• Tr0ust

Havandeskapsförgifting?

Hej alla!

Var ska jag börja? Jag har en dotter som är 5 år. Med henne hade jag havadeskapsförgiftning. Vilket de upptäckte "sent" i graviditeten minns inte i vilken vecka.

Nu är vi gravida med barn nr 2. Och på inskrivningen sa min BM att man löper mindre risk för att få havandeskapsförgiftning om man tidigare har haft det. Och om det är samma pappa. Detta gjorde oss mindre oroliga.

Kvällen vi kom in på förlossningen såg man på CTG att hennes hjärtljud gick ner varje gång jag fick en värk. Detta ledde till att de gjorde ett tillväxtultraljud och såg att hon var mycket liten. De trodde inte att hon skulle klara en vaginal förlossning, så dagen efter planerades det ett akut kejsarsnitt. Allt hände så fort. UT kom hon 41 cm kort & 1710 g.

Nu med barn nummer 2 har vi varit noga med att göra extra tillväxt ultraljud. Vilket vi har gjort. Allt har sett bra ut fram tills sist. Då uppskattades bebisen (som är en tjej) en viktminskning på -17%. Vilket motsvarar ca: 236 g. Alltså att hon väger 236 g mindre än vad de väger i den veckan.

NU är jag i vecka 30 (29+2)

Nu till min förklaring och fråga eller vad man ska säga..

I Torsdags så var jag hemma med min dotter och kollade på tv. Märkte att jag fan inte började att se på högra ögat.. Synbortfall och flimmer framför ögat. Jag ringde 1177 direkt fick ju panik. Berättade vad som hade hänt och att jag var gravid i vecka 30. Hon sa åt mig att vila och att hon kull ringa upp.

Efter en stund så hade jag vilat och detta flimret försvann men jag fick istället kraftig huvudvärk. SJuksköterskan ringde tillbaka efter en halvtimma men jag hade missat hennes samtal så hon hade pratat in på telefonen att om det var oförändrat så skulle jag kontakta förlossningen. Vilket jag gjorde.

Hon på förlossningen tyckte att jag skulle komma in. Då jag inte tänker ta några risker om det skulle vara havandeskapsförgiftning igen.

Väl inne på förlossningen tog de ett blodtryck. Men jag tyckte att hon satte manchetten fel, vilket då kan göra att värdet missbedöms? (Jobbar som undersköterska i vården och vet hur en blodtrycksmanchett ska sitta) Den satt liksom på armbågen, jag sa inget för ville inte vara proper. You get it.

Hon sa aldrig värdet utan sa bara att det var snarare för lågt. Så hon gjorde om samma misstag på den andra armen. Men sa inget då heller.

Sedan fick jag klämma ut några droppar urin i en mugg, och hon gick iväg för att kolla urinet. När hon var klar kom hon tillbaka utan att säga något om provsvaret från urinstickan. Hon sa bara att vi får åka hem nu då det inte är något speciellt

så jag frågade henne om det var något från urinstickan. Då sa hon: Ja, det var en 1:a. Men att det inte var något att oroa sig för. För hon menade på att blodtrycket skulle ha vart högre isf.

Fick en dålig vibb där. Så jag åkte in dagen efter igår Fredag, till mitt jobb då vi har en blodtrycksmanchett, (visserliger en elektronisk) men jag kände att allt är bättre än inget för att slippa vara orolig. Jag hade haft kontakt men kvinnokliniken på förmiddagen igår och berättade som det var, och frågade vad man inte skulle ha i blodtryck om man hade havandeskapsförgiftning. Hon sa att man inte skulle ha 150/90. Och att undertrycket var det viktigaste.

Så jag testar denna blodtrycksmanchett, vilar ca 5 min innan jag tar det och får fram 113/89. vilket jag anser är ett för högt undertryck.
    JAg ringer till förlossningen och förklarar att jag var inne dagen innan och att jag upplevde att blodtryckskollen inte gick helt rätt till, och att jag hade gjort ett nytt idag och förklarar mitt resultat till henne. Hon frågar vart jag jobbar och hur jag har tagit detta blodtrck. jag svarar med en elektrisk Hon hånar mig och säger: JA men förstår du att vi tar aldrig med en elektrisk, för att det visar oftast fel.

Jaja okej tänker jag. Men så frågar jag om man verkligen skall ha någon protein (äggviteämnen) i urinen när man är gravid. Då säger hon nej, men det var säkert bara någon flytning eller nått smuts som gjorde att det fick utslag på stickan.

