• Ankissen

BF maj 2017

Astilbe skrev 2017-05-18 12:01:05 följande:

Är det någon här som kan säga hur er förlossning startade (om ni redan har fått era små eller om ni har fött tidigare)? Jag ska ha kejsarsnitt denna gång också men har haft mycket sammandragningar sen halva graviditeten. I dag tycker jag dock att de trycker på mer neråt och känns annorlunda och får lite panik eftersom jag nog är den enda i denna tråd som inte vill att det ska sätta igång nu Gör dock inte jätteont men sitter mer i höfterna nu tycker jag och det trycker på som sagt. Hjälp!

Mina två tidigare förlossningar har startat olika men jag har inte märkt av något innan vid någon av dem. Första startade med vattenavgång, åtta dagar över tiden. Andra startade med regelbundna värkar på morgonen när jag vaknade.
  • Ankissen

Själv har jag bf i morgon men inga tecken alls på att något skulle vara på g. Trött som fasen är jag och vill helst sova hela tiden. Har nästa tid till bm på onsdag. Då jag gick över 8 dagar med både första och andra barnet har jag nästan ställt in mig på det denna gång med. Men det är så surt och tröttsamt! Helt fel väder att vara sitt fetaste jag dessutom. ;) Fast jag vet inte, min regelbundna mens och ägglossning sa att bebis kommer den 27:e, så det är kanske först då jag ska börja vänta. Tror jag hade äl 29 augusti, så 29 maj känns rimligt för mig. Blev genuint förvånad när jag fick 22 maj på ultrat.

• Ankissen
    happylife skrev 2017-05-21 17:11:28 följande:

Jag har bf idag, har haft lite småtecken men de har jag haft till o från i två veckor... verkar dröja här med =P delar av slemproppen började lossna igår omtar fortsatt smått idag men lite fjuttiga förvärkar då å då.. zzzz...

Då får vi vänta ihop... Är det första barnet för dig? Min plan är att städa ett rum i huset grundligt fram tills att bebis vill komma, putsa fönster, byta gardiner och sånt. Det borde väl få lilla ungen att längta efter en annan typ av liv... ;)
  • Ankissen
    happylife skrev 2017-05-21 20:23:31 följande:

Jupp.. ja det blir min första, har tvillingtjejer i himlen dock. Min man har två söner 7 och 9 år. Dudå?

Håller med ovan, hur orkar du hahaha. Jag orkar typ göra en sak, tex tömma diskmaskinen, sen måste jag ligga en timme!

Nämen fy, beklagar att du var tvungen att gå igenom det. Jag är väldigt trött med och behöver ofta vila men försöker göra några små saker på fasta tider. Har två barn, Ella som är åtta och Elliot som är elva. Jag går upp med resten av familjen och äter frukost med dem och fixar en bra frisyr på dottern som har hår till midjan. Sen diskmaskin och dusch och kaffe när de åkt, sen sover jag en stund. Tio i ett hämtar jag Ella och tjugo över två Elliot och där på eftermiddagen försöker jag va vaken och städa något. Sen somnar jag i soffan tills fadern kommer hem. ;)
  • Ankissen
    Axioria1 skrev 2017-05-22 06:51:13 följande:

Sovdosen funka inte utan värkarna från helvetet infann sig istället.

Så jag fick åka till förlossningen för att få något att sova på. Men jag var numera öppen 6 cm så jag får visst va vaken och kämpa mig genom värkarna.

Åh vad härligt! :) Håller alla tummar för att du snart ligger och håller din bebis! Själv har jag bf idag men det verkar inte bebis förstå... ????
  • Ankissen
    happylife skrev 2017-05-22 09:08:55 följande:

Tack. Okej ja men de låter typ som mina dagar!

Bf+1 idag, vaknade kl 03 inatt med massa täta värkar, lyckades somna om efter alvedonmoch en timme vaken, sov en-två timmar och vaknade med värkar igen. Imorse kom massa delar av slemproppen med ljust blod i och värkarna har fortsatt, dock oregelbundna. Ha en bm tid nu 10:30 så får vi se om värkarna gjort någon nytta

Håller tummarna att ditt också startar snart!

Åh så härligt! Håller tummarna! :)
  • Ankissen
    Tomelilla15 skrev 2017-05-22 09:59:23 följande:

Vår son kom i fredags kväll på beräknad BF-dag. Precis som när dottern föddes så var det en snabb förlossning. Ca 5 från första värk till födsel. Hade fått ut små bitar av slemproppen 2 dagar innan och natten innan födseln kom lite blod i flytningen. Lite molande såsom mensvärk av och till under dygnet innan födseln.

Grattis!
  • Ankissen
    happylife skrev 2017-05-22 15:50:58 följande:

Var öppen 3 cm så det händer grejer iaf hemma å väntar på att värkarna ska bli mer regelbundna! Hur går det för dig?

