• Anonym (Orolig mamma)

Min dotter förstör sitt liv fullständigt - hjälp!

Min nu vuxna dotter (22 år gammal) flyttade för ett och ett halvt år sedan till Stockholm för att studera. Den största orsaken till att hon flyttade dit var emellertid att hon, som hon själv sa, var förbannat trött på att bo i det mindre samhälle där hon växt upp och där vi bott ända sedan hon var liten. Hon tyckte att folket här är inskränkta, bonniga och snåla, och ville flytta till Sthlm för att träffa mer frigjorda, fördomsfria, öppna, intellektuella och moderna människor. Jag förstod henne, då jag själv i flera år börjat vantrivas med att bo i detta mindre samhälle på västkusten och har önskat henne lycka till och försökt hjälpa henne på alla sätt att komma igång däruppe, bland annat har hon fått väldigt mycket pengar. I början gav jag henne dem frivilligt, men nu har det gått över till att hon ringer och ber om mellan 1-3000 extra varje månad, för hon säger att det är dyrt att bo och leva i Stockholm.

Jag börjar, som ni förstår, att misstänka att allt inte står rätt till. Och för någon vecka sedan fick jag reda på att hon på sin blogg lägger ut en massa festbilder där hon figurerar med olika killar och alltid med ett glas i hand, ofta i krogmiljö. Hon berättar öppet på sin blogg om de killar hon "strulat" med, hur full hon har varit och en massa annat som jag inte vill gå in närmare på här, eftersom det gör mig så deprimerad. Hon har aldrig visat mig sin blogg eller gett mig adressen, utan jag fick reda på detta via en av hennes kompisar, som visade mig bloggen. Hon lägger aldrig ut dessa bilder på facebook, av förståeliga skäl då vi är vänner där. På hennes facebook sida framstår hon som att hon är skötsam och sköter sina studier, och berättar även om extrajobb hon fått vid sidan av studierna. Men börjar förstå att allt detta är lögn och ett sätt att vilseleda mig och andra som är glada för hennes skull och vill att det ska gå bra för henne.

På bloggen lägger hon ut festbilder både på helgerna och mitt i veckorna, och jag börjar bli orolig för att hon inte bara dricker utan även har börjat med "annat".

Jag har konfronterat henne naturligtvis och hon säger att "alla" lever så i Stockholm och att jag måste unna henne att få ha kul och umgås med människor. Jag blev arg och gjorde klart för henne att om hon lever det liv hon skyltar med på sin blogg kommer hon inte att få mer pengar av mig. Hon svarade att hon inte var beroende av mig då hon har "kontakter" som kan ge henne pengar närhelst hon behöver (förmodligen, gissar jag, killar som mer än gärna bjuder henne på det ena och det andra då hon ser väldigt bra ut). Jag sa att håll dig då till dina kontakter, men sa också att om hon inte har för avsikt att studera eller satsa på något utan bara festa och rumla, så kan hon glömma någon som helst hjälp av mig i fortsättningen.

Hon lade på luren och sedan dess  har jag inte hört av henne.Hon svarar inte längre när jag ringer eller kontaktar henne på facebook. Jag är verkligen förtvivlad och känner mig så fruktansvärt lurad. Min dotter och jag har alltid haft en bra relation och jag har alltid velat henne väl, men nu verkar det som hon blivit en helt annan människa, någon jag inte känner igen. Jag kan förstå att det är skillnad för henne att bo i en storstad jämfört med hur hon hade det tidigare och att hon har träffat många nya intressanta människor som hon har roligt tillsammans med, men att det skulle bli såhär trodde jag aldrig.

Jag känner mig helt maktlös, på gränsen till apatisk. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra.

Alla tips och råd mottages tacksamt!

• Svar på tråden Min dotter förstör sitt liv fullständigt - hjälp!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Lina) skrev 2016-08-25 15:21:27 följande:

Förstår att det känns jobbigt för dig som mamma. Nu är din dotter i och för sig vuxen och det hon håller på med låter mer som att hon håller på att hitta sig själv. Jag är numera 27 och har gjort exakt samma sak som din dotter gör just nu. Visst hade jag en party och blogg period som jag kanske inte var så stolt över att visa upp för mina föräldrar.. Det verkar ändå som om ni har ett bra förhållande i grunden så jag tror helt enkelt att det kommer att lösa sig mellan er två. Ingen fara.

