• jaolii

5 åring varannan vecka

Hej,

Vi har en 5 årig tjej varannan vecka i och med att min sambo har henne sedan ett tidigare förhållande. Jag undrar vad som är rimligt att kräva av en 5 åring i hemmet så som städning i sitt rum, ta bort tallrik efter maten osv? Vad tycker ni eller hur har ni det? Väldigt intressant att bara höra.

Jag själv tycker att denna donna är något bortskämd då hon inte behöver göra något alls och samt får bestämma väldigt mkt. Vände tillbaka till henne en gång då hon envisades med att hoppa i vattenpölar och blev helt genomblöt och skitig genom att säga att hon då själv skulle få ta hand om kläderna då vi kom hem så som tvätt och upphängning och svaret tillbaka ifrån henne var gråtandes och löd, varför ska jag göra det som du och pappa ska göra?

Sååå vad säger ni :)

• Svar på tråden 5 åring varannan vecka
  • jaolii

Grejen är att jag är väldigt ordningsam av mig medan hennes far ej är det och jag har inget behov av att styra upp nån uppfostran utan jag tycker mer att vi alla ska göra det vi kan här hemma för att ha det bra. Just nu plockar jag efter alla och är mammaledig med en 2 månaders. Jag vet ju vad jag kan kräva av fadern men inte dottern riktigt :)

• whitestar
    jaolii skrev 2016-08-30 21:15:19 följande:

Självklart så tvättade hon inte själv utan som sagt det var något jag sa så att hon skulle förstå vad det innebär och varför man sade nej. Att bara säga nej räcker inte alla gånger utan då får man förklara.

Var ju på det här inlägget min kommentar skulle hamna!
  • jaolii

Fast då har du missuppfattat det hela för min ton var inte hård.

• niinnii87

Min 6årinng hjälpte mig förra året när jag va höggravid med det mesta. Men då bad han om det.
    Lägga in tvätt i tvättmaskinen, fördela tvättmedel å sköljmedel med min hjälp, starta maskinen, duka fram för middag, duka av efter sig, plocka upp på sitt rum, dammsuga sitt rum, moppa sitt rum.

Min numera 8åriga dotter har alltid hjälpt till med allt hon klarat av å kunnat hantera, oxå där på eget initiativ.
    Nu sista månaderna har vi utökat sysslornas svårighetsgrad lite.

Jag har aldrig tvingat mina barn att hjälpa till hemma med annat än sina rum som är deras ansvarsområden. Däremot har jag visat dom hur diverse sysslor görs & då har de självmant velat hjälpa till.

Varför inte testa er fram för att se vad hon klarar av? Gör sysslorna till något roligt istället för att det ska vara nått tråkigt å något som bara en i familjen har hand om.
    Lika bra barn lär sig från början att hemmet är allas ansvar & samarbetar man så blir de tid över till annat kul - tillsammans.
    Som sagt (innan moralkärringarna kastar galla här) barn ska få vara barn självklart, men visar dom att dom vill lära sig så varför inte? Sen kan man ju alltid försöka uppmuntra till det oxå.

• whitestar

genom att säga att hon då själv skulle få ta hand om kläderna då vi kom hem så som tvätt och upphängning och svaret tillbaka ifrån henne var gråtandes och löd, varför ska jag göra det som du och pappa ska göra?

Sååå vad säger ni :)[/quote]

Till en 15 åring hade det funkat säga så men en 5-åring, nja

• RakelO

Det är också bra att tänka på att den mest ordningsamma inte nödvändigtvis kan sätta ribban för de andra. Du och pappan får kompromissa om ordningen, och självklart hjälpas åt att hålla den... Låt barnet vara med under lustfyllda former: duka fint tillsammans etc.

• whitestar
    niinnii87 skrev 2016-08-30 21:30:20 följande:

Min 6årinng hjälpte mig förra året när jag va höggravid med det mesta. Men då bad han om det.

Lägga in tvätt i tvättmaskinen, fördela tvättmedel å sköljmedel med min hjälp, starta maskinen, duka fram för middag, duka av efter sig, plocka upp på sitt rum, dammsuga sitt rum, moppa sitt rum.

