• Ankissen

BF maj 2017

Min mage syns alltför mycket. Innan nipt vill jag ju inte visa den. Har vida ponchos över tröja och byxor men tror att en hel del kollegor och elever misstänker ändå. Går och väntar och längtar efter Niptsvaret. Får nästan inget gjort på jobbet. :(

• Ankissen
    Anotherone skrev 2016-11-30 11:43:39 följande:

Gud vad läskigt, det är exakt samma!

Min son är född -06 och blir 11 i februari och jag har bf 1/5.

Nu har vi inte gjort RUL än så det kan ju ändras men ändå

Han tycker att det ska bli jätteroligt. Vi var inte alls säkra på att vi skulle ha fler barn än ett så även om det blivit syskon för fem år sen eller nu så blir ju åldersskillnaden stor. Han frågar ofta hur jag mår och gillar att få vara med och bestämma. Han plockade även på sig en snuttefilt när vi var ute i affärer för några veckor sen och sa bestämt att den här ska bebisen ha. Så det kommer nog att bli bra

Fast ändå en omställning, han är ju van att få mycket tid med oss och mycket gör vi alla tillsammans och där får man väl modifiera saker och ting när det kommer en bebis som ska vara med också.

Det där med svartsjukan tror jag också borde bli enklare, stora barn förstår ju att andras behov kan vara mer akuta på ett annat sätt.

Jag joinar er med ett lite äldre barn. Min son Elliot är född november 05 och lillasyster Ella april 09. Det blir säkert jättebra. Min enda syrra är 11 år äldre än mig och vi har världens bästa relation. Det har aldrig förekommit bråk mellan oss. :)
  • Ankissen
    Teresiat skrev 2016-12-02 14:11:46 följande:

Har rul idag och det gick inte som vi trott och hoppats på. Huvudet är större än "normalt" i relation till lårbenet. Alla organ osv såg normala ut. Sjuksköterskan ville inte gå in på några detaljer vad det kunde innebära utan sa bara att det är en avvikelse som inte behöver betyda något, men deras rutiner är att en ultraljudsdoktor ska undersöka det närmare då måttet inte ansågs normalt. :( huuuuuuuva... tankarna faller ju direkt på kromosomsvvikelser.. någon som varit med om samma? Ska dit igen på tisdag. Suck :(

Åh stackars dig! Så jobbigt när man får sånna här dubbla budskap. Jag går och väntar på mitt nipt som togs måndag för två veckor sen. Ff inget svar och ingen har heller ringt. Känns ibland som om hela livet är satt på paus. Vecka 17 på tisdag utan att veta om jag kan behålla :(
  • Ankissen
    Teresiat skrev 2016-12-03 09:14:46 följande:

Lider med dig :( vad fick du för Bub svar? (Antar att det därför du gjort nipt). för hur många dagar sedan gjorde du nipt? Vet att jag läst i tråden men kommer inte ihåg.. håller tummarna för er!! Jag hoppas att läkarna låter oss göra nipt om de hittar fler avvikelser.. men frågan är om det är försent?? Kommer på tisdag vara i v 18+6 enligt senaste mens, v 18+3 enligt lårbensmåttet, v 20+0 enligt huvudmåttet (kombinerar man lår och huvud så fick är jag i vecka 19+6 och det är detta datum som räknas som BF enligt RUL, även om måtten "inte stämmer" med varandra. Är det försent att göra nipttest i v 19+6??? :(

Vi fick 1:22 på kub så det är verkligen inget strålande resultat. Jag försöker dock fokusera på det positiva för att stå ut. Jag gjorde Nipt förra måndagen så det är ju nio arbetsdagar sen eller elva "vanliga" dagar. Två veckor sa de när de stack mig i Linköping så jag antar att måndag eller tisdag bör jag veta.

Angående nipt test i vecka 20 så tror jag i så fall du måste fundera över syftet med testet. Du får ju räkna med minst två veckors väntetid efter provet innan du får svar. :(
  • Ankissen
    ika_109 skrev 2016-12-03 10:29:30 följande:

Om BM eller läkare befarar ngt så tror jag man kan i samband med Nipt göra en sk snabbanalys och den går på bara ett par dagar, sen tar den ingående analysen på ca 2 veckor.

Hoppas Ni får bra besked både du Ankissen och Teresiat!

