• skit01

Studera med acne :(

Jag är en tjej som tycker det är viktigt att se fräsch ut , speciellt i ansiktet, och att göra ett bra intryck . För folk dömer . Inte alla men väldigt många. 
    Är jätte svårt att ha självförtroende .  

Jag ska börja studera men det är så att jag lider av acne . Det har tyvärr blossat upp nu såklart. Det är väl stressen . Jag kommer komma dit med acne och rodnad i HELA ansiktet. Det ser så otrevligt ut . Och det gör dessutom ont .

Smink irriterar och gör det värre , använder mineralsmink , tikei, men det äts upp av flottigheten under dagen + att det torkar ut huden jättemycket som skapar mer finnar. Fuktkrämer tål jag ej och jag är allergisk mot det mesta

Hur ser ni på folk som kommer till högskolan med massa stora finnar, rödflammighet , flottig osv? 
    Ni som har detta , hur hanterar ni det? 

Under dagen när jag är lite stressad på tex skola , jobb osv så efter nån timma är ansiktet helt täckt av flott och jag är jätteröd och det kan även komma helt nya finnar under dagen. 

Detta låter som ett banalt problem och att jag är utseendefixerad som bryr mig . Acnen har gjort att mitt självförtroende är i botten. Jag känner mig smutsig och jag är rädd att folk tror att jag inte sköter min hygien eller inte tar hand om mitt utseende.

Jag är en hälsosam person, mediterar, äter nyttigt & tränar . Har tagit bort gluten från min kost sen 1 år tillbaka.

Min acne är av en sån sort att medicin ej hjälper . Varken tabletter eller krämer. Har fått rådet att försöka acceptera läget .
  • Svar på tråden Studera med acne :(
  • silhuett

I början var det dyrt, eftersom det krävdes full dos för att bli av med finnarna, men under året har jag kunnat minska intaget (de senaste månaderna halverat) utan att finnarna har kommit tillbaka.

• Fia 28
    skit01 skrev 2016-08-25 10:26:25 följande:

Är det Clearly Gone som du äter eller köper du vitamin b 5 på hälsokosten?

Jag köper B5 pantothenic acid från shopping4net. Rekommenderas dock inte om du har problem att svälja stora tabletter.
  • silhuett
    Fia 28 skrev 2016-08-25 10:28:59 följande:
    Jag köper B5 pantothenic acid från shopping4net. Rekommenderas dock inte om du har problem att svälja stora tabletter.
    Kollade upp dessa av nyfikenhet. Hur stor är dagsdosen? Det står inte.
    Tänkte se om man kunde minska utgifterna :)
  • silhuett
    skit01 skrev 2016-08-25 10:28:57 följande:

Hur länge har du ätit det innan du såg resultat?

Med full dos började det märkas efter bara några veckor. Finnarna försvann successivt, och efter 2-3 månader var jag så gott som fri från dem.
  • Fia 28
    silhuett skrev 2016-08-25 10:31:56 följande:
    Kollade upp dessa av nyfikenhet. Hur stor är dagsdosen? Det står inte.
    Tänkte se om man kunde minska utgifterna :)
    De är 1g per tablett och jag har kört med 4 st om dag. Men dosen är väl individuell hur mycket man behöver. För syrran räckte det med 1-2 tabletter, men då har hon mindre besvär än vad jag har.
  • Fia 28
    Fia 28 skrev 2016-08-25 10:34:04 följande:
    De är 1g per tablett och jag har kört med 4 st om dag. Men dosen är väl individuell hur mycket man behöver. För syrran räckte det med 1-2 tabletter, men då har hon mindre besvär än vad jag har.
    Max dosen är väl 10 g per dag, så 10 tabletterav denna sorten. Men så mycket har jag aldrig behövt ta.
  • silhuett
    Fia 28 skrev 2016-08-25 10:34:04 följande:
    Okej. VEKK rekommenderar ett dagligt intag på 10 g (20 kapslar, då deras är på 500 mg/kapsel), alltså dubbelt så mycket (eftersom dessa tabletter är på 1 g/st).
  • silhuett

För min del behövdes 10 g i början. Jag slarvade den första månaden (glömde alltid någon av doserna) och fick inte fullt resultat förrän jag skärpte mig. Men sen har jag som sagt successivt minskat intaget.

Svar på tråden Studera med acne :(