• singhali

    Efter vunnen budgivning mäklare

    Hejsan jag vet inte om jag lagt denna i rätt kategori men i alla fall.Någon som vet, när man som spekulant vunnit en budgivning och kommit överens med säljaren som accepterat budet. Har mäklaren en skyldghet att boka in en kontraktskrivning inom en viss tid och i så fall inom vilken tidsgräns? Vi ville ha en kontraktskrivning direkt vi vunnit budet inom samma vecka men nekades på grund av att mäklaren inte hade tid och kunde boka in en kontraktskrivning först tidigast en vecka efter avslutad budgivning. Nu står vi här och det har kommit in en ny budgivare som budar för fullt men som köpare som vunnit budgivningen känner man sig grymt besviken, inte att det kommit in en ny budgivare utan för att mäklaren inte prioriterade att boka in en tid för kontraktskrivning inom rimlig tid. 

  • Svar på tråden Efter vunnen budgivning mäklare
  • Kjell2
    singhali skrev 2016-08-29 14:54:41 följande:

    Hejsan jag vet inte om jag lagt denna i rätt kategori men i alla fall.Någon som vet, när man som spekulant vunnit en budgivning och kommit överens med säljaren som accepterat budet. Har mäklaren en skyldghet att boka in en kontraktskrivning inom en viss tid och i så fall inom vilken tidsgräns? Vi ville ha en kontraktskrivning direkt vi vunnit budet inom samma vecka men nekades på grund av att mäklaren inte hade tid och kunde boka in en kontraktskrivning först tidigast en vecka efter avslutad budgivning. Nu står vi här och det har kommit in en ny budgivare som budar för fullt men som köpare som vunnit budgivningen känner man sig grymt besviken, inte att det kommit in en ny budgivare utan för att mäklaren inte prioriterade att boka in en tid för kontraktskrivning inom rimlig tid. 


    Nej, bara att bita i det sura äpplet. Dåligt av säjaren att först säga ja till er och sen bryta löftet.


  • singhali

    jag förstår ju säljaren att han vill sälja till högstbjudande. Vad jag är i bryderi om är att mäklaren drog ut på tiden så länge en hel vecka och inte tillät oss få komma och skriva kontrakt inom rimlig tid. 

  • Kjell2
    singhali skrev 2016-08-29 15:56:19 följande:

    jag förstår ju säljaren att han vill sälja till högstbjudande. Vad jag är i bryderi om är att mäklaren drog ut på tiden så länge en hel vecka och inte tillät oss få komma och skriva kontrakt inom rimlig tid. 


    Ta det till mäklarsamfundet men tror att det blir svårt att få rätt.


  • singhali

    Någon annan som varit med om att ha vunnit budgivningen och säljaren accepterat budet och att sedan ytterligare en budgivare kommit in efter avslutad budgivning? Vi har även beställt en besiktning men den har jag inte lust betala för någon annan förstås.

  • Anonym (daf)

    Innan kontrakt är skrivet så får dom i stort sett göra som dom vill. Varför skulle dom inte sälja till högstbjudande liksom?

  • singhali

    jo helt riktigt så är det säljaren som bestämmer. I detta fall var det dock inte säljaren som drog ut på tiden innan vi fick skriva kontraktet utan mäklaren och allt var klart och vi bokat in besiktning.

  • Anonym (Erika)

    Tycker det är dålig stil av mäklaren att inte avsluta budgivningen, när säljaren accepterat ert bud. 

    Har de accepterat det nya budet?

  • Anonym (Anna1234567)

    Var i er situation för 2 år sedan, mäklaren o säljaren tjänade ju på det.

Svar på tråden Efter vunnen budgivning mäklare