• susannan8181

Polisen tog vårt barn från dagis!!

Hej!!

För någon månad sedan fick socialtjänsten en anonym anmälan om att en av vi föräldrar ska ha slagit barnet på hennes underarm.

Vi fick först besöka socialtjänsten och sedan efter några dagar besökte de oss och pratade med barnet och frågade barnet några frågor.
    Soc berättade då att de inte alls är oroliga för barnet och att detta är rutiner de måste följa osv.

Nu till det mest chockande. Idag fick mitt barn i dagiset besök från polisen och för "förhör". Vi fick reda på det när vi hämtade vårt barn!!!  Vi är verkligen chockade och känslorna är obeskrivliga.

Får de verkligen göra så??  Och har någon här varit med om något liknande? :( :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-29 17:17
    Glömde påpeka att vi självklart INTE slagit eller nånsin skulle tänka oss slå vårt barn eller ett barn allmänt.
    Anmälan är antagligen gjort av någon bitter människa men konstigt att socialtjänsten går vidare med detta så så långt när det inte finns någon som helst belägg för anmälan.

• Svar på tråden Polisen tog vårt barn från dagis!!
  • Hacete

Håller med sista inlägget här. Folk förstår nog inte förrän dom själva är där. För en "vanlig" familj, som inte haft med polis eller socialtjänst att göra tidigare, är en sådan här händelse extremt chockartad och traumatisk. Den kan dra igång massa onda utvecklingar. Som går ut över barnen naturligtvis.

• Anonym (......)
    Anonym (Sofia) skrev 2016-08-31 17:49:23 följande:

Men de utbildas ju i hur de ska agera. Det är inte som att de måste fatta egna beslut och gå på eget tyckande. De har föreskrifter att följa.

Så om de är föräldrar eller inte ska ju kvitta. De ska agera utifrån riktlinjer och lagar och BEHÖVER vara ganska objektiva för att kunna sköta sitt jobb. Blir man för personligt involverad så kan man inte göra jobbet korrekt. Man måste se det utifrån.

Och mognad/ödmjukhet må vara fina kvaliteer som inte går att förvärva genom böcker, men - är det inte ovidkommande om de faktiskt följer sina riktlinjer? Så länge de inte är elaka eller gör annat än vad deras verksamhet menar att de ska göra så kan man väl inte tala om mognad/ödmjukhet riktigt?

Du har inte sagt hur de brister, men OM de brister i kontakten och är ohövliga så ska de ju självklart få tillsägelser. Men bara för att man är ung betyder det inte att de inte faktiskt gör sitt jobb så som de blivit informerade att göra.

De har skrämmande dålig utbildning för att arbeta med barnutredningar. Det vet socialtjänsten, Socialstyrelsen, de jurister som faktiskt engagerar sig osv. Att du tror att unga flickor kan ha den kompetens som krävs säger en hel del om hur lite du verkligen vet om detta.
  • Anonym (......)
    Gladhannapanna skrev 2016-08-31 20:41:58 följande:

Jag måste säga att jag var bättre på att hålla barnperspektivet i fokus bör jag gjorde utredningar innan jag hade egna barn. Nu är det för lätt att känna med föräldrarna, att bli ifrågasatt som förälder måste vara något av det svåraste man går igenom!

Idag jobbar jag inte med utredningar utan med andra klienter, men jag vet att mina kollegor har regelbundna genomgångar med sin metodhandledare. Jag har aldrig mött någon som "krigat" mot föräldrarna för att jävlas, men jag vet att många föräldrar upplever det så, de som saknar insikt om att det finns brister i deras barns hem!

Okej, så i de fall där handläggarna bevisligen har haft för dåliga utredningar och mörkat de positiva sidorna, nya journalanteckningar osv så tycker du ändå att allt är som det ska?
  • Anonym (Sofia)

Diskussioner på FL om socialtjänsten är aldrig nyanserade. Det gör mig frustrerad. Alla som är negativa till soc ser allting bara svart, och tycker att deras arbete är dåligt rakt igenom.

Det ÄR givetvis inte felfritt eftersom alla är människor, och det är såklart allvarligt när det är så viktiga frågor, MEN man kan ju inte på fullaste allvar tro att socialtjänsten VILL FÖRSTÖRA MÄNNISKORS LIV MED FLIT. Då skulle de vara psykopater hela högen, om de går till jobb och inte ens oroar sig för hur klienterna har det, utan snarare vill "sätta dit" folk.