Det känns inte som om att de tar mig på allvar?

Jag har tid hos min barnmorska den 7/9 för ytterliggare kontroller.

Vad tror ni? Tror ni att jag inbillar mig? Jag är överviktig sedan innan och har svullnat på både händer fötter och i ansikte. Plus att jag har mått illa och spytt den senaste tiden.

Tack för att du läste igenom.

• Svar på tråden Havandeskapsförgifting?
  • Aileen Allannah

Lisali88 - tillsammans med andra faktorer, huvudvärk, flimmer för ögonen och mycket vätska så ja, jag kom till förlossningen med ett undertryck på 87 och blodtryckssänkande medicin sattes in och sen täta kontroller på mvc. Men du vet väl bäst om hur det gick till för mig antar jag.

Jag tror, ts, att det bästa helt enkelt är att ignorera den här bittra människan. Kan man inte ens framföra sina åsikter på ett normalt trevligt sätt så lär man inte ha så mycket att komma med egentligen.

• pumpkinspice

Hej TS! Jag är också bm och jobbar på en stor klinik där vi behandlar många patienter med preeklampsi/havandeskapsförgiftning. Hade jag kunnat hade jag gärna länkat till våra riktlinjer så du kunde få läsa själv och kanske känna dig lite lugnare, men de ligger på intranätet så jag ska försöka beskriva och förklara så gott det går ändå!

För det första så stämmer det inte riktigt som din bm sa, om hon nu sa fel eller om du misstolkade henne vet jag inte, men iaf: Det är större risk att få preeklampsi som förstföderska än som omföderska, men har man haft det tidigare har man ökad risk att få det igen. Och det finns troligtvis en manlig faktor inblandad (varför preeklampsi uppstår är inte helt kartlagt än idag) så att ha samma pappa till barnen är snarare en riskfaktor än ett skydd. 

Angående BT-värde, det kan säkert vara så att olika kliniker har olika riktlinjer och jag berättar utifrån min arbetsplats (som sagt en stork klinik med stort patientklientel med preeklampsi). Hos oss är gränsvärdet 140/90, däremot är det inte detsamma som att det ska behandlas (skriver mer om det nedan). Istället följer man det med lite tätare kontroller på MVC. Här har vi frångått det man sa förr,  att det är undertrycket som är det viktigaste eftersom det visat sig att även ett acceptabelt undertryck med ett högt övertryck kan ge allvarliga konsekvenser. 

Vad gäller protein i urinen så är 1+ helt acceptabelt om man har det enstaka tillfällen (många gånger är det dessutom föroreningar från t.ex. flytningar), det kan man ha även i normalfall som ogravid ((har själv haft det t.o.m.). För att vara helt säker på hur mkt protein man utsöndrar behöver man samla all urin under ett dygn och testa, och det gör man bara om man får 3+ på stickan. Däremot kan man få diagnosen preeklampsi även om man "bara" har 2+. 

Sedan är det väldigt individuellt vad man väljer att behandla. Vårt gränsvärde för att klassas som preeklampsi är som sagt 140/90, men som gravid* med havandeskapsförgiftning bör du heller inte sänkas till under det värdet eftersom det kan påverka flödet i moderkakan (och därför syre- och näringstillförseln till barnet) negativt. Men har du andra faktorer t.ex. ett väldigt högt övertryck så kanske man måste försöka sänka det även om undertycket är ok (vi har som sagt frångått det att undertrycket är viktigast). Samtidigt kan en del med svårare varianter av preeklampsi t.o.m. få ett väldigt högt värde som målvärde (t.ex. 160/100), förutsatt att allt annat är bra, så det är i högsta grad en individuell bedömning. Det är ju fler saker som ingår i bedömningen, t.ex. symtom, blodprover, flöde i navelsträngen. Dessa undersökningar gör man dock först vid allvarligare varianter av preeklampsi. När det börjar segla upp, som det i sådana fall skulle vara för dig nu, så börjar man med att kontrollera BT och urin tätare. 
    Hade du varit hos oss hade 7/9 (om 3 dagar) varit helt acceptabelt för att ta ett nytt BT (vi säger inom en vecka). Skulle du däremot få symtom igen (huvudvärk, ögonflimmer, ont högt upp i magen, svullna kraftigt, kissa dåligt) så ska du givetvis söka på nytt.
    (*Som förlöst kan man satsa på att sänka trycket mer, eftersom det då inte finns någon risk för barnet).

