• ika_109

BF maj 2017

Och så har även vi gjort vårt RUL - allt gick jättebra och det såg finfint ut och imorgon har jag enl. appen gått 50 % av min graviditet!

• ika_109
    Anonym SE skrev 2016-12-27 19:43:13 följande:

Är det bara jag som inte valde att ta reda på kön? Tror dock det är en pojke. Har inga belägg för det bara en känsla =)

Har inte heller känt några rörelser är nu 19+1

Jag hade önskat att vi inte tog reda på det men min nyfikenhet tog överhanden.. och för min sambo så spelade det ingen roll alls!

Men vilken rolig liten överraskning Ni kommer få på BF :)

Jag hade helt fel på mina gissningar på båda våra! Men den kinesiska kalendern hade rätt..
  • ika_109

Ja, visst är det mysigt?! Vår tjeja gör sig påmind tämligen ofta genom sina sparkar.. så mysigt!

Trodde jag skulle få vänta betydligt längre på sparkarna då jag har moderkaka i framvägg men från vecka 17 så har det varit full fart i verkstan.. :)

• ika_109
    Paincake skrev 2017-01-02 23:49:20 följande:
    Jag är framfallsopererad efter att ha fött två barn vaginalt så denna gången blir det kejsarsnitt (antagligen).

Har i övrigt bara fina saker att säga om mina förlossningar men min vävnad pallade inte.
    Jag fick möjligheten att välja men tänkte att jag ändå skall testa på vaginalt så får vi väl se hur det går, men jag tänker att graviditeterna eller snarare förlossningarna sällan brukar bli precis likadana så jag hoppas på att det kommer gå bra!
  • ika_109

Ska mäta magen för första gången när jag är i vecka 26, tycker det känns sent men jag kommer inte ihåg när jag gjorde det under förra graviditeten.

Är det nån som har mätt sin mage än?

• ika_109
    Frost skrev 2017-01-03 12:18:05 följande:
    När du säger v26 är du då 25+nånting? För de ska ju börja mäta från v24-25 och då räknar de inte sådär optimistiskt med veckorna som man själv vill göra :)
    Helt sant, jag kommer vara 25+6.

Jag minns bara att jag tyckte man var hos BM i tid och otid för att mäta magen, men å andra sidan fick vi göra flera och tätare mätningar då jag hela tiden låg i underkant med mitt SF mått.
  • ika_109
    Paincake skrev 2017-01-04 16:03:31 följande:
    Vi håller tummarna för er.

Så, vilka vagnar blir det för er här i tråden? Jag är insnöad på vagnar. Kollar, jämför, klämmer och känner. Min äldsta hade en Emmaljunga Nitro City. Jättebra vagn men tålde inte slitaget så nästa barn fick en ny Brio go. Den var vi också riktigt nöjda med men den var lite stor, framför allt i jämförelse med Nitron. Krockade med allt.

Detta barn kommer att få en Kronan City. Tror det kan bli en höjdare, faktist.
    Här har vi precis fått hem vår leverans av Kronans syskonvagn, sååå nöjd!
  • ika_109

Här är vi i vecka 23 snart men just idag hade vi vår första dag på förskolan med vår gosse, ska bli spännande att se hur det går.. men idag var det bara glada miner!

Bebis gör sig påmind varje dag, speciellt när jag sitter still, namn är nästan klart och alla inköp klara så när som på lite rosa plagg som egentligen är lite onödigt men som ändå kan vara kul att ha.

Känner mig tusen gånger lugnare under den här graviditeten och den stundande förlossningen.

och på 2 veckor kom magen från ingenstans, 3 kg + idag, kan ha mina hemmajeans men till jobb är det mammabyxor som gäller, klarade dock hela förra graviditeten med mina vanliga tröjor hoppas på detsamma den här gången.

Hoppas Ni har det bra där ute alla blivande maj-mammor!!

• ika_109
    Bebisbubbla skrev 2017-01-14 12:53:18 följande:

Hur tänker ni med föräldrapeng och föräldraledighet? Känns som att det finns smarta drag att göra om man vill kunna vara ledig så länge som möjligt. Typ första året ta 3 dagar i veckan istället för max osv. Hur gör ni?

Jobbar så länge jag kan och mår bra, förhoppningsvis 1-2 dgr innan bf (som jag gjorde förra graviditeten), sen kommer jag leva på sparade pengar tills bebis kommer och därefter börjar jag plocka 2-3 dgr i veckan och eftersom vi stänger bebisverkstaden efter denna tös så behöver vi inte bry oss om SGI och slösa dagar efter första året
  • ika_109
    Bebisbubbla skrev 2017-01-14 16:40:13 följande:
    Hur funkar SGI? Är det att efter 1:a året så måste man plocka ut X antal dagar annars sjunker den? Men innan första året gör man precis som man vill och kan därmed plocka ut mindre om man vill?
    Under första året kan man ta ut inga dagar eller få dagar beroende på hur lite man klarar sig på, efter det året måste man ta ut lika många dagar som man arbetade innan du gick på föräldraledighet om du vill behålla sin SGI. Som för mig gällde heltid dvs 40 tim / V.

Så det är mao bara under det första året man har möjlighet att spara dagar för sen om man vill vara hemma och behålla sin SGI så måste man ta ut 40 tim i veckan. Planerar du att jobba innan barn nr 2 eller 3.. (om jag inte missminner mig minst ca 8 mån) så hinner du arbeta upp en ny SGI.. 

Rätta mig om jag har fel men det är så jag uppfattat det hela. :)
Svar på tråden BF maj 2017