• Äldre 3 Sep 10:36
    5236 visningar
    11 svar
    11
    5236

    sova på förskolan som ettåring?

    Min son fyller snart 1 år och vi har redan fått plats på förskolan. Men problemet är att han stor behov att få sova två gånger om dagen, annars är han väldigt trött och jobbig. Men på förskolan sover barnen bara en gång kl 12, och det skulle vara väldigt sent för min som känner jag..

    Han vaknar kl 6.30 -7 på morgonen, äter frukost, leker ett par, tre timmar och sover alltid(!!) vid 10, han klarar inte av vara vaken en längre tid. Han sover då i en och halv, två timmar. Sedan sover han andra gången kl 14- 15 nån gång och då sover han också ca två timmar ibland lite mer till och med.

    Jag är jätte orolig på hur det kommer gå på förskolan, för hans framtida fröknar sa redan nu att "här kan han inte lägga sig kl 10"

    Någon annan som har varit i liknande situation? hur löste det sig?
  • Svar på tråden sova på förskolan som ettåring?
  • Äldre 3 Sep 10:39
    #1

    Men det är klart att det kommer lösa sig! Antingen ställer han om eller så kommer han sova på förmiddagen. Det är ju bara att han ligger i en vagn i någon hörna medan övriga leker.

  • Äldre 3 Sep 10:42
    #2

    Mitt barn ställde om från två sovpass dagtid till ett längre mitt på dagen när fsk började. De är väldigt anpassningsbara!
    Men i början fick han lov att sova i vagnen vid 10-11 tiden när de andra lekte ute. Annars hade han aldrig orkat äta lunch 11.30. Så det kanske kan vara en lösning tills barnet vant sig?

  • Isola7­47
    Äldre 3 Sep 10:44
    #3

    Det är otroligt vanligt att man fortfarande sover två gånger om dagen när man börjar på förskola. Det brukar ställas om ganska snabbt! Båda mina barn har gjort det, samt majoriteten av de barn jag haft på jobbet (jobbar alltså på förskola). Vi har låtit nya barn få sätta sig i vagn om de börjat bli trötta runt tio och ibland somnar någon och då låter vi dem sova en stund. Det kommer att lösa sig!

  • Äldre 3 Sep 11:15
    #4

    Tack för era svar! Blev betydlig lugnare nu. Ska prata med hans fröknar sedan, på informationsmöte, höra hur de tänker. Det är bara att jag blev så orolig när vi hade kort samtal med förskolan, då lät hon så bestämd att han inte ska kunna sova kl 10 där... 

  • Äldre 3 Sep 11:35
    #5

    Vet flera småttingar som sovit 2ggr på vår förskola medan de andra lekte på gården då personalen märkte att de blev för trötta.

    Fattar inte vad problemet skulle vara.

    Där är iofs Ur och skur så alla både leker och sover ute så de iaf är på samma ställe, kanske är svårare om nån personal måste gå in med den som ska sova extra?

  • Äldre 3 Sep 15:54
    #6

    Visst är det smidigast om alla barn sover efter lunchen, men å andra sidan går det ju inte alltid hålla barnen vakna så länge. En del somnar på förmiddagen, andra både innan och mitt i maten, även nästintill bokstavligt ibland. Så jag tycker det var ett ytterst oproffsigt uttalande av den pedagogen.

    Där mina barn går sover de i egna vagnar, men alla förskolor har ju någon dubbelvagn för att kunna gå iväg på utflykt, så de nyttjas ju även vid behov till att sova i.

  • Äldre 3 Sep 18:58
    #7

    Det går säkert att lösa, om man bara vill. På ett sätt låter det ju perfekt för en liten 1-åring att sova bort ett par timmar när det är som stimmigast på förskolan, vakna när de flesta andra små sover, och sedan sova en stund mitt i eftermiddagsrushen.

    De flesta förskolor är ute förmiddag och eftermiddag. Tar ni med en vagn som de kan lägga barnet i när de ändå är ute så borde det gå väldigt smidigt.

  • Äldre 3 Sep 19:11
    #8

    Hej! Våran förskola la vår son vid 10-11 tiden när han inte orkade i början så jag hoppas de är lyhörda för behoven hos din 1 åring även där. De vill inte heller arbeta med någon som är övertrött! Nu efter 4 månader sover han 1 gång om dagen även där ( innan han började dagis hade han sovit 1 gång om dagen nästan 5 månader men han orkade inte med stimmigheten på fsk i början)

  • Äldre 5 Sep 06:49
    #9

    Min dotter började när hon var 12 mån. Hon sov 2 ggr i början, när hon behövde det. Sen övergick hon till en gång (tog några veckor). Inga problem alls. Hon var den enda som behövde extrasömn. Hon sov inne en stund på fm o ute i vagn med resten av gänget efter lunch.

  • Äldre 5 Sep 08:39
    #10
    LovelyZ skrev 2016-09-03 11:15:17 följande:

    Tack för era svar! Blev betydlig lugnare nu. Ska prata med hans fröknar sedan, på informationsmöte, höra hur de tänker. Det är bara att jag blev så orolig när vi hade kort samtal med förskolan, då lät hon så bestämd att han inte ska kunna sova kl 10 där... 


    Alltså dom brukar bara söva barnen 1 gång om dagen. Men om dom ser att vissa barn inte orkar så brukar dom sätta barnen i vagnen, men inte på de viset att dom drar vagnen och försöker få barnen att sova, utan mer somnar dom så somnar dom. Jag tycker att du fick ett outvecklat svar, dom vill ju barnens bästa. 
  • Äldre 9 Sep 00:53
    #11

    Jag frågade nu hur de tänkte det där med sovtider. Så här kommer det att se ut tydligen.

    Det är tre mindre rum där barnen från hans grupp kan leka. Det är glasväggar och dörrar mellan dessa, så man ser in i alla rum. Barnen kommer sova vid 12 i två av dessa rum, då slänger fröknar madrasser kuddar och filtar på golvet , så får barnen sova var de vill. Det finns Inga vagnar, barnen sover aldrig ute, kanske om de är ute på promenad och någon somnade i vagnen, men de tar ej vagnar ut när alla leker, bara vid utflykt. Så om min son skulle bli trött tidigare, alltså innan tolv, kommer de inte lägga honom ändå. Det är bara om han själv kryper i nån hörna och somnar eller så, så väcker de inte honom, men lärarna kommer inte lägga honom annars. Så det är bara att hoppas att sonen ställer om sig ganska snabbt, annars kommer han få det lite jobbigt

Svar på tråden sova på förskolan som ettåring?