• meemelii

Ni som drack mycket kaffe/andra koffeindrycker innan graviditeten

Hur har ni gravida gjort med kaffe under graviditeten?

Innan kunde jag dricka 2 Celsius/dag (energidryck med 200mg koffein i varje). Vilket var mycket. Nu sen jag blev gravid har jag hållt mig till 1-2 koppar kaffe. Vissa dagar ingenting. Är dock så sjukt trött o saknar energin. Speciellt eftersom jag jobbar halvnätter till 01. Tur det är övergående.

• Svar på tråden Ni som drack mycket kaffe/andra koffeindrycker innan graviditeten
  • Hararochkaniner

Hej. Jag är också en stor kaffedrickare och emellanåt red bull eller liknande. Redbull och liknande koffeindrycker är absolut nej under graviditeten. Kaffe drack jag under alla mina graviditeter. Det har funnits indikationer på att barn till kaffedrickande mammor kan få lägre födslovikt men då alla mina barn varit bra över medelkurvan så kommer jag att fortsätta dricka kaffe under mina andra graviditeter. 

• meemelii
    Hararochkaniner skrev 2016-08-31 11:10:13 följande:

Hej. Jag är också en stor kaffedrickare och emellanåt red bull eller liknande. Redbull och liknande koffeindrycker är absolut nej under graviditeten. Kaffe drack jag under alla mina graviditeter. Det har funnits indikationer på att barn till kaffedrickande mammor kan få lägre födslovikt men då alla mina barn varit bra över medelkurvan så kommer jag att fortsätta dricka kaffe under mina andra graviditeter. 

Tack för svar! Vet du varför det är nej till en energidryck på 32mg/100ml men ok att dricka 300mg koffein i kaffe? Är det pga taurinet?
  • Hararochkaniner
    meemelii skrev 2016-08-31 11:12:50 följande:
    Tack för svar! Vet du varför det är nej till en energidryck på 32mg/100ml men ok att dricka 300mg koffein i kaffe? Är det pga taurinet?
    Ja. Syntetiskt kokain hörde jag någon kalla det. Plus e-ämnena. Finns inget bra med den drycken alls. Även om den är god. Man ska vara försiktig med läsk också, speciellt coca-cola.
  • meemelii
    Hararochkaniner skrev 2016-08-31 11:23:27 följande:
    Ja. Syntetiskt kokain hörde jag någon kalla det. Plus e-ämnena. Finns inget bra med den drycken alls. Även om den är god. Man ska vara försiktig med läsk också, speciellt coca-cola.
    Jaha oj. Ja jag dricker det som sagt inte nu under graviditeten men var tvungen att fråga ändå.
  • Jag är bara jag

Drack inga mängder innan ,men slutat helt som gravid på läkares inrådan. Lockar inte ett dugg heller måste jag säga... Bara sumpen luktar ju apa!

• LaFontaine

Jag drack en hel del kaffe innan graviditeten och valde under tiden att dricka enligt de rekommendationer som finns. Trots illamående och mycket kräkningar har jag kunnat dricka kaffe hela vägen.

• Fru Ve

Drack mycket kaffe och cola innan. Men har under graviditeten blivit mindre och mindre sugen på det. Delvis pga illamående men också att det liksom smakar och luktar illa. Så jag har i princip slutat helt. Kroppen vänjer sig av med koffeinberoendet.

• Mascaraklumpar

Jag minskade ned konsumtionen till 3 koppar kaffe eller motsvarande. De första veckorna blev det ibland 4 koppar, men efter vecka 8 eller så var jag mer noggrann (eftersom min personliga åsikt är att ett tidigt missfall är tråkigt men inte förödande, medan ett sent missfall skulle kännas betydligt värre).

Angående red bull så kan man ju tycka att taurin är kokain eller att koffeinet i just energidrycker skulle vara värre än koffeinet i te, kaffe och choklad, men det är i så fall just en åsikt och inget som på något sätt stöds av forskningen. Livsmedelsverket har lite information om energidrycker i allmänhet samt under graviditeten, så vill du ha information baserad på vetenskap rekommenderar jag dig att gå in och läsa där.

• Anotherone

Jag är ingen kaffemänniska, började för bara något år sedan och har väl druckit kaffe kanske 3-4 ggr per vecka. Nu är jag inte sugen alls så nu är det faktiskt länge sen när jag tänker efter.
    MEN jag gillar också Celsius och liknande drycker, innan morgonpromenaden och ibland på eftermiddagen och det har varit lite trist att vänja bort.

Jag vet att det inte är bra och jag kommer inte dricka det och chansa på att det inte har någon påverkan. Skulle aldrig förlåta mig själv om det hände något. Det är ju inte bara koffeinet som jag förstått det utan just som någon skrev, allt annat också.

• babydreams

Drack också en celsius varje morgon fram tills jag fick reda på att jag var gravid, (v.5) nu dricker jag bara juice på morgnarna. Saknar celsiusen! Men det är ju ett big no nu :)

• MartingaleFootprints

Drack väldigt mycket kaffe förut. Sen fick jag i v 6 ungeför total avsmak för det och tål inte ens doften. Så det löste sig själv. :)

• Wooden

Jag har druckit en red bull (ibland två) om dagen i flera år. Slutade några veckor i början av min förra graviditet och tänkte att jag skulle ta en då och då. Men det är väl som med rökning, så det slutade med att jag fortsatte dricka en om dagen. Har verkligen letar efter information och forskning och hittar inget om att det skulle vara farligt för graviditeten. Dricker inget kaffe, så får inte koffein från något annat heller, förutom coca Cola då och då. Är precis nygravid nu igen och har inga planer på att hela sluta med red bull nu heller. :)

Svar på tråden Ni som drack mycket kaffe/andra koffeindrycker innan graviditeten