• Februari12

    4,5 årings lekutveckling - orolig

    Hej,

    Har två barn varav den äldsta, en son, är 4,5 år. Han är fantastiskt nyfiken, frågvis, social, aktiv men när det just kommer till lek är jag orolig. Han leker gärna med sig själv men kan lika väl leka med andra. Han börjar även leka med barn som han inte känner på lekparken etc.

    Men just den dagliga leken, den som ska vara utvecklande känner jag att han inte hänger med i. Jag ser de andra barnen i hans grupp leka och bygga tillsammans men min son vill hellre vara själv. Sedan är jag orolig för interaktionen han gör med andra barn. Det är precis som han vill skapa en reaktion istället för att ge sig in i leken, tex att skvätta sand, förstöra, brottas, säga något. Har tagit upp det med förskolan och de ser det också men känner inget alarmerande mer än att de jobbar med honom. Jag vill ju inte att min son ska stå utan kompisar precis som jag vill att han lär sig det sociala samspelet. Jag och min man är väldigt sociala och extroverta.

    Vad kan jag som förälder göra för att hjälpa honom? Någon som har varit/är i samma situation och kan dela med dig av råd eller tips.

  • Svar på tråden 4,5 årings lekutveckling - orolig
  • Anonym (Ss)

    Jag kan förstås inte säga något om din son, men jag känner igen mig själv i mycket av det beteendet. Jag hade inga direkta vänner förrän jag började skolan och heller inget direkt behov av det. Lekte hellre själv eller var med vuxna. Jag brukade inte förstöra, brottas etc men höll mig mer för mig själv. Jag har inga problem som vuxen, har lätt att få vänner och partners, tycker att jag ligger någonstans mellan introvert och extrovert.

  • Fru Ve

    Barn mognar ju olika socialt. Din son kanske är lite sen med det och befinner sig fortfarande i det stadiet att han leker parallellt med andra än med andra. Jag tycker inte du ska oroa dig alltför mycket än. Han är liten och hinner fortfarande mogna.

Svar på tråden 4,5 årings lekutveckling - orolig