• emhese

BF maj 2017

Ankissen skrev 2017-05-04 20:04:42 följande:

Jag misstänker att min lilla oxå lagt sig lite tokigt. Hickan har innan mest känts i vänster ljumske på mig. Nu idag hickar han mycket högre upp. Läskigt när man är i v.38 känner jag. Dessutom har jag rätt mycket halsbränna med så han ligger nog ff rätt högt. BM igen om en vecka så då får jag väl veta.

Är de första barnet?
    Jag födde en stor tjej på nästan 5 kg för två år sen och enligt barnmorskan så har hon skapat plats åt lillasyster i magen så hon kan snurra hur som helst ;)
    Hoppas bara att huvudet är där de ska när de väl är dags att komma ut!
  • emhese
    Ankissen skrev 2017-05-04 21:53:39 följande:
    Tredje barnet är det. De två andra har vägt 3.7 kg respektive 3.9. Kanske därför denna buse snurrar runt. ;)
    jooo skrev 2017-05-04 21:10:58 följande:

I tisdags kom vår lilla vän efter igångsättning i och med min havandeskapsförgiftning i v 37 +1. Var helt omogen i måndags kväll, Cytotec hela natten öppnat mig 2 cm på förmiddagen på tisdagen. Vattnet gick vid läkarundersökning vid 13- tiden. Värkstimulerande dropp på de och ute vid 18 tiden. Öppnade mig 8 cm på 5 timmar. Läkarna hade förberett oss på att de kunde i värsta fall bli upp till 3 dygn då jag var omogen och förstföderska men väldig smidig förlossning måste jag säga :Det

Och på tal om jag tyckte jag kände hicka över hela magen och hade också fruktansvärd halsbränna men lillen hade fixerat sig långt ner i bäckenet :)

Lycka till alla ni andra. Här bebisgosas de :)

Grattis i massor!
    Ja de kan ju va så.. har du gjort något tillväxtultraljud? :)
  • emhese

Idag har vi vart inne för ev igångsättning men denna lilla bebis hade än en gång vänt sig på tvären så de va bara att ta sina grejer och åka hem igen...
    Fick ny tid imorgon för vändning då man måste va fastande. Funderar nu på hur man ska gå tillväga.. Ska man be om igångsättning direkt så bebis inte hinner vända sig igen eller ska man avvakta och låta kroppen sköta sitt? Va hade ni andre valt? Och varför?
    Risken finns ju att hon vänder sig igen och vattnet går då de blir akutsnitt eller så ligger hon rätt och förlossningen startar av sig själv.. Anledningen från början att vi diskutera igångsättning är för att storasyster vägde närmare 5kg (född 41+6) och lillasyster beräknades idag väga 4500g.
    Va hade ni andra gjort om ni fått välja?

• emhese
    Axioria1 skrev 2017-05-08 15:11:50 följande:
    Hade antingen bett om igångsättning direkt efter vändningen (om den lyckas) alt skippat vändningsför sök om de ej gick att sättas igång direkt och då får kejsarsnitt inplanerat. Ev skulle jag fundera på att vägra vändningsförsök och satsat på kejsarsnitt om bebisen väger mycket (lite beroende på hur din förra förlossning gick och kändes).

Hade känts för osäkert att skickas hem efter vändningsförsöket om bebis vill snurra runt fler gånger.

Lycka till!
    Tack för ditt svar! :)
    Min förra förlossning va utdragen men gick väldigt bra för att vara en så stor tjej.. De ser ju klart alla som en fördel men jag känner att jag är inte rädd för att lillasyster ska bli lika stor utan jag är inte ute efter att slå några personliga rekord!
    Lutar mot att be om igångsättning om vi lyckas vända.. Vill helst undvika kejsarsnitt :/
  • emhese
    Teresiat skrev 2017-05-08 17:37:11 följande:

