• Tr0ust

Havandeskapsförgifting?

Hej alla!

Var ska jag börja? Jag har en dotter som är 5 år. Med henne hade jag havadeskapsförgiftning. Vilket de upptäckte "sent" i graviditeten minns inte i vilken vecka.

Nu är vi gravida med barn nr 2. Och på inskrivningen sa min BM att man löper mindre risk för att få havandeskapsförgiftning om man tidigare har haft det. Och om det är samma pappa. Detta gjorde oss mindre oroliga.

Kvällen vi kom in på förlossningen såg man på CTG att hennes hjärtljud gick ner varje gång jag fick en värk. Detta ledde till att de gjorde ett tillväxtultraljud och såg att hon var mycket liten. De trodde inte att hon skulle klara en vaginal förlossning, så dagen efter planerades det ett akut kejsarsnitt. Allt hände så fort. UT kom hon 41 cm kort & 1710 g.

Nu med barn nummer 2 har vi varit noga med att göra extra tillväxt ultraljud. Vilket vi har gjort. Allt har sett bra ut fram tills sist. Då uppskattades bebisen (som är en tjej) en viktminskning på -17%. Vilket motsvarar ca: 236 g. Alltså att hon väger 236 g mindre än vad de väger i den veckan.

NU är jag i vecka 30 (29+2)

Nu till min förklaring och fråga eller vad man ska säga..

I Torsdags så var jag hemma med min dotter och kollade på tv. Märkte att jag fan inte började att se på högra ögat.. Synbortfall och flimmer framför ögat. Jag ringde 1177 direkt fick ju panik. Berättade vad som hade hänt och att jag var gravid i vecka 30. Hon sa åt mig att vila och att hon kull ringa upp.

Efter en stund så hade jag vilat och detta flimret försvann men jag fick istället kraftig huvudvärk. SJuksköterskan ringde tillbaka efter en halvtimma men jag hade missat hennes samtal så hon hade pratat in på telefonen att om det var oförändrat så skulle jag kontakta förlossningen. Vilket jag gjorde.

Hon på förlossningen tyckte att jag skulle komma in. Då jag inte tänker ta några risker om det skulle vara havandeskapsförgiftning igen.

Väl inne på förlossningen tog de ett blodtryck. Men jag tyckte att hon satte manchetten fel, vilket då kan göra att värdet missbedöms? (Jobbar som undersköterska i vården och vet hur en blodtrycksmanchett ska sitta) Den satt liksom på armbågen, jag sa inget för ville inte vara proper. You get it.

Hon sa aldrig värdet utan sa bara att det var snarare för lågt. Så hon gjorde om samma misstag på den andra armen. Men sa inget då heller.

Sedan fick jag klämma ut några droppar urin i en mugg, och hon gick iväg för att kolla urinet. När hon var klar kom hon tillbaka utan att säga något om provsvaret från urinstickan. Hon sa bara att vi får åka hem nu då det inte är något speciellt

så jag frågade henne om det var något från urinstickan. Då sa hon: Ja, det var en 1:a. Men att det inte var något att oroa sig för. För hon menade på att blodtrycket skulle ha vart högre isf.

Fick en dålig vibb där. Så jag åkte in dagen efter igår Fredag, till mitt jobb då vi har en blodtrycksmanchett, (visserliger en elektronisk) men jag kände att allt är bättre än inget för att slippa vara orolig. Jag hade haft kontakt men kvinnokliniken på förmiddagen igår och berättade som det var, och frågade vad man inte skulle ha i blodtryck om man hade havandeskapsförgiftning. Hon sa att man inte skulle ha 150/90. Och att undertrycket var det viktigaste.

Så jag testar denna blodtrycksmanchett, vilar ca 5 min innan jag tar det och får fram 113/89. vilket jag anser är ett för högt undertryck.
    JAg ringer till förlossningen och förklarar att jag var inne dagen innan och att jag upplevde att blodtryckskollen inte gick helt rätt till, och att jag hade gjort ett nytt idag och förklarar mitt resultat till henne. Hon frågar vart jag jobbar och hur jag har tagit detta blodtrck. jag svarar med en elektrisk Hon hånar mig och säger: JA men förstår du att vi tar aldrig med en elektrisk, för att det visar oftast fel.

Jaja okej tänker jag. Men så frågar jag om man verkligen skall ha någon protein (äggviteämnen) i urinen när man är gravid. Då säger hon nej, men det var säkert bara någon flytning eller nått smuts som gjorde att det fick utslag på stickan.