Hos oss är gränsen för tillväxthämning 20%, men man är lite extra uppmärksam redan från 16%, särskilt om det finns ytterligare faktorer. Som du kanske vet är tillväxtultraljud inte helt säkert och oftast har man mätt åt det snåla hållet (så att barnet i själva verket väger lite mer). Men det kan också vara så att vikten är överskattad, det är helt enkelt inte 100%. Där låter det ju dock som att ni har en plan för uppföljning. 

Så: Det är omöjligt att säga att du har fått havandeskapsförgiftning igen på de värden du fått. 89 i undertryck är ett gränsvärde och det är helt ok att ha det, särskilt när undertrycket var så lågt. 1+ i protein behöver inte betyda någonting. För att du säkert ska kunna veta behöver man ta om kontrollerna, och du kommer följas upp inom rimlig tid. Så rent medicinskt anser jag inte att du behöver oroa dig just nu, även om bemötande och information från personalen kanske har lämnat mycket att önska. Det viktiga är att du söker på nytt om du får symtom igen, annars räcker det med besöket hos MVC.

• kmb70

Alla riktvärden behöver inte vara huggna i sten heller. Jag var på en rutinkoll på mvc, och trycket mättes till 140/85. Tryckande huvudvärk men minns inga andra symtom. Inte högt egentligen alltså, men eftersom det var en betydlig höjning sedan förra kontrollen och en 1:a på stickan, fick jag order om absolut vila och extra kontroll på förlossningen ett par dagar senare. Blodtrycket hade lugnat sej något då och inget tillstötte.
    Visst ska TS läge tas på allvar, det behöver inte vara något, men det kan ju också förvärras fort.

• Tr0ust

För er som undrar tog jag kontakt med min BM förrut, och förklarade läget och hon läste min journal från i Torsdags när jag var inne på förlossningen för kollen.

Hon sa till mig över telefonen att hon INTE var orolig, utan att hon tyckte att vi kunde vänta tills på Onsdag då när jag ska dit.

Jag ska på Onsdag kl 8:00 göra detta glukos testet, och sedan kl 9:oo till min BM för de eventuella kontrollerna.
    Då ska jag ha ett urin prov med mig. Då sker dommen!

Jag håller er uppdaterade om vad som sägs och vad proverna visar !

Tack för "all" stöd och hjälp jag har fått (Från vissa utav er iallafall) Ni vet vilka ni är!

HA de toppen så hörs vi av på Onsdag eftermiddag.

• Anonym (Hellp)

Halloj!

jag är en av de kvinnor som nonchalerades LÄNGE av vården när jag sökte för enorm smärta under höger revben. Jag har hög smärt tröskel kan ja säga men de gjorde ont. Jag noterades flera gånger med ganska högt BT. Ca 140/90-100 (högre sista veckan) men +1 på urin och fina lever prover så va allt "lugnt"... jo ja tacka ja... vila fick ja höra.. lite gallsten är vanligt som gravid... nja.. man kan säga att den natten jag krävde att läggas in så så va urin ff ok och mina blodprover oxå faktiskt men dom Förändrades snabbt på EN timme och de blev ett urakut snitt. Jag fick ligga på iva i 3 dygn. Läkaren sa innan ja skulle åka hem att hade vi inte kommit.in den natten hade vi inte levt idag.. och då proppade JAG på vård..

Nu i denna graviditet går jag på blodtrycks sänkande.. 8 trandate/dag (förbisso ganska låg dos ännu) och nån medicin till.. jag låg för en timme sen på 198/110 i tryck efter 6 timmar i sängen ingen äggvita och fin fina blodprover men smärta igen under höger revben båge.. konstant huvudvärk, suddig syn och illtjut i öronen.. ska bli intressant o se hur länge dom tänker låta de gå innan de görs snitt denna gången då jag gång på gång får höra " dina prover ser fina ut och ingen äggvita"... barnet mår bäst i magen... Ja jo.. De kan ja köpa.. men till vilket pris??

