• Anonym (orolig)

Jag gjorde en anonym anmälan - gjorde jag rätt??

Jag har precis ringt socialen och gjort en anonym orosanmälan om ett barn (11 år) i min närhet. Nu hoppas jag att det var rätt. Det är ju just en oro jag har - jag har inga bevis för att något är fel...

Barnet är en skolkamrat till mitt barn och det är följande saker jag reagerat på:

- barnet hamnar ofta i konflikter med kamraterna och använder rätt grovt språk
    - barnet har berättat att pappa dricker och att barnet är oroligt/ledset över det
    - barnet har berättat att det snattar
    - barnet har berättat att det inte sköter sin kroniska sjukdom som det ska utan ljuger för föräldrarna (som jag inte känner) om detta
    - barnet verkar vara utanför i sin klass

Inget av detta är väl ensamt en orsak att orosanmäla, men sammantaget kände jag till slut att jag inte ville riskera att vara en del i att barnet om tio år sitter och säger "varför var det ingen som reagerade?". Det har man ju hört om....

Vad tycker ni. Har jag gjort rätt eller har jag överreagerat??

• Svar på tråden Jag gjorde en anonym anmälan - gjorde jag rätt??
  • Ulltand

Ett barn som ofta kommer i konflikt med sin skolkamrater och ofta blir utanför borde redan ha dragit till sig skolans intresse. Ett alternativ kunde kanske varit att tala med skolans kurator om detta?

Tyvärr är det ingen garanti att socialen gör ett bra jobb.Vi har vänner som råkat mycket illa ut pga av inkompetent handläggning och som sedan blivit helt friade i domstol. I det fallet rev det upp mycket svårläkta sår för ALLA inblandade.

• Söderpappan
    Anonym (Bella) skrev 2016-08-25 17:00:30 följande:

Att kommentera anonymt till en anonym skribent är inte ryggradslöst.

Löjligt att ens antyda.

Att däremot skicka soc på folk utan att stå för det är inte bara ryggradslöst utan också jävligt lågt, fegt och elakt.

Ts är en skvallerkärring utan fog för sitt sladder och riskerar en familjs lycka.

Löjlig? Hycklare?

Bara för att man anmäler anonymt betyder det inte att man inte står för vad man gjort. Det finns ju en anledning till att man kan anmäla anonymt.

Enl. Soc: Vid misstanke om att ett barn far illa BÖR man anmäla.

Att anmäla utan misstanke och bevis är ryggradslöst.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (!) skrev 2016-08-25 16:24:54 följande:

Hur vet du allt detta ? Har barnet berättar för dig ?
    Anonymt är fegt

En del har barnet berättat för mig, en del har barnet berättat för mitt barn, en del är mina egna observationer.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Bella) skrev 2016-08-25 16:38:24 följande:

Barnet "har berättat" för vem, barnet "verkar" enligt vem???
    Vad menar du ts?
    Varför gör du så mot en familj du inte känner om du inte kan står för det?

Såna som du... ger jag inte mycket för.

Barnet har berättat för mig och för mitt barn. "Verkar" - ja det är mina egna iakttagelser.

Jag gjorde det för att det kan vara så att barnet behöver hjälp.
  • Anonym (orolig)
    Ulltand skrev 2016-08-25 17:11:03 följande:

Ett barn som ofta kommer i konflikt med sin skolkamrater och ofta blir utanför borde redan ha dragit till sig skolans intresse. Ett alternativ kunde kanske varit att tala med skolans kurator om detta?

Tyvärr är det ingen garanti att socialen gör ett bra jobb.Vi har vänner som råkat mycket illa ut pga av inkompetent handläggning och som sedan blivit helt friade i domstol. I det fallet rev det upp mycket svårläkta sår för ALLA inblandade.

Jag har pratat med skolan om det. Men jag kände mig osäker på om de agerade.

Så förfärligt, det du berättar! Jag vet att sånt händer.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (orolig) skrev 2016-08-25 17:31:41 följande:
    Jag har pratat med skolan om det. Men jag kände mig osäker på om de agerade.

Så förfärligt, det du berättar! Jag vet att sånt händer.
    Du vet och ändå anmäler du... jag blir alldeles stum.
  • Anonym (.)
    Anonym (Bella) skrev 2016-08-25 17:00:30 följande:
    Att kommentera anonymt till en anonym skribent är inte ryggradslöst.
    Löjligt att ens antyda.

Att däremot skicka soc på folk utan att stå för det är inte bara ryggradslöst utan också jävligt lågt, fegt och elakt.

Ts är en skvallerkärring utan fog för sitt sladder och riskerar en familjs lycka.
    Barnet "lyckliga" familj består bland annat av en pappa med så pass hög alkoholkonsumtion att det oroar barnet.

Tack och lov finns de personer som TS som väljer att reagera och anmäla. Att det var anonymt är totalt ovidkommande.
  • Anonym (Anonym)

Du gjorde helt rätt som gjorde en orosanmälan. Förstår inte varför så många blir upprörda över att den är anonym? Det spelar absolut ingen roll i sammanhanget.

• Anonym (Anonym)

Och det är inte upp till anmälaren att "ha bevis" för någonting. Det är upp till soc att ta ställning till om det som står i anmälan räcker för att öppna en utredning.

• elin1989

Förstår inte varför folk hänger upp sig på att anmälan var anonym. Man kan väl vara genuint orolig för ett barn utan att vilja ta den konflikten med föräldrarna och riskera att få dem efter sig. Jag vet inte om det var rätt eller fel att anmäla men jag kan definitivt förstå varför man anmäler anonymt.

Svar på tråden Jag gjorde en anonym anmälan - gjorde jag rätt??