Missbrukande 17-åring, hjälp!
Vad är det för droger det handlar om och vilken av dessa anses som huvuddrogen?
Sen om personen ifråga ha anlag för psykos, så brukar dessa vara dubbelt så vanliga att söka sig till droger.
Och än vanligare med att sen överdriva sin konsumtion och bli missbrukare.
I det du skriver, så ser inte jag att det är nått missbruk diagnosmässigt.
Behandling kan vara meningslöst på vissa droger, så skicka dom till behandlingshem(=Drogskolor) bör undvikas vid vissa typ av substanser.
På dessa är mer på sin plats och prata med en psykolog istället, än träffa likasinnade på behandlingshem som vanligtvis är överfulla med droger.
Abstinens frågan måste man veta vilka droger det handlar om och hur frekvent konsumtion har varit.
Är det sporadisk konsumtion, så kommer det inte bli någon abstinens alls.
Dock kan ju "bakfylla" förekomma.
Har du lite mer svar för mig, så kan jag säkert ge dig en mer detaljerad bild på ert problem.
Dock ska man veta att en 17 åring med psykisk ohälsa i bagaget, kan vara mycket svåra att nå fram till och kanske tom omöjligt att nå fram till.
Problemet är att kroppen/hjärnan känner ofta på sig att det är nått på gång, vilket gör så den söker sig till droger för att lätta på besvären.
Och det är ofta här problemen uppstår, och det är att de inte får adekvat hjälp av sjukvården till att få må som vi andra gör.
Problemet är att de mediciner som är effektiva, är ofta narkotikaklassade.
Så hur man än vrider och vänder på det, så är det svårt med psykisk ohälsa.
Dock ska man vara medveten om att det är en människa som mår dåligt, och en som mår dåligt kan ta dumma beslut.
Samtidigt så kan alla saker som nu sker, bara öka på farten in i ett riktigt missbruk.
Samtidigt kan det vara räddningen, så hur vet man?
Det vet man inte innan efteråt tyvärr.
Dock undvika "drogskolorna" om nu vissa substanser använts, man ska hålla dom åtskilda om det är möjligt.