• Anonym (L)

Stökigt barn i skolan

Anonym (Ts) skrev 2016-08-27 18:47:50 följande:
    Kanske hjälpa att få in flickan i en skola som är mer lämplig.
    Ursäkta men vad skulle det vara för skola? Är det bättre att hon stör en annan klass menar du? Nej vi exkluderar inte barn i behov av stöd, det hjälper inte. Vad som behövs här är mer stöd och ändrade arbetssätt. Skolan är skyldig att hjälpa dessa elever. Det är rektorn du ska kontakta i första hand. Om inte skolan gör det den ska anmäler man till skolinspektionen. Om du misstänker att flickan far illa i hemmet anmäler du till soc.
  • Anonym (L)
    Anonym (Fast Näää...) skrev 2016-08-29 08:46:00 följande:
    Men en unge kan väl inte få förstöra för 19 andra? Den jobbiga behöver ju sitta i obs-klass (som det hette på min tid, klass ihop med andra förståndshandikappade). 
    Sitta i OBS-klass?! Förståndshandikappad?! Jisses! Tror du att alla barn med problembeteende är förståndshandikappade? Tror du att förståndshandikappade gick i OBS-klass? Tror du att någon blir hjälpt av det? Undra sa flundra varför det togs bort. Snacka om att ha noll koll.
  • Anonym (L)
    Anonym (Fast Näää...) skrev 2016-08-29 12:38:58 följande:
    Kalla det vad du vill, det hette så på 90-talet. 
    JAG vill inte ha dessa barn (eventuellt om en vårdare/resurs är med??) i min eller mina barns klasser, ska alla andra gå omkring o vara rädda? 
    Och att hjälpa barnet på det bästa sättet är inget du vill kämpa för istället? Tänk om det var ditt barn som mådde dåligt av någon anledning och inte fungerade i klassen. Skulle du uppskatta att alla andra bara vill skuffa undan hen och endast tänka på sig själv?
  • Anonym (L)
    molly50 skrev 2016-08-29 13:23:11 följande:
    Men är det inte bra om det här stökiga barnet kan få möjlighet att komma till en resursklass och kanske få den hjälpen det behöver?
    Det har ju redan en assistent i skolan vilket inte fungerar.
    Är det verkligen rätt mot de andra barnen att ett enda barn ska få förstöra deras arbetsro i skolan?
    Att de ska behöva gå omkring och vara rädda?
    Vore det inte bra för alla om flickan fick börja i en resursskola och kanske få bättre stöd och hjälp än vad hon får i nuläget?
    Mattias och Hannah.
    Nej det är det inte. I de allra flesta fall är det inte bra att bli undanskuffad och särad från sina kamrater och bli utpekad. Självkänslan hos dessa elever är redan så låg ändå pga att de känner sig annorlunda för att de inte fungerar som alla andra. Problemen skulle bara förvärras. Det som behövs är en anpassning av skolan efter elevens behov. Att bara anställa en assistent är bara futtigt. Det krävs ett ordentligt arbete med ett team av psykologer, specialpedagoger mm. Och givetvis mer resurser. Det krävs även ett förebyggande arbete. Tyvärr tar inte skolorna sitt ansvar och det är därför man bör sätta krav på skolan, för alla elevers skull.
  • Anonym (L)
    Anonym (Fast Näää...) skrev 2016-08-29 13:31:36 följande:
    Jag har/hade aldrig velat att mitt barn skulle gå i vanlig klass. Hade faktiskt önskat att mitt barn fått den hjälp hen behöver. 
    Hade aldrig tolererat att mitt barn slog eller skrämde andra. 
    Och den hjälp ditt barn behöver när hen mår dåligt är att bli flyttad på tror du? Tror snarare att problemen förvärras. Vad ska alla dessa elever i resursklassen göra då? Slåss med varandra? Tror du att de är goda förebilder för varann?
  • Anonym (L)

Jag undrar dessutom vad det är för slags resursskola ts pratar om. Resursskolor för barn i behov av särskilt stöd är inte förenligt med skollagen.

