• Maria Therese

1:64 KUB

Hej!

Jag är 31 år och väntar barn nr 3. Igår var jag och gjorde KUB testet. Min värld rasade samman när bm sa att vi hade en risk på 1:64 och rådde oss att göra NIPT test.

Hon sa att allt sammantaget gav risken. Mina tidigare graviditeter har jag haft 1:400 och över. Barnen är friska.

Nackspalten var i ca v 12+2 2,7 mm vilket hos sa sedan var inom normalspannet men i överkant.

Jag ska göra testet på onsdag. Jag är så orolig men har läst om andra som har haft större risk och ändå friska barn. Någon mer som haft liknande siffror?

Risken högre vid bredare nackspalt?

• Svar på tråden 1:64 KUB
  • Anonym (Friska barn)

Chansen är ju ändå 63:64 att barnet är friskt! Hoppas att nipt går bra.

• Anonym (Ph)

Jag hade 1:36. Gjorde därför fostervattensprov. Det var mina blodvärden som drog ner och min ålder. Fostervattensprovet var ua och idag har jag en frisk dotter på 3 mån. Förstår din oro. När jag fick mitt resultat läste jag jättemycket om detta och kom fram till att det är mycket ovanligt att man hittar downs syndrom bland dem som har dessa siffror. Det brukar vara mycket högre risk, typ 1:3 osv. För din del är risken mindre än 2%. Tänkt så!

• Anonym (Förstår)

Hej!

Vi hade 1:37 med första pojken. Nackspalten 3,2 om jag minns rätt. Vi gjorde moderkaksprov och betalade extra för utvidgad analys, allt visade normalt resultat.

Jag var ändå jätteorolig hela graviditeten och blev kanske lite deprimerad. Det var så läskigt alltihop. Pojken är nu 18 månader och (enligt mig som är väldigt partisk) den bästa, smartaste ungen jag vet! Om jag hade vetat att han skulle bli så här perfekt hade jag varit överlycklig hela graviditeten!

Vi väntar nästa pojke nu, är i vecka 37. KUB denna gång visade 1:20000 (är 35 år gammal) men vi betalade för NIPT ändå. Jag tänker ibland att man vet aldrig. Bra siffror på KUB behöver inte betyda någonting! Och! Vi sa innan detta KUB att är resultatet över 1:50 så är vi nöjda - vilket ditt är!

Om jag varit du hade jag gjort NIPT för det är inte invasift, alltså ingen risk för fostret. NIPT fanns ej som alternativ när jag väntade första barnet. Visar det på bra resultat hade jag varit nöjd!

• Anonym (Förstår)

Såg att jag skrev lite konstigt om NIPT, det är ju såklart invasivt på dig eftersom det är ett blodprov. Dock innebär det ingen risk för fostret, vilket var min poäng.

• FruNyfiken

Jag fick 1:20 på mina tvillingar, nackspalten såg bra ut. Vi valde att inte gå vidare med prover. De är idag fullt friska femåringar.

• FruNyfiken

Tänkte bara lägga till att det finns ju de som får tex 1:2000 och ändå får ett barn med downs eller trisomi. Det är bara en uträkning, inte sanningen.

• Carabellis kusp

Jag fick 1:2. Fullständig katastrof, förlorade allt hopp om att det skulle ordna sig. Nackspalten hela 4 mm.

Idag har jag en dotter på 5 mån som är det finaste och mest perfekta jag kan tänka mig. Hon är frisk, samspelar, kämpar med krypandet och sittandet. Skrattar åt stora syster, äter, växer osv minst lika bra som andra.

• Anonym (BM)

Min erfarenhet är att det oftare är spalten som spelar roll. Vid avvikelser har spalten alltid varit för bred. Nipt  är ett bra alternativ till att börja med, men även med nipt finns felmarginal (falskt positiva besked, alltså att barnet har en avvikelse fastän det inte är så). Det enda som ger hundraprocentigt riktigt svar är moderkaksprov eller fostervattenprov. 

• Maria Therese

Ja vi fick veta att vi ska göra nipt först då det inte ger någon risk för barnet. Är det sedan positivt för avvikelser så går man vidare med fostervattensprov. ..

• Anonym (BM)
    Maria Therese skrev 2016-08-27 10:12:59 följande:

Ja vi fick veta att vi ska göra nipt först då det inte ger någon risk för barnet. Är det sedan positivt för avvikelser så går man vidare med fostervattensprov. ..

Ja, så är gången, även om många par propsar på mkt eller fvp direkt för att inte låta tiden gå.
  • Carabellis kusp
    Anonym (BM) skrev 2016-08-27 15:15:28 följande:

Ja, så är gången, även om många par propsar på mkt eller fvp direkt för att inte låta tiden gå.

Det beror nog på landsting. I mitt fall var det aldrig tal om något annat än mkp eller fvp, trots att det är Sthlm som gör mkt nipt.
  • Mabo90

Jag fick 1:39 på kub. Är 26år så åldern drog ej ner. Nackspalten var 3,1 mm men det va blodprovet som var största orsaken. Efter lite luskande fick jag fram att mitt papp-a var normalt men mitt fria beta hcg var högt. Mitt papp-a låg på 0,98 och hcg på 2,97 och dom ska ligga på ca. 1. Vi har gjort moderkaksprov som inte visade något men än så länge ligger bebis i magen så vi vet inte. Jag är fortfarande orolig men alla säger att allt ser normalt ut.

Svar på tråden 1:64 KUB