• klyban

Köra bil efter tre glas vin?

Anonym (asdf) skrev 2016-08-28 17:43:00 följande:
    Hur du tar upp det med henne? Inte alls.

Alkoholpåverkade individer i framförandes av fordon ska vi inte ha, då det ökar olycksrisken tjugofalt tror jag det är.
    Därför är det en bra idé och konfrontera personen.

Men nu kommer vi till en annan fråga, och där är om 3 glas verkligen var för mycket.
    Finns många varianter här, hur stora glasen var och var det ens en sanning att det endast var 3 glas.
    Alla som tittat på polisprogram vet ju hur rattfulla alltid ljuger på den frågan.
    Och svårt att tänka mig att det inte skulle vara samma i detta fall.

• klyban
    Anonym (Mjo) skrev 2016-08-28 21:28:58 följande:
    Tre glas vin är ju nästan en vinare!?

Det blir enklare för dig att svara om du verkligen läser.
    Ett glasvin brukar man säga är 17cl(men kan vara vad som helst, därav frågan jag ställde som du aldrig hann läsa till), 51cl och krävs 19cl till från bli en flaska.
    Om nu TS är säker på att det bara blev tre glas och denna tid.
    Så finns det en möjlighet att vara inom den lagliga gränsen.

Jag personligen hade inte valt att dricka 3 glas vin och 3h och sen köra.1-2 glas och 3h, inga problem, då man är utan problem under den lagliga gränsen.
    Sen beror ju på om det är rött eller vitt, då vitt normalt håller en ca2-5% lägre alkoholhalt.

• klyban
    Anonym (Mjo) skrev 2016-08-28 21:40:38 följande:
    Vanliga vinglas. Fyra glas på en vinare.
    Men där blir helt plötsligt 3 glas till 4 glas.
  • klyban
    Anonym (Dagisfröken) skrev 2016-08-28 22:45:28 följande:
    En vinare är fyra glas här också. Dricker du vin i äggkoppar?

4 glas är inte 3 glas som det pratas om i TS.

Sen finns det många bud om hur många glas en flaska vin är, dock hamnar man ofta på just 4 glas.
    Sen finns det snåla restauranger som vill ha ut 5glas per flaska, då blir mindre i var glas.
    Sen har vi systembolaget som skapat standardenheter, som antagligen inte har någon mer praktisk användning än mäta alkoholintag i de olika dryckers kategorier och få en gemensam nämnare = standardglas.

17,5cl är internationellt gångbart, men innan vi fortsätter denna diskussion.
    Så kan jag försäkra er om att ingen har rätt, helt enkelt för det finns så många bud om det.
    Därför min fråga om storlek på glaset var relevant, men även om det är rött eller vitt.

• klyban
    Anonym (lasse) skrev 2016-08-28 22:52:05 följande:
    Fin resturang ett glas vin 12 cl enklare 15 cl
    Det finns så många bud på detta, så ens försöka säga så är det, funkar liksom inte.
  • klyban
    Anonym (Mjo) skrev 2016-08-28 23:48:04 följande:
    Va? Läs om, läs rätt. I mitt första svar till dig skrev jag; "tre glas vin är ju NÄSTAN en vinare.
    Fyra glas ÄR en vinare.

Ett glas enligt den retoriken nästan en flaska.
    Varför man försöker få 75% till låta som det är mot 100% vet jag inte.
    För promillens skull, så är det en väsentlig skillnad.

Och direkt avgöra om hon körde lagligt eller inte, vid 4glas kunde man garanterat det, nu är det inte längre så säkert med 3 glas.
    Så det du säger om "nästan" en vinare, funkar inte.
    Och sen vet vi inte om hon var på ett ställe som vill få ut mer än 4 glas per flaska, och då hamnar man antagligen med enkelhet inom den lagliga gränsen.

• klyban
    Anonym (Mjo) skrev 2016-08-28 23:51:26 följande:
    Men jag skrev ju NÄSTAN. Jag får i en vinare i fyra vinglas, lätt. Sen att man inte serverar så på finrestaurang är en annan sak. Nör jag och ett gäng tjejer sitter hemma och dricker vin innan utgång, fyller man vinglaset så att det är ett par, tre cm upp till kanten. Det är fyra såna glas på en vinare. Varje gång. :D

Och?
    Det var 3 glas det handlade om, och troligt det är att det är betydligt mindre vin ~50cl.
    Jag vet många som har mindre vinglas och en del större.

Sen kommer det roliga, du säger att dina vinglas är en standard för alla?
    Vad får dig att tro det är så?
    Och varje gång så lyckas det bli exakt 4 glas per vinare, vet inte ens vad jag ska säga här.
    Att det sker någon gång, visst, det kanske är sant, men varje gång så blir det bara konstigt och tillrättalagt.

• klyban
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-08-28 23:58:06 följande:
    Men en flaska vin är 5-6 glas på krogen'! Hon har druckit Max en halv flaska och det ÄR lite!
    Var det vitt är dessutom alkoholhalten låg!
    Skulle inte oroa mig!

Det kan vara så mycket som ~50cl, men även du kan ha rätt.
    Därför frågan om hur stort glaset är, är så viktig.

• klyban
    Anonym (???) skrev 2016-08-29 00:03:47 följande:
    Du har rätt. Vinets ev. alkoholhalt samt mängden är vara avgörande. Alkoholfritt så kan man köra. Är det 14 % så har förståndet försvunnit.

Nä, inte för speciellt många, det är trots allt 3h
    Men klara av köra bil lagligt kan bli ett problem vid ~14% och ~50cl vin.

• klyban
    Anonym (lasse) skrev 2016-08-29 00:34:28 följande:
    Aida Hadzialic höll på lördagen en extrainsatt pressträff. Hon berättade att hon i torsdags kväll skulle ta sig till Malmö efter en konsert med Noel Gallagher's High Flying Birds i Köpenhamn. Hon hade tagit två glas vin tidigare under kvällen ? men valde ändå att ta bilen. ? Jag gjorde mitt livs största misstag, säger hon. Klockan 23.51 stoppades hon i en poliskontroll på Lernacken vid Öresundsbron i Malmö. ? Hon blev rutinmässigt stoppad när alla bilar stoppades från Köpenhamn till Malmö vid polisens gränskontroll. Hon legitimerade sig med körkort, säger Ulrika Olsson, inre befäl vid polisen i Malmö. Blåste två gånger Enligt polisens anmälan blåste Aida Hadzialic positivt två gånger. Först i ett sållningsinstrument som visar om det finns alkohol i blodet och sedan i ett bevisinstrument som ger exakt promillehalt. Blodprov tas endast om man vägrar blåsa, misstänks för drograttfylleri, när bevisinstrument inte finns tillgängligt eller om alkoholutandningsprovet av någon orsak inte blir godkänt. ? Hon fick göra ett andra utandningsprov som visade att hon hade 0,10 milligram alkohol per liter utandningsluft, som motsvarar 0,2 promille i blodet. Efteråt hölls ett kort förhör på plats, säger Ulrika Olsson.
    4 timmar efter hon drack

Det är ingen som tror på folk som kör bil och ertappas och att de pratar sanning i konsumtionen.
    Har det fastställts hur stora glas, innan dess även detta en sak att tänka på.

Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?