Havandeskapsförgifting?
Hej alla!
Var ska jag börja? Jag har en dotter som är 5 år. Med henne hade jag havadeskapsförgiftning. Vilket de upptäckte "sent" i graviditeten minns inte i vilken vecka.
Nu är vi gravida med barn nr 2. Och på inskrivningen sa min BM att man löper mindre risk för att få havandeskapsförgiftning om man tidigare har haft det. Och om det är samma pappa. Detta gjorde oss mindre oroliga.
Kvällen vi kom in på förlossningen såg man på CTG att hennes hjärtljud gick ner varje gång jag fick en värk. Detta ledde till att de gjorde ett tillväxtultraljud och såg att hon var mycket liten. De trodde inte att hon skulle klara en vaginal förlossning, så dagen efter planerades det ett akut kejsarsnitt. Allt hände så fort. UT kom hon 41 cm kort & 1710 g.
Nu med barn nummer 2 har vi varit noga med att göra extra tillväxt ultraljud. Vilket vi har gjort. Allt har sett bra ut fram tills sist. Då uppskattades bebisen (som är en tjej) en viktminskning på -17%. Vilket motsvarar ca: 236 g. Alltså att hon väger 236 g mindre än vad de väger i den veckan.
NU är jag i vecka 30 (29+2)
Nu till min förklaring och fråga eller vad man ska säga..
I Torsdags så var jag hemma med min dotter och kollade på tv. Märkte att jag fan inte började att se på högra ögat.. Synbortfall och flimmer framför ögat. Jag ringde 1177 direkt fick ju panik. Berättade vad som hade hänt och att jag var gravid i vecka 30. Hon sa åt mig att vila och att hon kull ringa upp.
Efter en stund så hade jag vilat och detta flimret försvann men jag fick istället kraftig huvudvärk. SJuksköterskan ringde tillbaka efter en halvtimma men jag hade missat hennes samtal så hon hade pratat in på telefonen att om det var oförändrat så skulle jag kontakta förlossningen. Vilket jag gjorde.
Hon på förlossningen tyckte att jag skulle komma in. Då jag inte tänker ta några risker om det skulle vara havandeskapsförgiftning igen.
Väl inne på förlossningen tog de ett blodtryck. Men jag tyckte att hon satte manchetten fel, vilket då kan göra att värdet missbedöms? (Jobbar som undersköterska i vården och vet hur en blodtrycksmanchett ska sitta) Den satt liksom på armbågen, jag sa inget för ville inte vara proper. You get it.
Hon sa aldrig värdet utan sa bara att det var snarare för lågt. Så hon gjorde om samma misstag på den andra armen. Men sa inget då heller.
Sedan fick jag klämma ut några droppar urin i en mugg, och hon gick iväg för att kolla urinet. När hon var klar kom hon tillbaka utan att säga något om provsvaret från urinstickan. Hon sa bara att vi får åka hem nu då det inte är något speciellt
så jag frågade henne om det var något från urinstickan. Då sa hon: Ja, det var en 1:a. Men att det inte var något att oroa sig för. För hon menade på att blodtrycket skulle ha vart högre isf.
Fick en dålig vibb där. Så jag åkte in dagen efter igår Fredag, till mitt jobb då vi har en blodtrycksmanchett, (visserliger en elektronisk) men jag kände att allt är bättre än inget för att slippa vara orolig. Jag hade haft kontakt men kvinnokliniken på förmiddagen igår och berättade som det var, och frågade vad man inte skulle ha i blodtryck om man hade havandeskapsförgiftning. Hon sa att man inte skulle ha 150/90. Och att undertrycket var det viktigaste.
Så jag testar denna blodtrycksmanchett, vilar ca 5 min innan jag tar det och får fram 113/89. vilket jag anser är ett för högt undertryck.
JAg ringer till förlossningen och förklarar att jag var inne dagen innan och att jag upplevde att blodtryckskollen inte gick helt rätt till, och att jag hade gjort ett nytt idag och förklarar mitt resultat till henne. Hon frågar vart jag jobbar och hur jag har tagit detta blodtrck. jag svarar med en elektrisk Hon hånar mig och säger: JA men förstår du att vi tar aldrig med en elektrisk, för att det visar oftast fel.
Jaja okej tänker jag. Men så frågar jag om man verkligen skall ha någon protein (äggviteämnen) i urinen när man är gravid. Då säger hon nej, men det var säkert bara någon flytning eller nått smuts som gjorde att det fick utslag på stickan.
Det känns inte som om att de tar mig på allvar?
Jag har tid hos min barnmorska den 7/9 för ytterliggare kontroller.
Vad tror ni? Tror ni att jag inbillar mig? Jag är överviktig sedan innan och har svullnat på både händer fötter och i ansikte. Plus att jag har mått illa och spytt den senaste tiden.
Tack för att du läste igenom.