• Anonym (L)
    molly50 skrev 2016-08-29 14:02:53 följande:
    Jo,men nu verkar inte den här skolan bry sig om problemet.
    Och barnet slår ju även lärarna.
    Så vad ska TS göra för att få skolan att ta tag i problemet på allvar,tycker du?

Jag har en väninna som bytte skola för sitt barn då det inte fungerade i den skolan h*n gick i.
    Barnet fick inte den hjälp som h*n behövde.
    Idag mår barnet mycket bättre i den nya skolan och det fungerar mycket bättre och h*n har fått nya vänner.
    Så att det inte skulle fungera att byta skola gäller nog inte alla.
    Mattias och Hannah.
    Skolan ska anmälas givetvis.
  • Anonym (L)
    Anonym (Fast Näää...) skrev 2016-08-29 14:09:34 följande:
    Men undanskuffad pratar vi ju inte om ? Barnet ska ju få bli upplyft o hyllat för den fantastiska elev den är givetvis. 
    MEN alla passar inte in bland andra. 

O "kamrater" är man knappast om man slår dom o försör för dom konstant. 
    Från eleven i frågas synvinkel är den hennes kamrater. Hon slår dem inte för att hon ogillar dem. För eleven ses det dom ett nederlag att bli flyttad på oavsett vad de vuxna har för syfte. Alla människors strävan är att passa in och bli förstådd och accepterad i sitt sammanhang. När inte detta sker blir det såhär och det är ett rop på hjälp.

Att öht kunna flytta på en elev är svårt. Det krävs omfattande svårigheter och att man verkligen har försökt med ALLT som man är skyldig till. Att sätta in en deltidsassistent är långtifrån nog. Rejäla förändringar och anpassningar av skolan måste göras och ordentliga resurser måste sättas in samt en välutarbetad plan. De allra flesta blir hjälpta av detta. Gör inte skolan detta så anmäler man skolan på goda grunder.
  • Anonym (L)
    molly50 skrev 2016-08-29 14:17:15 följande:
    Ja,det är ju ett alternativ förstås.

Men jag kan inte riktigt se problemet med att det stökiga barnet får byta till en resursskola.
    Där finns ju det stöd och den hjälp som barnet behöver och kan kanske bli sett och hört på ett annat sätt än i den vanliga skolan.
    Där finns personal som är utbildade för att arbeta med barn med särskilt behov av stöd.
    Det här barnet mår ju uppenbarligen inte bra som det är nu.
    Och det drabbar alla andra.
    Och så ska det inte behöva vara.
    Mattias och Hannah.
    Enligt vår skollag så ska alla inkluderas. Resursskolor är som sagt inte förenligt med vår skollag. Det finns ju orsaker till det. Man har sett att elever med svårigheter blir bäst hjälpta i sin vanliga klass med rätt stöd.
  • Anonym (L)

Och att anmäla skolan är inte bara ett alternativ. Det är ett måste. Det anmäls skolor alldeles för lite. Ofta blir det ju bättre för alla i slutändan om skolan blir anmäld och granskad. Då sätts hjälpen in.

• Anonym (L)
    Anonym (Fast Näää...) skrev 2016-08-29 14:24:13 följande:
    Fast du svamlar ju.... Jag vet att denna kille i min klas inte såg mig som en "kamrat". han hånade oss sagligen o hatade oss alla. 
    Sorry men ingen av oss ville ha honom där, oftast var det en större kille som fick försvara oss för dom vågade han sig inte på. 
    Du verkar ta detta väääldigt personligt, gör inte det. 
    Tror snarare att du har svårt att se orsakerna bakom problembeteenden hos elever. Jag tar det inte personligt. Jag är lärare och ser det utifrån ett professionellt perspektiv.
  • Anonym (L)
    Anonym (ADHD-pappa) skrev 2016-08-29 14:49:46 följande:
    Ja det var en bra lösning, han blev jättedistraherad så fort en penna tappades i golvet, nåt ljud här o där...
    Skolan gjorde även insatser som att han fick sita längst fram i hörnet i klassrummet, att han hade hörselkåpor, båda sakerna underlättade.
    Jag är evigt tacksam till hans fina resursperson, det hon gjorde kan inte mätas i pengar! Varken för min son eller för de andra barnen i klassen. :)

Jag vill även tillägga att barn med detta slags funktionshinder har det jättejobbigt. De är annorlunda och de vet om det, men kan inte styra sitt beteende. Min son var jätteledsen nästan varje dag när han kom hem från skolan, för han hade "misslyckats" och ville döda sig själv för att "få bort det jag har i huvudet"...sånt känns vill jag lova.

