• jaolii

5 åring varannan vecka

Hej,

Vi har en 5 årig tjej varannan vecka i och med att min sambo har henne sedan ett tidigare förhållande. Jag undrar vad som är rimligt att kräva av en 5 åring i hemmet så som städning i sitt rum, ta bort tallrik efter maten osv? Vad tycker ni eller hur har ni det? Väldigt intressant att bara höra.

Jag själv tycker att denna donna är något bortskämd då hon inte behöver göra något alls och samt får bestämma väldigt mkt. Vände tillbaka till henne en gång då hon envisades med att hoppa i vattenpölar och blev helt genomblöt och skitig genom att säga att hon då själv skulle få ta hand om kläderna då vi kom hem så som tvätt och upphängning och svaret tillbaka ifrån henne var gråtandes och löd, varför ska jag göra det som du och pappa ska göra?

Sååå vad säger ni :)

• Svar på tråden 5 åring varannan vecka
  • Holma
    jaolii skrev 2016-08-30 21:23:28 följande:

Grejen är att jag är väldigt ordningsam av mig medan hennes far ej är det och jag har inget behov av att styra upp nån uppfostran utan jag tycker mer att vi alla ska göra det vi kan här hemma för att ha det bra. Just nu plockar jag efter alla och är mammaledig med en 2 månaders. Jag vet ju vad jag kan kräva av fadern men inte dottern riktigt :)

Så din pedanta sida ska alla andra rätta sig efter ?
  • jaolii
    Holma skrev 2016-08-30 23:15:40 följande:
    Så din pedanta sida ska alla andra rätta sig efter ?
    Det handlar väl om att ge och ta. Jag mår bra av att ha någorlunda ordning hemma och de mår bra av andra saker som jag ställer upp på. Dessutom kan jag tycka att det handlar om vanligt hyfs och vett så som att plocka bort efter sig och att ta undan en tallrik. Hur ser det ut hemma hos dig ett slagfält eller? Där står disken framme i veckor eller? Förstår inte din kommentar....
  • Mullan

Min dotter på 3,5 tar undan sin tallrik själv! Lägger smutsiga kläder i tvätten. Vi hjälps åt att städa upp leksakerna.

Gör hon inget själv? Som att välja kläder och byta om själv osv? Smöra smörgåsen själv?

• viseversa

Jösses hon är 5år inte 17år. Du låter som den elaka styvmamman som gör allt för att förskjuta barnet.

• Elin 834

Min femåring ( blir 6 i dec) Dukar och dukar av bordet när jag ber henne. Lägger smutstvätten i tvättstugan (tvättade sina kläder själv när hon envisades med att kissa på sig. Det gjorde ju inget eftersom mamma kunde tvätta, tyckte hon).
    Hon städar sitt rum. Cyklar till förskoleklassen själv.

• FrökenCarlsson

Min 5-åring hade inga uttalade sysslor alls! Ville han pärla pärlplattor fick han själv ställa tillbaka grejorna efter sig, typ den nivån. Sen självklart hjälpte han till med annat om jag bad. I den åldern brukar dom gilla att hjälpa till om man gör det till en rolig grej istället för "kravfyllda sysslor".

O låt tösen hoppa i vattenpölar!!!!

• Holma
    jaolii skrev 2016-08-30 23:26:37 följande:
    Det handlar väl om att ge och ta. Jag mår bra av att ha någorlunda ordning hemma och de mår bra av andra saker som jag ställer upp på. Dessutom kan jag tycka att det handlar om vanligt hyfs och vett så som att plocka bort efter sig och att ta undan en tallrik. Hur ser det ut hemma hos dig ett slagfält eller? Där står disken framme i veckor eller? Förstår inte din kommentar....
    Bara för man inte kräver av alla i familjen att det ska vara rent ordning o snyggt betyder inte det att det står disk framme i veckor . Vill du ha ordning så får du väl lösa det själv o inte kräva av en 5 åring att denne ska fixa det . Plocka bort en tallrik efter maten ja det kan kräva men en 5 åring ska inte behöva tvingas till att städa själv o hålla ordning jämt .
    Du har ingen bra relation till din bonus va?
  • jaolii
    Holma skrev 2016-08-31 07:56:14 följande:
    Bara för man inte kräver av alla i familjen att det ska vara rent ordning o snyggt betyder inte det att det står disk framme i veckor . Vill du ha ordning så får du väl lösa det själv o inte kräva av en 5 åring att denne ska fixa det . Plocka bort en tallrik efter maten ja det kan kräva men en 5 åring ska inte behöva tvingas till att städa själv o hålla ordning jämt .
    Du har ingen bra relation till din bonus va?
    Fast nu drar du egna slutsatser. Vi har en jättebra relation jag och hans dotter. Det är inte så att jag vill sätta henne i sysslor för att vara elak utan för hennes egna utveckling. Det är enkla saker så som ta bort efter sig i vissa fall för just nu gör hon ingenting alls. Ingen storstädning eller vad du nu tror.
  • jaolii
    viseversa skrev 2016-08-31 07:44:46 följande:

Jösses hon är 5år inte 17år. Du låter som den elaka styvmamman som gör allt för att förskjuta barnet.

Vi har en jättebra relation jag och hans dotter. Det är inte så att jag vill sätta henne i sysslor för att vara elak utan för hennes egna utveckling. Det är enkla saker så som ta bort efter sig i vissa fall för just nu gör hon ingenting alls.
  • jaolii
    Mullan skrev 2016-08-31 00:48:42 följande:

Min dotter på 3,5 tar undan sin tallrik själv! Lägger smutsiga kläder i tvätten. Vi hjälps åt att städa upp leksakerna.

Gör hon inget själv? Som att välja kläder och byta om själv osv? Smöra smörgåsen själv?

Det låter väldigt rimligt tycker jag :) Nopp hon gör ingenting alls. Det är inte så att jag vill sätta henne i sysslor för att vara elak utan för hennes egna utveckling. Det är enkla saker så som ta bort efter sig i vissa fall.
Svar på tråden 5 åring varannan vecka