Det känns inte som om att de tar mig på allvar?

Jag har tid hos min barnmorska den 7/9 för ytterliggare kontroller.

Vad tror ni? Tror ni att jag inbillar mig? Jag är överviktig sedan innan och har svullnat på både händer fötter och i ansikte. Plus att jag har mått illa och spytt den senaste tiden.

Tack för att du läste igenom.

• Svar på tråden Havandeskapsförgifting?
  • Anonym (S)

Är barnmorska och blir faktiskt förbannad när jag läser det här. För det första är det inte alls mindre risk att du drabbas även denna gång. För det andra tycker jag absolut att du ska kontakta din bm på Mvc så fort du kan på måndag. Får du huvudvärk, flimmer eller svullnar så ringer du förlossningen innan dess igen för en riktig kontroll!

• lisasali88

För det första: lugna ner dig. För ditt eget bästa.

Det finns ingen mening med att ringa 1177, du ska ringa förlossningen eller din bm (när det går).

Kan du prata? Ja öppna munnen då när du är där. Sa hon inte vad trycket låg på, FRÅGA. Urin? Fråga. Att åka in och ta tryck på sig själv är helt galet och skapar bara onödig stress. Du ska vila 30 min inte 5 minuter. 140/90 räknas som förhöjt blodtryck och då ska man ha der vid upprepade tillfällen i VILA. Vila är inte 5 minuter. +1 protein i urinen är inte heller alarm. Du stressar upp dig själv något enormt så det är inte konstigt att kroppen reagerar.

Jag har haft både +1 och mycket högre tryck än du i flera veckor nu utan att det räknas som havandeskapsförgiftning. Bebisen är -15 % liten. Upp till -22% är helt normalt. Du ska ha ett tryck på 160/100 och +3 protein för att man ska behandla. I övrigt är det vila som gäller. Du ska vila och gå till din barnmorska för att hålla koll på trycket och urin förstås och känner du symptom som stark huvudvärk, flimmer, ont i magen, minskade fosterrörelser efter att du VILAT ordentligt under en kväll/helg ja då ska du kontakta förlossningen.

Så nej du inbillar dig säkert inte men det är helt onödigt att stressa upp sig och överdriva så pass, inget kommer hända i stundens hetta. Har man havandeskapsförgiftning och en allvarlig sådan så känner man det kraftigt och då är det liv eller död som gäller. Så var uppmärksam på hur du mår och framförallt om du känner bebisen under helgen om inte så bums till förlossningen, känner du dig ok så ring barnmorskan pp måndag.

• Anonym (,)

Jag skulle inte vara orolig. Det du beskrev låter som migrän med aura. Klassiskt med neurologiska symptom för att sedan få huvudvärk. Automatiska BT är inte alls tillförlitliga, och ett tryck värderas på både systoliska och diastoliska värden. 1+ på protein kan stå för en flytning, inte proteinläckage. 

Och ditt barn är INTE tillväxthämmat. 

Håller iaf med om att du ska vända dig till förlossningen, inte 1177. På 1177 svarar inga BM. Gå till MVC för BT-koller, det kan man ringa samma dag för. 

• Anonym (S)
    Anonym (,) skrev 2016-09-03 16:26:12 följande:

Jag skulle inte vara orolig. Det du beskrev låter som migrän med aura. Klassiskt med neurologiska symptom för att sedan få huvudvärk. Automatiska BT är inte alls tillförlitliga, och ett tryck värderas på både systoliska och diastoliska värden. 1+ på protein kan stå för en flytning, inte proteinläckage. 

Och ditt barn är INTE tillväxthämmat. 

Håller iaf med om att du ska vända dig till förlossningen, inte 1177. På 1177 svarar inga BM. Gå till MVC för BT-koller, det kan man ringa samma dag för. 