Men, med diagnos och medicin har han sedan dess kunnat gå i skolan som andra barn, han sitter med i klassen, kan koncentrera sig, inga bråk, han är omtyckt och allt (det mesta) funkar. En så stor lättnad! :)
    Låter fantastiskt. Det är ju så man vill att det ska gå till. Och ja så som du beskriver att din son kände, som ett misslyckande när han inte kunde styra sitt beteende, är ju så som alla dessa elever känner. De vill ju bli hjälpta.
  • Anonym (L)
    molly50 skrev 2016-08-29 21:56:42 följande:
    Ja,men om alla ska inkluderas så ska ju det gälla även de andra barnen. Inte bara denna flickan.
    De andra barnen trivs ju uppenbarligen inte med tillvaron i skolan,som det är just nu.
    Och för den här flickan verkar det inte fungera i en vanlig skola.
    Mattias och Hannah.
    De har ju inte satt in rätt stöd. Det är anledningen till att det inte fungerar.
  • Anonym (L)
    molly50 skrev 2016-08-29 22:26:17 följande:
    Nej,men det är väl det TS kämpar för utan att få gensvar från skolan.
    Mattias och Hannah.
    Ja då går man vidare och klagar högre upp och anmäler. Skolan är skyldig att hjälpa.
  • Anonym (L)
    molly50 skrev 2016-08-30 12:02:32 följande:
    Ja,det framgår i och för sig inte om TS har gjort.
    Mattias och Hannah.
    Anmäler man så blir det ju åtgärder så nej det har inte ts gjort.
  • Anonym (L)
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-30 17:58:03 följande:
    Det blir verkligen skevt när du hävdar att "flickan" har det svårast! Vad vet du om hur svårt det är att koncentrera sig med en mistlur i örat och ett ständigt hot om en rak höger hängandes över sig? Hur det känns att bli hotad och att sällan få matro, varken på fritids eller lunch?

Hade du tolererat det i över tre år på din arbetsplats? Om du svarar ja på frågan så tror jag dig inte. Inte en vuxen person vid donna sinnes fulla bruk skulle acceptera en sån arbetsmiljö!
    molly50 skrev 2016-08-30 12:02:32 följande:

Ja,det framgår i och för sig inte om TS har gjort.

Jag har pratat med rektorn och kommunen och med Skolverket, alla bollar över ansvaret på den andra. Därför tänkte jag prova att anmäla till socialtjänsten, barnen (alla) lider. Flickans föräldrar har jag anmält tidigare, det har jag också skrivit om men jag förstår att man inte orkar plöja igenom alla inlägg.
    Det är verkligen inte skevt! Självklart lider denna flicka mest. Du borde nog försöka sätta dig in i hur det är att leva med detta funktionshinder. Läs på lite om det. Därmed inte sagt att de andra barnen har det väldigt jobbigt såklart. Jag förstår inte varför du inte gör en anmälan till skolinspektionen?
  • Anonym (L)
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-30 18:23:59 följande:
    Jag tror inte allså hon lider mest! Slutdiskuterat.
    Herregud. Snacka om empatilös. Om du läser om Adhd-pappans barn och tänker att detta barn ev. känner likadant, tror du verkligen det då? Vill ditt barn ta livet av sig?
  • Anonym (L)
    Anonym (Dischdi) skrev 2016-08-30 19:33:09 följande:
    Det tror jag! Slutdiskuterat.
    Ja jag tror de allra flesta förstår att det är barnet med funktionshindret som mår sämst. Förstår inte hur ts tänker här.
  • Anonym (L)
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-30 20:20:14 följande:

Och sen undrar omgivningen varför alla dessa människor med diagnoser ikläder sig offerkoftan.

Säger du det om blinda, döva och rullstolsbundna också? De är ju offer. De har ju inte valt det själva.
Svar på tråden Stökigt barn i skolan