• jaolii

5 åring varannan vecka

Hej,

Vi har en 5 årig tjej varannan vecka i och med att min sambo har henne sedan ett tidigare förhållande. Jag undrar vad som är rimligt att kräva av en 5 åring i hemmet så som städning i sitt rum, ta bort tallrik efter maten osv? Vad tycker ni eller hur har ni det? Väldigt intressant att bara höra.

Jag själv tycker att denna donna är något bortskämd då hon inte behöver göra något alls och samt får bestämma väldigt mkt. Vände tillbaka till henne en gång då hon envisades med att hoppa i vattenpölar och blev helt genomblöt och skitig genom att säga att hon då själv skulle få ta hand om kläderna då vi kom hem så som tvätt och upphängning och svaret tillbaka ifrån henne var gråtandes och löd, varför ska jag göra det som du och pappa ska göra?

Sååå vad säger ni :)

• Svar på tråden 5 åring varannan vecka
  • RakelO

Ja du, det är nog vanligt att de vuxna sköter tvätten i familjen... För hon var väl fem, inte femton...?

• Schack73

Hon kan duka av efter sig, ni hjälps åt att städa hennes rum, hon kan säkert hjälpa till lite i köket också.
    Men eftersom hon inte verkar vara van får ni nog introducera lite i taget efter att du pratat igenom det med hennes pappa först. Ni måste vara överens och samarbeta för att få det att funka.

• jaolii

Ja som det står ovan så är hon 5 och det med tvätten var bara för att hon inte lyssnade och för att hon skulle förstå varför man säger nej till saken. Det jag reagerade över är att hon rent ut säger att det är vårt göra... Men men detta var bara ett tillfälle nu undrar jag mest generellt hur man har det hemma :)

• WiJu

Vår femåring

tar bort tallriken efter sig.

Startar diskmaskinen (2 knappar att trycka på) för att hon tycker det är roligt.

Hjälper till att städa sitt rum.

Annars gör hon väl knte så mycket.

Tycker inte att jag vill kräva så mycket. En hel del gör hon då och då för att det är roligt. Bakar tillsammans eller hjälper till att skära gurka mm.

• Ann-Louise

Min 5 och 6 åring gör inte så mycket ännu. Lägger sin tvätt i tvättkorgen på kvällen, hjälper till att duka ibland, samt att vi hjälps åt att städa deras rum. Mer ansvar kommer med tiden, men ser ingen brådska med det ännu. Hade aldrig förväntat mig att de skulle tvätta själva, fast de gärna hoppar i vattenpölar och blir genomvåta.

• whitestar

För det första så fatar jag inte vad titeln på tråden har att göra med inlägget/ huvudfrågan. För det andra det är en 5- åring dom gillar att hoppa i vattenpölar man hotar inte barn på det sättet man får se till att dom har kläder efter väder att kunna leka i!

För Det tredje så kan en 5-åring plocka undan tallriken efter sig och försöka städa undan efter sig med hjälp!

• jaolii

Självklart så tvättade hon inte själv utan som sagt det var något jag sa så att hon skulle förstå vad det innebär och varför man sade nej. Att bara säga nej räcker inte alla gånger utan då får man förklara.

• jaolii

Trist att man skall behöva vara så arg i sin ton här. Gällande pölarna och kläderna så var det strålande sol denna dag men fanns pölar på asfalten från dagen innan då det regnade så kläderna var det inget fel på! Herregud ta det lugnt.

• RakelO

Det är tyvärr vanligt att den som blir sambo med en förälder tycker att barnen är bortskämda. Låt föräldrarna göra på sitt sätt och lägg hellre din energi på att skapa en bra relation med barnet. Se det som en guldsits: Du får vara den roliga, snälla, föräldern får uppfostra. Det blir sällan lyckat om man går i den klassiska: Jag ska styra upp den här ungen- fällan.

• whitestar
    whitestar skrev 2016-08-30 21:12:59 följande:

För det första så fatar jag inte vad titeln på tråden har att göra med inlägget/ huvudfrågan. För det andra det är en 5- åring dom gillar att hoppa i vattenpölar man hotar inte barn på det sättet man får se till att dom har kläder efter väder att kunna leka i!

För Det tredje så kan en 5-åring plocka undan tallriken efter sig och försöka städa undan efter sig med hjälp!

Tyckte det var kiumpigt formulerat sagt till en 5 åring så jag förstår varför hon grät. Varför vara så hård i tonen mot henne!?
Svar på tråden 5 åring varannan vecka