Om det är så är det lite stört att jag ff går och väntar. Går in i v. 17 om några dagar och känner att mitt manövreringsutrymme krymper mer och mer. :(
  • Ankissen

Jag väntar ff på mitt NIPT. 15 dagar idag, så i morgon är ju "sista" dagen eftersom KS säger 10-16 dagar. Fortfarande har ingen läkare ringt med dåliga nyheter, men känner att denna dag och i morgon är läskiga dagar och jag rycker till så snart min telefon låter. Håll tummarna för oss! 
    Tror att jag känt rörelser sen några dagar, men har moderkakan i framvägg och vill inte heller "knyta an" till bebisen för mycket innan NIPT är tillbaka. Vecka 17 idag och jag är stressad över det. OM NIPT är negativt så vill vården att man genomgår FVP också för att vara säker. Det kan jag inte göra i min hemstad utan på regionssjukhuset 14 mil bort. Känns som om mitt spelrum är så kort om bebis är så sjuk så vi vill avbryta. Fri abort till och med full v. 18, så jag har ju lite mindre än två veckor på mig att hinna få NIPT, få remiss till fvp, och sen få tid till abort om det är nödvändigt. :(

• Ankissen
    Teresiat skrev 2016-12-06 20:06:31 följande:

Det gick bra idag! Läkaren scannade bäbis noga. Det var en otroligt pirrig och ansträngande timma då läkaren tog kroppsdel för kroppsdel och det sista hon mätte var huvudet (det var huvudet som var mest avvikande förra gången). Hon stirrade koncentrerat på hjärtat och hjärnan i säkert en hel kvart på vardera organ. När alla mått var tagna tre - fem ggr så visade det sig att måtten på lårben, buk och huvud överensstämde väl... Så den första ultraljudsköterskan måste mätt fel. Sannolikt pga att bäbis låg på ett visst sätt som var svårt att mäta eller liknande. Vårt nya BF är 1 maj. Herre Gud vilken emotionell berg och dalbana. Nu ska jag försöka njuta av bäbis sparkar och berätta för kollegerna jobbet (endast min chef vet). Magen börjar bli omöjlig att dölja..

Tänker på er andra i tråden som väntar på besked. Håller alla mina tummar för er! Håll oss uppdaterade! Kram!!!

Åh så skönt att höra! Har tänkt på dig!

Jag har försökt logga in och se mitt nipt svar ikväll men sidan verkar ligga nere och det är nog kört att nån datasnubbe jobbar med det nu. Får försöka sova och kolla i morgon = dag 16 sen provet...
  • Ankissen
    Teresiat skrev 2016-12-06 22:12:34 följande:
    Nämen så frustrerande! Vila, sov och dröm om positiva besked så tar vi nya tag i morgon..
    Nu har jag satt igång att ringa. Ringde min egen MVC, och hon skulle forska lite med UL-BM om hon visste mer. De ringer upp mig när jag har vaktat färdigt mitt nationella prov jag håller på med nu. 
  • Ankissen

Ställer in mig på att jag kommer få avbryta den här graviditeten. Fick tag på KS i eftermiddags för jag var orolig för om de fått mitt prov eller om det var bortslarvat. Labbtjejen jag pratade med kunde se att KS mottagit provet 22/11 och att det var färdigt 29/11. Hon satt även med mitt resultat framför med men fick inte lämna ut det. Hon kunde oxå se att det hade gått tillbaka till Linköping 30/11. Och där har det tydligen stannat, i åtta långa dagar. Västervik, som jag pratade med i morse, hade inget fått. Då sa jag till labbtjejen att jag då fick anta ett negativt resultat eftersom det inte kommit ut på patientportalen, men det fick hon inte svara på. Mellan dig och mig är det mycket illa skött sa hon innn vi lade på.

Jag ringde då Kvinnohälsan i Linköping. De kunde inte ta något samtal pga lång telefonkö och hänvisade till nästa vardag. Jag fick därför inget bekräftat. Kul natt det blir. I morgon vet jag, antar jag. Känner mig kränkt för jag inget fått veta medan magen växer. Fattar de inte vad man lever med för ångest när man väntar på resultatet?

• Ankissen

Bebis är frisk! Provet normalt på alla tre trisomier!

Datastrul hos KS som trodde att de lagt ut infon. Västervik trodde med att det låg ute eftersom de inte fick besked att det var negativt och inte ser min portal. Nu i eftermiddag blev det fart på både Lkpg, Vvik och KS och min syackars BM i Vimmerby som ringt om igen till varann innan läkaren äntligen ringde till mig. :D En liten kille är det!

Svar på tråden BF maj 2017