• Anonym (Ts)

Stökigt barn i skolan

Min dotter går i årskurs 3 tillsammans med en flicka som är extremt utåtagerande. Hon skriker, använder grova ord och slår andra elever och lärare regelbundet, denär grova munnen tillhör dock vardagen. Hon stör o klassen då hon inte kan sitta still eller fokusera och ja, hon har ADHD. Hon medicineras för detta men tydligen inte tillräckligt i mitt tycke.

Nu är det som så att detta har påverkat undervisningen i flera år och av allt att döma fortsätter det. Min dotter upplever lektionerna som kaosartade och fritids vill hon inte alls gå på pga den här flickan.

Skolan har satt in en assistent deltid men vad gör det när flickan stör oavsett? Hon har uppenbarligen något utöver ADHDn.

Nu undrar jag om det kan vara värt att göra en anmälan till soc, för att få skolan att göra något ytterligare för de andra elevernas bästa. Eller finns det något annat jag kan göra?

• Svar på tråden Stökigt barn i skolan
  • Anonym (Soc)

Varför tror du att en anmälan till Soc skulle få skolan att göra något? Soc har inget mandat att säga åt skolan vad de ska göra.

• Anonym (Ts)

Eftersom skolan inte verkar se till barnens bästa måste jag väl anmäla det till någon. Som det är nu tillåts den här flickan förstöra vardagen för alla, inklusive sig själv. Det är inte ok!

• Anonym (???)
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-27 18:45:48 följande:

Eftersom skolan inte verkar se till barnens bästa måste jag väl anmäla det till någon. Som det är nu tillåts den här flickan förstöra vardagen för alla, inklusive sig själv. Det är inte ok!

Och vad ska soc göra?
  • Anonym (.)

Kräv föräldramöte där ni diskuterar klassron. 
    Kräv mer åtgärder av skolan, om inte något görs så hota med att anmäla till skolinspektionen. En hel klass ska inte bli slagna/störda år efter år! 
    Om inte någonting händer så hota med att byta klass / och sedan gör det om inget händer. 

• Anonym (Inte soc)

Det kan vara så att skolan inte har blivit beviljat pengar till en heltidsassistent. I svenska skolan ser det ut så här..tyvärr. De stökiga eleverna stjäl tid och resurser från andra som inte stökar. Du ska inte anmäla till soc, vad ska de göra? Du ska prata med rektorn.

• Anonym (Ts)
    Anonym (???) skrev 2016-08-27 18:46:32 följande:

Och vad ska soc göra?

Kanske hjälpa att få in flickan i en skola som är mer lämplig.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-27 18:47:50 följande:
    Kanske hjälpa att få in flickan i en skola som är mer lämplig.
    Soc har inget med det att göra. 
  • linkann

Hon "medicineras för detta men tydligen inte tillräckligt" i ditt tycke?
    Jaha, ja det är bäst att du skriver det i din anmälan till soc så de får ta läkaren i örat.

Är du läkare?

• Anonym (Ts)
    Anonym (.) skrev 2016-08-27 18:47:09 följande:

Kräv föräldramöte där ni diskuterar klassron. 

Kräv mer åtgärder av skolan, om inte något görs så hota med att anmäla till skolinspektionen. En hel klass ska inte bli slagna/störda år efter år! 

Om inte någonting händer så hota med att byta klass / och sedan gör det om inget händer. 

Jag tänker inte tvinga min dotter att byta klass och klasskamrater, hon gör ju inget fel. Och har det hjälper inte då flickan går på fritids och förstör där också.
    Anonym (Inte soc) skrev 2016-08-27 18:47:41 följande:

Det kan vara så att skolan inte har blivit beviljat pengar till en heltidsassistent. I svenska skolan ser det ut så här..tyvärr. De stökiga eleverna stjäl tid och resurser från andra som inte stökar. Du ska inte anmäla till soc, vad ska de göra? Du ska prata med rektorn.

Rektorn har jag pratat med många gånger. De kan inte göra något mer säger han.
  • Almina

Kontakta rektorn (om du inte har gjort det med tanke på hur länge detta har pågått, vad säger i så fall rektorn?).

Svar på tråden Stökigt barn i skolan