När det gäller preeclampsi är det diastoliska trycket viktigast. Hennes symtom kan mycket väl bero på hf. Har man fått ett så pass tillväxthämmat barn innan bör man inte nonchalera symtom. Dessutom visar tillväxtul ofta fel.
  • Anonym (,)
    Anonym (S) skrev 2016-09-03 16:45:30 följande:
    När det gäller preeclampsi är det diastoliska trycket viktigast. Hennes symtom kan mycket väl bero på hf. Har man fått ett så pass tillväxthämmat barn innan bör man inte nonchalera symtom. Dessutom visar tillväxtul ofta fel.
    Javisst är det det, men blodtrycket är inte taget korrekt, det är heller inte >90. Jag sa inte att det var att nonchalera, utan att följas upp. Och en övergående huvudvärk, ok TUL, ok urinprov och ok BT, sannolikheten är ju ändå så låg att det kan kollas upp på MVC snarast. 
  • lisasali88
    Anonym (S) skrev 2016-09-03 16:45:30 följande:

Fast för att det ska räknas som preeklamsi så ska man uppfylla vissa krav, vilket TS inte gör så hon kan åka in till förlossningen 29 gånger men kommer bli hemskickad bara med orden "vila och gå på täta kontroller". Det skapar bara mer oro.

Det räknas inte som tillväxthämmat om man inte är minst -22% och åter igen: det sker inte över en natt! Högt blodtryck UTAN att det är havandeskapsförgiftning kan ge tillväxthämmat barn men misstänker man detta så gör flödesämätningar och flera ultraljud så sluta säg att det inte "säkert" med tillväxtultraljud.
  • Tr0ust
    lisasali88 skrev 2016-09-03 17:00:20 följande:
    Fast för att det ska räknas som preeklamsi så ska man uppfylla vissa krav, vilket TS inte gör så hon kan åka in till förlossningen 29 gånger men kommer bli hemskickad bara med orden "vila och gå på täta kontroller". Det skapar bara mer oro.

Det räknas inte som tillväxthämmat om man inte är minst -22% och åter igen: det sker inte över en natt! Högt blodtryck UTAN att det är havandeskapsförgiftning kan ge tillväxthämmat barn men misstänker man detta så gör flödesämätningar och flera ultraljud så sluta säg att det inte "säkert" med tillväxtultraljud.

Det verkar som om du är en överläkare ? Är du det?

Jag känner på mig att något är fel, och vill inte att de ska noncha mig bara för att jag råkar vara ung och att de tror att man är orolig bara för det ! Det är skandal. Jag kommer att anmäla förlossningen ifall det visar sig vara så att jag råkar ha HF igen, och att de bara skickar hem mig.

Ditt inlägg var inte särskillt trevligt att läsa. Jag känner min kropp bäst, och vet hur den fungerar.

• lisasali88
    Tr0ust skrev 2016-09-03 18:44:51 följande:

Det verkar som om du är en överläkare ? Är du det?

Jag känner på mig att något är fel, och vill inte att de ska noncha mig bara för att jag råkar vara ung och att de tror att man är orolig bara för det ! Det är skandal. Jag kommer att anmäla förlossningen ifall det visar sig vara så att jag råkar ha HF igen, och att de bara skickar hem mig.

Ditt inlägg var inte särskillt trevligt att läsa. Jag känner min kropp bäst, och vet hur den fungerar.

Man behöver inte vara överläkare, det är ju knappast raketforskning!? Jag har som sagt haft VÄRRE symptom än du och legat inne och gått med det i flera veckor utan att det blir värre. Det finns INGET att göra när man är +1 och ett tryck under 160/100. Dessutom är det bara undertrycket dom går efter. Bebisen är tillväxthämmad men under -22 % =fullt normalt! Det är vila som gäller för att det inte ska bli värre och för att bebisen ska stanna i magen så länge som möjligt. Gå på sina kontroller flera gånger i veckan och vara uppmärksam eftersom det kan vända till det värre fort.

VAD ska du anmäla? Om du hade haft havandeskapsförgiftning så hade det visat sig på ditt urinprov. Blodtryck också. Förlossningen har kollat upp BÅDA som inte visar på det, alltså logiskt att du skickas hem och får söka hjälp igen om det blir värre. Ja du känner på dig att något är fel och det är det kanske men JUST NU (när du var inne) så var det inte havandeskapsförgiftning SÅ vad tycker du förlossningen ska göra?! Läs på lite, VILA steg ett botmedel mot havandeskapförgiftning, det gör man så långt som det går eftersom det är URDUMT att plocka ut bebisar i förtid om man inte måste eller är fullgången. Steg 2 är att man får ligga inne få blodtryckmedicin och övervakas. Mår du eller bebisen så pass dåligt, 160/100 minst i blodtryck, +3 i protein, dina organ är påverkade eller flödet är dåligt först då väger man vad som är säkrast och bäst och kanske väljer att plocka ut bebisen i förtid eftersom havandeskapsförgiftning försvinner när man föder. Så du kan anmäla förlossningen bäst du vill du kommer aldrig vinna. Du kan komma in på måndag och ha havandeskapsförgiftning men det betyder INTE att du hade det för t ex 4 dagar sen.