Min numera 8åriga dotter har alltid hjälpt till med allt hon klarat av å kunnat hantera, oxå där på eget initiativ.

Nu sista månaderna har vi utökat sysslornas svårighetsgrad lite.

Jag har aldrig tvingat mina barn att hjälpa till hemma med annat än sina rum som är deras ansvarsområden. Däremot har jag visat dom hur diverse sysslor görs & då har de självmant velat hjälpa till.

Varför inte testa er fram för att se vad hon klarar av? Gör sysslorna till något roligt istället för att det ska vara nått tråkigt å något som bara en i familjen har hand om.

Lika bra barn lär sig från början att hemmet är allas ansvar & samarbetar man så blir de tid över till annat kul - tillsammans.

Som sagt (innan moralkärringarna kastar galla här) barn ska få vara barn självklart, men visar dom att dom vill lära sig så varför inte? Sen kan man ju alltid försöka uppmuntra till det oxå.

Håller med, att hjälpa till på ett lustfyllt sätt och efter deras förmåga. En 5 åring kan gärna hjälpa till men det ska vara just hjälpa.bonusen fick diska hemma hos sin mamma som straff, han är ju inte så peppad på att diska nuförtiden kan jag säga. Sonen däremot hjälper gärna till med allt möjligt han har fått välja det själv och vi ger massor med beröm!
  • mammalovis

Mina döttrar är 5,5 och 3 år. De ska kunna hänga upp sin jacka på kroken (i lagom höjd) när de kommer hem, likaså ställa upp skorna. De kan hjälpa till med att duka om de får glas och tallrikar som de inte når. De får bestämma frukostmat (gröt, yoghurt eller smörgås o s v). Båda ska kunna tacka för maten och fråga om de får gå från matbordet när de är klara (ibland glömmer vi vuxna hålla på det). Båda får välja innekläder själva om det inte är något särskilt. De får börja borsta håret och jag borstar igenom efter. Sedan tar de på sig ytterkläder efter lite prat om väder och temperatur följt av varmare/kallare än igår. 

Äldsta kan sortera sin tvätt i ljust och mörkt när man ber henne. Vi har färgpluppar på tvättkorgarna också för att lära yngsta. Rummet är dock ett elände när de ska städa, där går det bäst om bonusen hjälper till för den äldsta, annars vägrar den ena eller den andra.

Ta bort tallrik och glas skulle de kunna göra, men vi har ingen plats över på diskbänken och kranen är för trög för dem att använda, så de har sluppit, å andra sidan har de fått lära sig det på förskolan.

• mammalovis
    jaolii skrev 2016-08-30 21:23:28 följande:
    Grejen är att jag är väldigt ordningsam av mig medan hennes far ej är det och jag har inget behov av att styra upp nån uppfostran utan jag tycker mer att vi alla ska göra det vi kan här hemma för att ha det bra. Just nu plockar jag efter alla och är mammaledig med en 2 månaders. Jag vet ju vad jag kan kräva av fadern men inte dottern riktigt :)
    Vad du kan kräva av dottern beror på vad pappan sanktionerar skulle jag vilja säga. Min bonus slinker lätt undan hos pappan, då han säkert skulle glömma både läxor, dusch och städning om inte jag frågade. Att hon aldrig städar bort sina saker stör ju inte honom, då det oftast är jag som får städa rummet. Han ser dem inte och då är ingen av oss pedant.**********
  • jaolii
    whitestar skrev 2016-08-30 21:30:27 följande:

genom att säga att hon då själv skulle få ta hand om kläderna då vi kom hem så som tvätt och upphängning och svaret tillbaka ifrån henne var gråtandes och löd, varför ska jag göra det som du och pappa ska göra?

Sååå vad säger ni :)

Till en 15 åring hade det funkat säga så men en 5-åring, nja[/quote]Nog sades det mer pedagogiskt till henne.
Svar på tråden 5 åring varannan vecka