Åh vad spännande! Ingen action alls här. Börjar fundera över om bebis tillbakabildas därinne... ;)
  • Ankissen
    FruHolmli skrev 2017-05-22 19:07:34 följande:

Här har lilla Svea fötts för 8 dagar sedan.

På +13.

Förlossningen gick lika snabbt som med de andra.

En och en halvtimme från första aning till värk, eller mer sammandragningar med tryck.

Ca 1 timme hann vi vara på förlossning iallafall :)

Grattis! Härligt och skönt att det inte blev långdraget!
  • Ankissen
    emhese skrev 2017-05-23 17:56:06 följande:

Tack men här händer absolut ingenting än.. denna bebis vill inte komma ut!!

Inte min heller... Misstänker att jag är en elefant, 21 månader! ;)
  • Ankissen

Grattis till alla fina, söta bebisar. Själv är jag just nu inne på sjunde övertidsdagen. Har inga känningar alös av att det är på G så min majbebis blir nog kanske en junibebis istället. Har nästa bm-besök på torsdag. Hoppas på en hinnsvepning, och att den kan sätta fart på det, samt lite positiva nyheter om tappen.

• Ankissen

Bf+9 idag. Rejält mycket "mensvärk" och täta sammandragningar. Men det känns inte som värkar riiiktigt än... :)

• Ankissen

Gaaaa! Fortfarande ingen bebis här och jag är på övertidsdag tio idag. Var hos bm i morse och fick en hinnsvepning som jag hoppas ska ha effekt. Annars blir det bedömning på förlossningen klockan 8.30 på tisdag. Jag var öppen för två fingrar, tappen var mjuk och det fanns ca två cm kvar av kanten. Tyckte det gjorde rätt ont efteråt men det börjar avstanna nu. Brun flytning för nån timme sen. Mer intensiva sammandragningar. Vill så gärna att det ska dra igång nu!

• Ankissen
    Lee*** skrev 2017-06-02 14:49:41 följande:

Hur har det gått?

Inget än. Men riktigt mycket mensvärk idag och en väldigt slemmig flytning varje gång jag går på toa. Tar det som ett tecken på att det rör på sig lite därnere i allafall.
  • Ankissen

Nu är äntligen min lilla kille här, trådens sista? På självaste nationaldagen tittade han ut. 4080g tung och 51 cm lång. Det blev igångsättning.

• Ankissen

Här kommer så min lilla förlossningsberättelse. I tisdags 6/6 åkte vi till förlossningen i Västervik på överburenhetskontroll då bebis inte kommit på bf+15. Vi visste inte om vi skulle bli igångsatta eller inte men när vi väl var där var det inget snack om saken. Läkaren gjorde ctg på bebis och en hinnsvepning till då hon även kände att han var fixerad men att det annars inte hänt speciellt mycket sen torsdagen då jag oxå hinnsveptes. Det bestämdes att jag skulle medicineras igång med Cytotec varannan timme. Första dosen fick jag klockan nio ihop med informationen att en igångsättning kan ta tre dygn. Vi låg en timme till med ctg efter medicinen för att se om bebisen påverkades sen joggade mannen och jag över till Hemköp för vi insåg att tre dagar, då behöver vi både snacks och något att läsa. Klockan elva fick jag medicindos två och åt lunch. Började få värkar som inte kändes jättekul. Efter lunchen rymde mannen och jag ut och träffade min kusin som ville krama om oss. Jag upplevde att värkarna krävde att jag andades genom vissa av dem medan andra var lite svagare. När dos tre kom klockan ett kopplades jag till en ctg och fick lustgas. Klockan tre fick jag sista medicindosen, värkarna intensifierades och började kännas rejält. Vid en undersökning var jag öppen fyra centimeter. Bara liksom! Dock hade jag så grymt ont att jag vrålade på EDA, som jag haft de andra gångerna. EDA beställdes men bm sa att hon inte trodde jag skulle hinna få nån. Nu inleddes en intensiv fas där jag trodde att smärtan skulle klyva mig på mitten och hävde ur mig en svärm fula ord när jag fick värk. Plötsligt kände jag ett obeskrivligt tryck nedåt som jag aldrig känt förr pga eda. Ring på dem, skrek jag åt mannen, jag måste krysta! Bm kom klädda i födslokläder och det konstaterades att jag var fullt öppen. 17:15 stack bm hål på fosterhinnan så vattnet gick över hela sängen. 17:20 började jag krysta och 17:24 är Einar född. Först var jag livrädd att göra det utan EDA men kontrollkänslan jag hade under krystvärkarna var magisk. Den gjorde att jag sprack mindre än med de andra två. Har sytt två små ytliga bara, orsakade av bebis näsa. Det svider inte ens när jag kissar så lite är det. Det blev alltså en najs förlossning trots igångsättning och bristen på bedövningen, med det lilla minuset att jag gick från fyra cm öppen till fullt öppen på mindre än en timme. Einar vägde 4080g och var 51 cm lång.

Svar på tråden BF maj 2017