Det kan bli fel, men det är så osannolikt att tjänstemän inom en så omstridd verksamhet medvetet skulle gå emot alla regler som finns. Man vet ju som socialtjänsteman att verksamheten redan är så svartmålad, och inte sjutton vill man förvärra situationen.

Det är väl inte underligt att de får sätta nyexade 24-åringar på jobben, vilka redan etablerade människor skulle vara intresserade av att ta all den skit som socialen får och riskera att bli utpekad som syndabock för att något inte gått som det var tänkt?

• Gladhannapanna
    Anonym (Sofia) skrev 2016-09-01 21:12:09 följande:

Diskussioner på FL om socialtjänsten är aldrig nyanserade. Det gör mig frustrerad. Alla som är negativa till soc ser allting bara svart, och tycker att deras arbete är dåligt rakt igenom.

Det ÄR givetvis inte felfritt eftersom alla är människor, och det är såklart allvarligt när det är så viktiga frågor, MEN man kan ju inte på fullaste allvar tro att socialtjänsten VILL FÖRSTÖRA MÄNNISKORS LIV MED FLIT. Då skulle de vara psykopater hela högen, om de går till jobb och inte ens oroar sig för hur klienterna har det, utan snarare vill "sätta dit" folk.

Det kan bli fel, men det är så osannolikt att tjänstemän inom en så omstridd verksamhet medvetet skulle gå emot alla regler som finns. Man vet ju som socialtjänsteman att verksamheten redan är så svartmålad, och inte sjutton vill man förvärra situationen.

Det är väl inte underligt att de får sätta nyexade 24-åringar på jobben, vilka redan etablerade människor skulle vara intresserade av att ta all den skit som socialen får och riskera att bli utpekad som syndabock för att något inte gått som det var tänkt?

Kunde inte skrivit bättre själv!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Vet också) skrev 2016-08-31 17:40:01 följande:
    Vårt extrabarn hade två socialsekreterare, båda 24 år gamla (jag kollade på Ratsit). Helt galet.

Jo, men teori och verklighet ÄR olika saker, och personlig mognad och ödmjukhet kan man inte läsa sig till. Inte heller kan man förstå hur det är att vara förälder och leva i barnfamilj, om man aldrig har gjort det. Det går inte heller att läsa sig till. Sorry.
    Du menar på fullt allvar att man för att jobba med barn måste ha barn själv då måste det rimligtvis vara på samma sak inom vården att man för att kunna jobba som läkare måste ha erfarenhet av att själv vara sjuk...
  • Anonym (anonym)
    Anonym (asdf) skrev 2016-08-31 21:10:01 följande:
    Du som många andra förstår inte att barn far illa av att familjen granskas eftersom det är ett stort stressmoment för föräldrarna att bli utsatta får myndighetsutövning. Socialtjänsten kommer utifrån och rubbar balansen i en familj. För de familjer där hjälpen inte behövdes var rubbningen negativ såklart.
    Om familjebalansen rubbas för att socialtjänsten kallar till samtal efter en anmälan så finns det uppenbarligen något problem i familjen.
  • Anonym (anonym)

Några få promille av befolkningen har någon form av kontakt med socialtjänsten när det gäller anmälan angående föräldraförmågan.

• Anonym (Yolo)
    Anonym (asdf) skrev 2016-08-31 19:57:01 följande:

Jobbade under min studietid jobbade jag extra på ett ställe där det fanns en massa nyexade socionomer. Shit vilket jävla kackelhus det var. Intriger, skitsnack, mobbing you name it. När jag tänker på att dessa omogna individer skulle ta hand om fall där man omhändertar barn ger mig rysningar.

Så vad är ditt förslag? Att vi avpolletterar hela socialtjänsten? Lägger ner verksamheten?

Det blir liksom inte förtroendeingivande med svart- och vita beskrivningar av saker och ting.

Det är inte så enkelt att man kan döma ut någon helt svart. Varken socialtjänsten eller en förälder med problem.

Nyanserade synpunkter skulle vara trevligt att få.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (anonym) skrev 2016-09-01 22:48:50 följande:

Om familjebalansen rubbas för att socialtjänsten kallar till samtal efter en anmälan så finns det uppenbarligen något problem i familjen.

En barnavårdsutredning är i princip alltid en stressor för en familj och därmed också de drabbade barnen oavsett hur bra eller dåligt familjen mår. Vill man utsätta barn för negativ stress i onödan?
Svar på tråden Polisen tog vårt barn från dagis!!