I fredags kom vår plutt! Hade en jättebra förlossning. Intensiv men snabb. Helt tvärt om än vår förstföddes förlossning. Hade värkar i totalt 11,5 timmar innan han kom ut. Är det något som min man är riktigt bra på så är det att stötta mig genom värkar. Han var så lycklig när jag ringde till honom och sa att han behöver komma hem från jobbet då värkarna var täta. Sen så körde vi varenda värk tillsammans. Mannen kom hem vid lunchtid, vid 15-tiden åkte vi in till förlossningen, 15:39 så kom han ut. Födde helt utan smärtlindring. När vattnetgick i undersökningsrummet på förlossningen så kom krysvärkrna på en gång och då fick de springa med mig liggandes på en brits för att hinna till en förlossningssal.. 9 minuter senare var han ute :) Föda barn är verkligen en mäktig upplevelse! Lycka till er alla som har era förlossningar kvar att se fram emot ;)

Åh va härligt!
    Stort GRATTIS till er! :D
  • emhese
    Summerchild skrev 2017-05-08 23:35:03 följande:
    Det låter som en bra idé. Hoppas oxå få igångsättning då mina 3 barn vägde 4500-4800 på bf dagen. Födde galant och sprack ingenting. Hoppas ni lyckas vända er bebis. Hjälp till lite själv hemma liggandes ganska plant. Jag var inte rädd att hjälpa min son och plopp klarade vi ut det bara han å jag en kväll. Snacka om att bonda :)

eftersom det inte är 1a så upplever jag att magen är ngt degig. Där du inte känner bebis kan du trycka. Ena handen uppifrån och ner på ena sidan och andra handen neråt å upp på andra sidan. Om tips kan göra nåt.
    Vändningsförsöket va lyckat och bebis ligger nu rätt men läkaren tyckte inte de va lönsamt med igångsättning pga olika orsaker så vi fick åka hem och bara vänta... Bara 1 dag över tid än så länge...
  • emhese
    Ankissen skrev 2017-05-09 16:11:32 följande:
    Attans! Men skönt att bebis ligger rätt i allafall!
    Ja de är skönt men samtidigt är jag lite rädd för att hon ska vända sig igen.. Själva vändningen va inte så hemskt men medicinen man fick för att få livmodern att slappna av var väldigt obekväm så jag hoppas jag slipper detta igen!
  • emhese
    fillifjonkans skrev 2017-05-09 16:19:45 följande:

Hej på er.

Pluppar in här om det är ok?
    Vi väntar vårt tredje barn nu i maj och var häromdagen med om en helt ny upplevelse som skiljer sig från dom andra graviditeterna. Började nämligen småblöda. Verkligen lite, lite men som många andra säkert skulle gjort började jag fundera på om det snart skulle vara dags, nu är det ju bara några veckor kvar hur eller hur. Men ändå, någon med erfarenheter om detta?

Säkert teckenblödning men känner du dig osäker så ring och prata med förlossningen :)
  • emhese
    svartspets skrev 2017-05-12 07:19:39 följande:

Igår kom vår lilla Hailyn en dag tidigare än beräknat. Jag var helt inställd på att gå över tiden men allt kom igång av sig självt. Vi är så lyckliga och ser fram emot att få komma hem till storasyster imorgon.

Grattis :D
  • emhese

Här är en till som bara väntar o väntar... bf +4 än så länge!
    Gick över 16 dagar med första och vill absolut inte göra de igen men just nu känns de rätt hopplöst.. och allas tjat om att bebisen borde komma nu och att jag borde trycka ut henne är jag lagom trött på, hade jag fått bestämma eller välja själv när jag ska trycka ut henne så hade hon redan varit ute kan jag lova! Just nu ligger hon ju bara där inne och gottar på sig.. tillväxtultraljudet i måndags sa ca 4510g +-10% dvs +-500g.. kan bli spännande att se va de här slutar!

Jag säger grattis till er alla som fått era små älsklingar! Och till oss andra... den som väntar på något gott.. ;)

Svar på tråden BF maj 2017