Förstår om du blir besviken när du öven hjälpt henne ekonomiskt och du uppfattar det som om hon bränner pengarna på allt annat än vad du själv hade räknat med. Tycker i och för sig att det är klokt att du inte ger henne mer pengar bara sådär. Mina föräldrar hjälpte mig när det sket sig (typ behövde betala tillbaka en del studiemedel) och jag är idag supertacksam över det. 

Just den där åldern och att precis som jag flytta från en storstad till en småstad så händer sånt där. Man festar, träffar människor, gör bort sig, gör bra saker. Det är en del av att bli vuxen. Man måste få testa på livet. Det hör till. Det som hon kanske borde tänka på är vad hon publicerar på nätet. Med det är en annan femma. Idag några år senare har jag en underbar sambo, köpte just en lägenhet i innerstan, har en chefsposition på ett IT-bolag och dricker vin på middagar. 

Ge henne lite tid. Hon hör av sig. Har ni en bra relation från början så hittar hon snart tillbaka till dig. Dont worry :)

Sen funderar jag på om hon möjligtvis är ditt första eller ditt enda barn? Har jag rätt?

Det verkar överhuvudtaget som om det här livet med kombinerat festande, "strulande" och bloggande har blivit något som många unga tjejer håller på med. Som jag ser det innebär vuxenlivet att man ska kunna "vänta på belöningen" och ta ansvar för sitt liv. Att leva efter lustprincipen att alltid välja att ha roligt framför att göra det som är viktigt, är oansvarigt och tyder på att man inte har mognat ordentligt.

Tyvärr så finns ju heller idag inga nyktra förebilder. Det sups överallt, i TV, film, på reklam. Ingen kommer undan. Alla vill leva det "glamourösa" livet med festande och att bara ha kul. Men tänk om alla levde så, vem skulle då sköta grovjobben i samhället? Vem skulle överhuvudtaget se till att samhället fungerade?

• Anonym (Lina)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2016-08-25 15:39:26 följande:
    Det är möjligt att jag förhastar mig och hon kanske bara passar på att leva livet nu när hon äntligen kan leva storstadsliv, som hon länge längtat efter. Men jag känner mig ändå lurad och utnyttjad. Som om hon tror att "gamla mamma är lätt att lura på pengar, hon gör allt för mig och det är inte så noga vad pengarna går till".

Jag gillar inte den attityden hos min dotter, som du säkert kan förstå.

Jag vill ju att hon ska göra något med sitt liv. Bli något. Själv har jag stått och stampat på samma arbetsplats i hela mitt liv och jag skulle mer än gärna ha bytt plats med henne om och när jag var yngre, men nu är jag för gammal och att studera till något vid min ålder (jag är dryga 50) skulle vara helt bostkastat, då jag förmodligen inte skulle få ett fast jobb förrän jag går i pension.

Jag fattar att du är besviken över pengabiten. Skriv till henne (när du lugnat ner dig, blir oftast bättre så) och förklara att du trodde att pengarna skulle gå till annat och att du inte vill sponsra hennes festande. Det borde hon förstå. Kom fram till en återbetalningsplan med henne eller liknande.

Sen att hon festar och är ute osv det hör till. Du vet ju faktiskt inte om hon tar annat. Du tror det för att du har läst hennes blogg. Kan dock av egen erfarenhet som bloggerska trösta dig med att man oftast försöker framställa sig som mycket coolare och roligare än vad man egentligen är. Bloggar ska man ta med en skopa salt. 

Och jo, de flesta i mitt tjejgäng (12 tjejer) festade som galningar under de där åren. Studentskivor, stureplan, galna efterfester. Vi alla är numera färdigutbildade. De flesta i tid, vissa med nåt år extra på halsen. Men vi mår bra.

Vi hittade oss själva, vi hade roligt, vi skaffade oss massor av kontakter och vi tröttnade så småningom om insåg precis som en tidigare skribent nämnde här att det livet är ganska ytligt. MEN man måste få lov att inse det själv. Man måste få lov att göra sina egna dumma och bra beslut.