Du ska vila. Drick mycket vatten. Ta alvedon vid ont i huvudet. Om det inte går över, du fortfarande har huvudvärk, flimmer, ont i HÖGER sida av magen precis under revbenen, bebisen inte rör på sig nu under helgen då ska du besöka förlossningen annars ska du ringa din BM på måndag om du fortfarande mår dåligt.

Om du inte tror på det folk säger här och tror dig veta bäst så var det mycket onödigt att starta en tråd.
  • Anonym (S)
    lisasali88 skrev 2016-09-03 19:39:58 följande:

Man behöver inte vara överläkare, det är ju knappast raketforskning!? Jag har som sagt haft VÄRRE symptom än du och legat inne och gått med det i flera veckor utan att det blir värre. Det finns INGET att göra när man är +1 och ett tryck under 160/100. Dessutom är det bara undertrycket dom går efter. Bebisen är tillväxthämmad men under -22 % =fullt normalt! Det är vila som gäller för att det inte ska bli värre och för att bebisen ska stanna i magen så länge som möjligt. Gå på sina kontroller flera gånger i veckan och vara uppmärksam eftersom det kan vända till det värre fort.

VAD ska du anmäla? Om du hade haft havandeskapsförgiftning så hade det visat sig på ditt urinprov. Blodtryck också. Förlossningen har kollat upp BÅDA som inte visar på det, alltså logiskt att du skickas hem och får söka hjälp igen om det blir värre. Ja du känner på dig att något är fel och det är det kanske men JUST NU (när du var inne) så var det inte havandeskapsförgiftning SÅ vad tycker du förlossningen ska göra?! Läs på lite, VILA steg ett botmedel mot havandeskapförgiftning, det gör man så långt som det går eftersom det är URDUMT att plocka ut bebisar i förtid om man inte måste eller är fullgången. Steg 2 är att man får ligga inne få blodtryckmedicin och övervakas. Mår du eller bebisen så pass dåligt, 160/100 minst i blodtryck, +3 i protein, dina organ är påverkade eller flödet är dåligt först då väger man vad som är säkrast och bäst och kanske väljer att plocka ut bebisen i förtid eftersom havandeskapsförgiftning försvinner när man föder. Så du kan anmäla förlossningen bäst du vill du kommer aldrig vinna. Du kan komma in på måndag och ha havandeskapsförgiftning men det betyder INTE att du hade det för t ex 4 dagar sen.

Du ska vila. Drick mycket vatten. Ta alvedon vid ont i huvudet. Om det inte går över, du fortfarande har huvudvärk, flimmer, ont i HÖGER sida av magen precis under revbenen, bebisen inte rör på sig nu under helgen då ska du besöka förlossningen annars ska du ringa din BM på måndag om du fortfarande mår dåligt.

Om du inte tror på det folk säger här och tror dig veta bäst så var det mycket onödigt att starta en tråd.

Ja det låter sannerligen som att du tror dig veta allt inom området. Som barnmorska råder jag ändå Ts att söka förlossningen igen och hon får huvudvärk och flimmer. Man behöver Inte vänta på att det ska gå så långt att man får ont under höger arcus med Ts historia.

Och det du påstår om att man inte får någonting med ett undertryck som ligger under 100 är helt fel. Det var så i DITT fall. Man behandlar individuellt och många gänger ges trandate på ett undertryck över 85/90. Så sluta sitt och ge Ts råd i ett ämne du endast har personlig erfarenhet av.
  • Anonym (S)
    lisasali88 skrev 2016-09-03 17:00:20 följande:

På vår klinik har vi -20% som gräns. Det betyder inte att det behöver vara normalt om man för ett värde på -17% tex. Det kan vara felvärde och därför följer man upp för att se att det går åt rätt håll.

Och nej det är inte helt säkert med tillväxtul. Vad är ditt problem?

Får man ett misstänkt lågt eller högt värde tar man ofta hjälp av kollega för att verifiera, samt följer upp som sagt. Har varit med om flera barn som fötts med födelsevikt som diffar ett halvt till ett kg fel från tillväxtul.

Hur många har du varit med på?
Svar på tråden Havandeskapsförgifting?