• Anonym (orolig)

Jag gjorde en anonym anmälan - gjorde jag rätt??

Jag har precis ringt socialen och gjort en anonym orosanmälan om ett barn (11 år) i min närhet. Nu hoppas jag att det var rätt. Det är ju just en oro jag har - jag har inga bevis för att något är fel...

Barnet är en skolkamrat till mitt barn och det är följande saker jag reagerat på:

- barnet hamnar ofta i konflikter med kamraterna och använder rätt grovt språk
    - barnet har berättat att pappa dricker och att barnet är oroligt/ledset över det
    - barnet har berättat att det snattar
    - barnet har berättat att det inte sköter sin kroniska sjukdom som det ska utan ljuger för föräldrarna (som jag inte känner) om detta
    - barnet verkar vara utanför i sin klass

Inget av detta är väl ensamt en orsak att orosanmäla, men sammantaget kände jag till slut att jag inte ville riskera att vara en del i att barnet om tio år sitter och säger "varför var det ingen som reagerade?". Det har man ju hört om....

Vad tycker ni. Har jag gjort rätt eller har jag överreagerat??

• Svar på tråden Jag gjorde en anonym anmälan - gjorde jag rätt??
  • Anonym (!)
    BandAnna skrev 2016-08-26 11:10:42 följande:
    Säger människan som inte klarar stå för sin åsikt på ett familjeforum utan måste vara anonym....
    Tror du alla här är mindre anonym med sitt nick ?
  • Fairydust
    Anonym (Bella) skrev 2016-08-26 11:55:13 följande:

Det spelar en väldigt stor roll.

Anonym anmälare, kan vara precis vem som helst. Kan vara någon som har ett horn i sidan till dig som bara vill jälvas. Kan vara någon som fått för sig att den blivit förorättad, vill hämnas. Kan vara någon som är avundsjuk av någon anledning och därför vill kasta lite grus i maskineriet. Kan vara vem som helst.

Öppen anmälan, en person som vågar stå för vad den gjort. En person med ryggrad. 

Rent generellt skulle jag kunna ljuga ihop precis vad som helst om vem som helst och anmäla det till soc. Är det rätt? 

Fast om man blir anmäld men är helt oskyldig kommer ju ingenting hända.

Förstår fortfarande inte vad det spelar för roll.
  • Anonym (Magkatarr)
    Anonym (Anna) skrev 2016-08-26 09:47:34 följande:
    Har man inget att dölja behöver man inte känna sig hotad. Det ÄR bra att vi har ett skyddsnät kring våra barn i Sverige.

Diabetes är en kronisk sjukdom som absolut inte behöver märkas att man missköter. Inte förrän njurarna kollapsar 10 år senare. 
    Anonym Anna vet tydligen att barnet har sjukdomen diabetes?
    Hur kommer det sig när det är TS som skrivit kronisk sjukdom?
    TS har aldrig skrivit att det rör sig om diabetes.
    Men skyddsnät bra ja.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Magkatarr) skrev 2016-08-26 14:05:15 följande:
    Anonym Anna vet tydligen att barnet har sjukdomen diabetes? Hur kommer det sig när det är TS som skrivit kronisk sjukdom? TS har aldrig skrivit att det rör sig om diabetes. Men skyddsnät bra ja.

Nej jag vet inte vilken sjukdom barnet har. Jag gav diabetes som exempel på kronisk sjukdom som kan misskötas (under en period) utan att det märks.
  • Anonym (!)
    Fairydust skrev 2016-08-26 13:29:22 följande:
    Fast om man blir anmäld men är helt oskyldig kommer ju ingenting hända.

Förstår fortfarande inte vad det spelar för roll.
    Det kan hända en jävla massa innan dom kommer på att det var en falsk anmälan
  • LFF
    Anonym (Bella) skrev 2016-08-26 11:55:13 följande:
    Det spelar en väldigt stor roll.
    Anonym anmälare, kan vara precis vem som helst. Kan vara någon som har ett horn i sidan till dig som bara vill jälvas. Kan vara någon som fått för sig att den blivit förorättad, vill hämnas. Kan vara någon som är avundsjuk av någon anledning och därför vill kasta lite grus i maskineriet. Kan vara vem som helst.

Öppen anmälan, en person som vågar stå för vad den gjort. En person med ryggrad. 

Rent generellt skulle jag kunna ljuga ihop precis vad som helst om vem som helst och anmäla det till soc. Är det rätt? 
    Så länge möjligheten att anmäla anonymt till myndigheter finns så ska andra ge faan i varflr någon väljer en anonym anmälan. Att det sen finns idioter som utnyttjar det till personliga vendettor är inte den anonyme anmälarens eller systemets fel. Tänk hur få som skulle anmäla om man inte kunde göra det anonymt! Och hur många barn som hade farit illa pga det. Betydligt fler än vad som drabbas av falska idioter.
  • Anonym (Vilken)

Vilken sjukdom har barnet ts diabetes? Så slipper folk undra i tråden

• cupcakemom

Jag har anmält icke anonymt för jag tänkte helt enkelt inte på att man kunde göra det anonymt utan presenterade mig i telefonen som jag alltid gör och berättade om min oro och frågade vad jag skulle göra... Vet inte om soc talade om att det var jag eller om mamma antog att det var jag eftersom hon vet att jag blev vittne till både fysisk och psykisk misshandel av barnen... Men jag fick ett rent helvete faktiskt... Önskar jag hade anmält anonymt för så jäkla roligt är det ju inte att bli påhoppad och vrålad åt på Ica, skolan, telefonsamtal hem.. Fick blockera numret...

• cupcakemom

Jag står för mina åsikter men mamman hoppade över på mina barn så jag har full förståelse för att man väljer anonymt

• Anonym (Hj)

Vad är det för kronisk sjukdom?

tycker det låter som vaga grunder till en anmälan. Antar att det även är därför som du valde att vara anonym?

Svar på tråden Jag gjorde en anonym anmälan - gjorde jag rätt??