Och som en annan skribent också skrev. Berätta att du inte ger mer ångar en att du finns där som stöd när hon behöver. Man behöver ringa och gråta till sin mamma lite då och då men man måste få inse det själv :)

• alexias mamma

Ta det lite lugnt, hon behöver få "festa av sig". På ett inlägg du skrivit låter det nästan som att du är lite avundsjuk på allt hon kan göra som inte du kunde. När man är ung kan man visst klara festande och plugg o jobb galant. Alla är olika så även du och din dotter. Låt henne leva lite. Ge inga mer pengar då men klaga inte på hur hon, vuxen människa, lever.

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Lina) skrev 2016-08-25 15:51:52 följande:

Jag fattar att du är besviken över pengabiten. Skriv till henne (när du lugnat ner dig, blir oftast bättre så) och förklara att du trodde att pengarna skulle gå till annat och att du inte vill sponsra hennes festande. Det borde hon förstå. Kom fram till en återbetalningsplan med henne eller liknande.

Sen att hon festar och är ute osv det hör till. Du vet ju faktiskt inte om hon tar annat. Du tror det för att du har läst hennes blogg. Kan dock av egen erfarenhet som bloggerska trösta dig med att man oftast försöker framställa sig som mycket coolare och roligare än vad man egentligen är. Bloggar ska man ta med en skopa salt. 

Och jo, de flesta i mitt tjejgäng (12 tjejer) festade som galningar under de där åren. Studentskivor, stureplan, galna efterfester. Vi alla är numera färdigutbildade. De flesta i tid, vissa med nåt år extra på halsen. Men vi mår bra.

Vi hittade oss själva, vi hade roligt, vi skaffade oss massor av kontakter och vi tröttnade så småningom om insåg precis som en tidigare skribent nämnde här att det livet är ganska ytligt. MEN man måste få lov att inse det själv. Man måste få lov att göra sina egna dumma och bra beslut.

Och som en annan skribent också skrev. Berätta att du inte ger mer ångar en att du finns där som stöd när hon behöver. Man behöver ringa och gråta till sin mamma lite då och då men man måste få inse det själv :)

Jadu, man får innerligt hoppas att det bara är ett sätt för henne att framstå som "cool" eller häftig. Men bloggar brukar ju vara personliga och jag tror inte att jag är "mossig" eller dum som oroar mig. Min magkänsla säger mig att hon håller på att hamna snett, som mamma känner man sådant. Inte minst oroar jag mig för att hon kan få könssjukdomar om hon nu ligger med en massa killar. Och att hon ska bli sårad eller sviken, att alkohol och festande tar en allt större plats i hennes liv. Min far (hennes morfar) var alkoholist och dog i tidig ålder. Och då jag vet att alkoholism är genetisk är det väl inte så konstigt om jag oroar mig? Samtidigt har jag svårt att förstå att festande och supande ofta är det högsta nöjet hos så många. Det måste väl finnas annat i livet som kan ge glädje och som betyder något? Varför måste man supa sig redlös för att "ha roligt"?

Men du har nog (förhoppningsvis) rätt i att det är en pediod i hennes liv som hon kommer att växa ifrån. Ja, jag kommer alltid finnas där för henne, men om hon inte skärper sig, så blir det iallafall ingen mer ekonomisk hjälp för hennes del. Jo, möjligtvis om hon kan bevisa att pengarna går till det de är avsedda för. Jag känner mig jävligt lurad och sviken just nu, men lovar att jag kommer försöka se det ur hennes synvinkel.

• Anonym (Orolig mamma)
    alexias mamma skrev 2016-08-25 16:10:14 följande:

Ta det lite lugnt, hon behöver få "festa av sig". På ett inlägg du skrivit låter det nästan som att du är lite avundsjuk på allt hon kan göra som inte du kunde. När man är ung kan man visst klara festande och plugg o jobb galant. Alla är olika så även du och din dotter. Låt henne leva lite. Ge inga mer pengar då men klaga inte på hur hon, vuxen människa, lever.

Möjligt att det finns en viss avundsjuka med i bilden. Men det är verkligen inte huvudanledningen till min oro. Jag vill min dotter väl och vill att hon ska lyckas bättre i livet än vad jag har gjort, då är jag väl inte direkt avundsjuk?

Okej, jag sa göra som flera av er har sagt. Jag ska låta henne leva sitt liv. Men om hon lever samma liv om låt oss säga 5-7 år, så kommer jag inte att acceptera det längre, utan se till att hon kommer på behandling!!

