädda). Ibland åkte någon patrull ut och tog upp anmälan på plats. Detta var framförallt när de "bråkade" och inte ville plocka fram stöldgodset när väktaren sa till. Eller vid tillfällen då larmbåge tjöt och väktare ej fanns på plats.

Ibland gjorde jag telefonförhör med de misstänkta och ibland kallade jag in dem till förhör. Särskilt vid tillfällen då tolk behövdes.

Om de erkände utfärdade åklagaren ett strafföreläggande och de fick betala dagsböter beroende på inkomst. Hade de ingen inkomst fick de betala en lägstasumma. Minns inte vad beloppet var på.

Erkände de ej blev det rättegång, där väktaren kallades in som vittne. Åklagaren kunde även lägga ner ett åtal om det inte fanns något uppsåt bakom snatteriet. Jag vet inte hur många människor som åkte fast på Ikea för möbeltassar. De låg på visningsavdelningen och folk tog dem i händerna. När de skulle titta på något stoppade de ner dem i fickan och glömde av dem. Möbeltassar för 14,50 kr "snattades" samtidigt som de köpte möbler för tusentals kronor.

• Sphynxey

Tusen tack för era svar!! Såg dem först nu, eftersom jag alltid glömmer bort att familjeliv inte har aviseringar när nån svarat (vilket ju är hur dumt som helst). Hursomhelst; tusen tack!! Jättebra och utförligt ? verkligen användbart!! 

En sak bara ? om ni pallar svara igen...: har jag fattat det rätt om jag säger att strafföreläggande är som en dom, fast utan att man haft rättegång som mellanled? Och att det i princip bara är ett pappzrdär det fastslås vilka böter man ska betala?

Återigen: tusen tack!

• Sphynxey

Det skulle vara ett tankstreck, inte ett frågetecken i det föregående...

• Nyfikna72

Fast brottet som sådant är likadant oavsett ålder på förövaren. Det är bara påföljden som blir annorlunda.

• XEmmabus

Ja om man godkänner finns det ingen anledning att ha rättegång vid småbrott.

Läs här på polisens sida

polisen.se/Lagar-och-regler/Boter/Strafforelaggande/

Sphynxey skrev 2016-08-27 09:55:14 följande:

Tusen tack för era svar!! Såg dem först nu, eftersom jag alltid glömmer bort att familjeliv inte har aviseringar när nån svarat (vilket ju är hur dumt som helst). Hursomhelst; tusen tack!! Jättebra och utförligt ? verkligen användbart!! 

En sak bara ? om ni pallar svara igen...: har jag fattat det rätt om jag säger att strafföreläggande är som en dom, fast utan att man haft rättegång som mellanled? Och att det i princip bara är ett pappzrdär det fastslås vilka böter man ska betala?

Återigen: tusen tack!

• infochristina

Värt att notera om snattaren är aggresiv och gör motstånd blir det rån istället för snatteri med en mycket hårdare straffskala

• XEmmabus

Gränsen mellan snatteri och stöld går vid 1 000 kr. Så han/hon i boken får inte snatta något allt för dyrt. ;)

Och om jag inte minns fel gick gränsen vid 800 kr i mitten på 90-talet. Lägg dig runt max värde 500-600 kr så är du safe.

• Sphynxey

Återigen tack för ännu fler jättebra svar! Tack!!! (igen har jag missat att jag fått svar eftersom man inte får nån alert på mailen... därav min sena respons...)

Jättebra också att få den mer specifika uppgiften om värde på det som snattas - kanon! :)

Svar på tråden Påföljd vuxensnatteri