• susannan8181

Polisen tog vårt barn från dagis!!

Hej!!

För någon månad sedan fick socialtjänsten en anonym anmälan om att en av vi föräldrar ska ha slagit barnet på hennes underarm.

Vi fick först besöka socialtjänsten och sedan efter några dagar besökte de oss och pratade med barnet och frågade barnet några frågor.
    Soc berättade då att de inte alls är oroliga för barnet och att detta är rutiner de måste följa osv.

Nu till det mest chockande. Idag fick mitt barn i dagiset besök från polisen och för "förhör". Vi fick reda på det när vi hämtade vårt barn!!!  Vi är verkligen chockade och känslorna är obeskrivliga.

Får de verkligen göra så??  Och har någon här varit med om något liknande? :( :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-29 17:17
    Glömde påpeka att vi självklart INTE slagit eller nånsin skulle tänka oss slå vårt barn eller ett barn allmänt.
    Anmälan är antagligen gjort av någon bitter människa men konstigt att socialtjänsten går vidare med detta så så långt när det inte finns någon som helst belägg för anmälan.

• Svar på tråden Polisen tog vårt barn från dagis!!
  • Anonym (Fröken)

Jobbar själv som förskollärare och då har vi en skyldighet att anmäl om vi misstänker brott. Likaväl som socialtjänsten har en skyldighet att agera om de misstänker att något inte står rätt till. Att polisen dyker upp och hämtar till förhör har jag aldrig varit med om. Men en vän. Och det var inte för förhör utan för OMHÄNDERTAGANDE av barn. Jag tänker såhär "det är bättre att misstankarna undersöks grundligt istället för att ett barn ska fara illa. Dessutom intalat många föräldrar sina barn om att hemska saker ska hända dem om den skvallrar om det som sker i hemmet... "

Jag säger inte att NI är skyldiga till misshandel av barn. Utan det jag säger är "hellre att polisen utreder än att det ska bli ytterligare en trist historia som hamnar i tidningen där ingen myndighet ingrep".

• susannan8181
    Anonym (Fröken) skrev 2016-08-29 17:17:31 följande:

Jobbar själv som förskollärare och då har vi en skyldighet att anmäl om vi misstänker brott. Likaväl som socialtjänsten har en skyldighet att agera om de misstänker att något inte står rätt till. Att polisen dyker upp och hämtar till förhör har jag aldrig varit med om. Men en vän. Och det var inte för förhör utan för OMHÄNDERTAGANDE av barn. Jag tänker såhär "det är bättre att misstankarna undersöks grundligt istället för att ett barn ska fara illa. Dessutom intalat många föräldrar sina barn om att hemska saker ska hända dem om den skvallrar om det som sker i hemmet... "

Jag säger inte att NI är skyldiga till misshandel av barn. Utan det jag säger är "hellre att polisen utreder än att det ska bli ytterligare en trist historia som hamnar i tidningen där ingen myndighet ingrep".

Jag är absolut inte emot att man utreds, tyvker tvärtom att det är självklart bra, men att vem som helst kan göra en anonym anmäla utan belägg tycker jag är konstigt!!

Dock vet jag att många barn som verkligen far illa aldrig utreds. Exempelvis fallet yara för något år sedan.

Men jag förstår inte att polisen ska komma och utreda vårt barn utan vårt vetande?

Vet någon om de får göra det? Hur kan man hävda att man är rädd om barn och samtidigt göra något så dramatiskt att ta ett litet barn till polisstation utan föräldrar??
  • Anonym (qq)

jag har hört att de kan göra så om man misstänker allvarliga saker, så de måste väl ha gjort det.

• Anonym (också förvånad...)

Låter väldigt konstigt! Förstår att ni är chockade. Prata med en jurist.

• Anonym (!)
    susannan8181 skrev 2016-08-29 17:22:44 följande:
    Jag är absolut inte emot att man utreds, tyvker tvärtom att det är självklart bra, men att vem som helst kan göra en anonym anmäla utan belägg tycker jag är konstigt!!

Dock vet jag att många barn som verkligen far illa aldrig utreds. Exempelvis fallet yara för något år sedan.

Men jag förstår inte att polisen ska komma och utreda vårt barn utan vårt vetande?

Vet någon om de får göra det? Hur kan man hävda att man är rädd om barn och samtidigt göra något så dramatiskt att ta ett litet barn till polisstation utan föräldrar??
    Klart dom inte meddelar , då har ju ni kunnat hota barnet så denne inte berättar . Det står i din rubrik att barnets hämtades av polis ? Ett förhör av barn görs inte på det sätter att barnet hämtas o tas till polisen från dagis
  • elyse

Stämmer det verkligen att barnet togs till polisstationen för "förhör"? Här i Uppsala tas barn till Barnahus, ett slags mellanting mellan socialtjänst och polis.

• susannan8181
    Anonym (qq) skrev 2016-08-29 17:27:24 följande:

jag har hört att de kan göra så om man misstänker allvarliga saker, så de måste väl ha gjort det.

Så en anonym anmälan är ett belägg för att polisen ska ta ett litet barn till förhör?

• susannan8181
    elyse skrev 2016-08-29 17:33:37 följande:

Stämmer det verkligen att barnet togs till polisstationen för "förhör"? Här i Uppsala tas barn till Barnahus, ett slags mellanting mellan socialtjänst och polis.

Ja den lappen vi fick av dagiset var från polisen och där stod det förhör.
  • susannan8181
    Anonym (också förvånad...) skrev 2016-08-29 17:28:26 följande:

Låter väldigt konstigt! Förstår att ni är chockade. Prata med en jurist.

Tack för tipset. Kommer överväga att göra det.
  • Anonym (Socialtjänsten)

Ja precis där jag jobbar så tar man barnen till barnahus. Där jobbar personer som är särskilt duktiga med barn. Samt polis som är van med att förhöra barn. Det är en väldigt barnvänlig miljö med leksaker, nallar osv... De gånger jag har varit med på förhör med barn så har det varit väldigt odramatiskt och barnen har varit lugna. Alla vuxna pratar med barnet och förklarar noga varför barnet är där och att barnet inte har gjort något fel men att det är viktigt att få prata med hen om det som har hänt.

Det brukar gå jättebra.

Svar på tråden Polisen tog vårt barn från dagis!!