niinnii87 skrev 2016-08-30 21:30:20 följande:
Min 6årinng hjälpte mig förra året när jag va höggravid med det mesta. Men då bad han om det.
Lägga in tvätt i tvättmaskinen, fördela tvättmedel å sköljmedel med min hjälp, starta maskinen, duka fram för middag, duka av efter sig, plocka upp på sitt rum, dammsuga sitt rum, moppa sitt rum.
Min numera 8åriga dotter har alltid hjälpt till med allt hon klarat av å kunnat hantera, oxå där på eget initiativ.
Nu sista månaderna har vi utökat sysslornas svårighetsgrad lite.
Jag har aldrig tvingat mina barn att hjälpa till hemma med annat än sina rum som är deras ansvarsområden. Däremot har jag visat dom hur diverse sysslor görs & då har de självmant velat hjälpa till.
Varför inte testa er fram för att se vad hon klarar av? Gör sysslorna till något roligt istället för att det ska vara nått tråkigt å något som bara en i familjen har hand om.
Lika bra barn lär sig från början att hemmet är allas ansvar & samarbetar man så blir de tid över till annat kul - tillsammans.
Som sagt (innan moralkärringarna kastar galla här) barn ska få vara barn självklart, men visar dom att dom vill lära sig så varför inte? Sen kan man ju alltid försöka uppmuntra till det oxå.
Håller med, att hjälpa till på ett lustfyllt sätt och efter deras förmåga. En 5 åring kan gärna hjälpa till men det ska vara just hjälpa.bonusen fick diska hemma hos sin mamma som straff, han är ju inte så peppad på att diska nuförtiden kan jag säga. Sonen däremot hjälper gärna till med allt möjligt han har fått välja det själv och vi ger massor med beröm!