• paniniya

Åh nej, tänkte jag, en dotter som förstör sitt liv fullständigt. Skjuter hon upp, varken går i skolan eller jobbar, bara säljer sig på gatan för att ha råd med knark. Kanske stjäl?

Men icke, här har vi en mamma som skriver att sin dotter inte är psykiskt stark, för "det vet jag av egna erfarenheter". Du ber om råd, men du säger att du inte är alls "mossig", och att det är minsann inte alls möjligt att parta och sköta liv samtidigt. Om jag var din dotter hade jag flytt, du stryper ju henne, för guds skull!

Det är verkligen inte konstigt att hon inte svarar på dina samtal eller meddelande. 
    Det skulle inte förvåna mig att du gillar och kommenterar på allt hon lägger upp på facebook. 

Hon är 22 år. Hon har äntligen flyttat hemifrån. Jag flyttade utomlands och festade både vardagar och helger, strulade runder och hade hur kul som helst när jag var 22 år. Hon förstör inte sitt liv, hon lever sitt liv som en vanlig person. 

Om hon hoppar av sina studier och struntar i att jobba, då kanske du har något att säga, men nu förstör du bara förhållandet till din dotter. Usch på dig.

• FuckGoggleAskMe

När jag var runt 20 år festade jag runt som få, massor av alkohol, sena nätter (eller gick till föreläsningen utan att ha sovit alls) och hade vansinnigt roligt. Studierna gick väldigt bra, fast nog drog jag på mig 2 eller 3 resttentor som jag då pluggade in på sommar eller jullov och klarade av sedan (alltså ingen förlängning av studietiden). Jag levde oerhört billigt, gjorde tex egna skorpsmulor, ströbröd och blötlade ärtor, bakade bröd, handlade det mesta 2nd hand etc och utökade studielånet med att arbeta på jullov, sommarlov och en hel del helger året runt (så frågade aldrig föräldrarna om pengar). Kanske tur att det inte fanns bloggar på den tiden! Min mamma var alltid entusiastisk när hon hörde om alla roliga fester jag varit på och ville att jag skulle njuta av att vara ung, vacker och ansvarslös. Fast tur att hon inte visste riktigt hur mycket alkohol jag drack. Hon visste att tids nog blir livet gråare. När jag var 22 år hade jag just flyttat utomlands med en examen på fickan och med ögonen på en annan utbildning som jag senare tog. Det blev folk av mig också. Nu har jag 2 mastersexamen, tjänar massor och tänker med glädje tillbaka på mitt tidigare festande och de fina vänner som jag då träffade och fortfarande har kontakt med. TS, se till att dottern gör av med sina egna pengar och inte dina, var glad åt att hon har roligt men tala med henne om hur länge detta ska vara och hur viktigt det är att klara av utbildningen också. Samt att inte blogga för mycket så att potentiella arbetsgivare kan hitta underliga saker om henne på internet om några år.

• Anonym (??)

1. Hon är 22 år (vuxen!). Låt henne sköta sitt liv och lära sig av sina erfarenheter utan pekpinnar.

2. Varför ger du henne pengar?

• Anonym (Sluta curla)

Sluta omedelbart att ge pengar, genomfart du ger pengar möjliggör du hennes beteende.

Hon är stor nog att fatta egna beslut samt att ta konsekvenserna hennes val leder till, stötta och finns där om hon behöver men inte med pengar utan med känslor och ord.

• Anonym (Orolig mamma)

Förstår verlkligen inte hur ni resonerar som uppmuntrar till missbruk. Har ni verkligen egna barn? Att festa både på helger och mitt i veckorna är en varningssignal så god som någon. Min dotter är förmodligen på väg in i ett missbruk och ni tycker att det är helt i sin ordning. Det är inte undra på att det går utför med Sverige och att studieresultaten blir allt sämre när ni unga tycker det är helt okej att supa bort sin studietid än att ägna er åt själva studierna. Kanske inte skulle ha skrivit detta på Familjeliv, då folket här är kända för att sakna moral. Hade varit bättre att skriva av sig på Flashback. Där brukar man få vettiga svar från ordningsamma människor!

Tack för mig!!

Svar på tråden Min dotter förstör sitt liv fullständigt - hjälp!