Jag tycker du ska gå på din magkänsla men de du skriver om ditt tryck för dagen anses inte som speciellt högt. Men huvudvärken kan indikera på att de kanske är på väg att stiga så ha lite koll. Lycka till! =)

• 8295

Nu kan jag ingenting övh om havandeskapsförgiftning, däremot är jag expert på migrän. Började få det som 5 åring, 3-4 st dygnslånga anfall per vecka, trappades upp i början av tonåren för att sen lugna ner sig när jag var runt 15. (Är nu 19, om det har någon betydelse)

Och vad du beskriver låter onekligen som ett vanligt migränanfall :)

Sen v 32 har jag haft migrän nästan varje dag (v 37 nu), attackerna börjar antingen med avdomnade händer/armar/delar av ansiktet sen kommer kraftigt flimmer som ibland gör mig nästan blind 15-30 minuter. Ibland domnar inga kroppsdelar bort dock. När flimret lagt sig kommer den där helvetiska smärtan som gör att man helst bara vill gråta en skvätt och undrar varför just jag, haha. Ofta mycket illamående och kräkningar under huvudvärken.

Migrän är vanligt att börja få under senare del av graviditeten, oavsett om man haft det förut eller ej. Så när dina tester hittills varit hyffsat bra och inte indikerat på havandeskapsförgiftning kan du nog ta det lugnt, och hoppas på att du inte behöver lida av migrän resten av graviditeten.

Lycka till

• lisasali88
    Anonym (Hellp) skrev 2016-09-06 04:41:15 följande:

Halloj!

jag är en av de kvinnor som nonchalerades LÄNGE av vården när jag sökte för enorm smärta under höger revben. Jag har hög smärt tröskel kan ja säga men de gjorde ont. Jag noterades flera gånger med ganska högt BT. Ca 140/90-100 (högre sista veckan) men +1 på urin och fina lever prover så va allt "lugnt"... jo ja tacka ja... vila fick ja höra.. lite gallsten är vanligt som gravid... nja.. man kan säga att den natten jag krävde att läggas in så så va urin ff ok och mina blodprover oxå faktiskt men dom Förändrades snabbt på EN timme och de blev ett urakut snitt. Jag fick ligga på iva i 3 dygn. Läkaren sa innan ja skulle åka hem att hade vi inte kommit.in den natten hade vi inte levt idag.. och då proppade JAG på vård..

Nu i denna graviditet går jag på blodtrycks sänkande.. 8 trandate/dag (förbisso ganska låg dos ännu) och nån medicin till.. jag låg för en timme sen på 198/110 i tryck efter 6 timmar i sängen ingen äggvita och fin fina blodprover men smärta igen under höger revben båge.. konstant huvudvärk, suddig syn och illtjut i öronen.. ska bli intressant o se hur länge dom tänker låta de gå innan de görs snitt denna gången då jag gång på gång får höra " dina prover ser fina ut och ingen äggvita"... barnet mår bäst i magen... Ja jo.. De kan ja köpa.. men till vilket pris??

Jag tycker du ska gå på din magkänsla men de du skriver om ditt tryck för dagen anses inte som speciellt högt. Men huvudvärken kan indikera på att de kanske är på väg att stiga så ha lite koll. Lycka till! =)

Dom nochalerade inte dig. Det hade dom gjort om dom skitit i att ta prover alls. Ni är verkligen roliga. Tror ni läkaren kan förutspå framtiden? Se att ja men om just två timmar kommer du drabbas. Om alla prover visar bra och man gjort dom undersökningar man kan så finns det INGET mer man kan göra. Precis så funkar havandeskapsförgiftning, det kan vända på nolltid. Men det är knappast ett alternativ att ge er en sängplats på sjukan i 10 veckor och vänta på att det ska utvecklas..fattar ni inte det? Det handlar om eget ansvar, vila och var uppmärksam. Men så är det med ALLT när man är gravid. En förlossning kan starta i vecka 20. Det betyder inte att man kan lägga in alla patienter från att dom får ett plus tills slut "bara för att".

Självklart väljer läkaren att inte plocka ut ditt barn i förtid om alla prover ser bra ut. Det spelar noll roll att du kan få HELLP om en vecka. En extra vecka betyder extremt mycket för bebisen i magen. Fattar liksom inte varför ni söker hjälp om ni ändå tror er veta bättre än läkare?!
  • Kasperina

Med min första hade jag flimmer för ögonen, huvudvärk från helvetet, magen växte inte och blodtrycket sköt i höjden (men från startvärdet 80/55).
    Jag frågade min BM som förklarade för mig att om blodtrycket ligger under ett visst kontrollvärde och stickan inte visar något (vilket den inte gjorde) så har man inte HSF. Jag frågade om det inte borde finnas någon korrelation mellan grundtryck och gränsvärde men då tyckte hon jag var hysterisk.

Två veckor senare gick vattnet (37+0) och jag åkte in. När jag skrevs in konstaterades att mitt blodtryck låg en bra bit över gränsen och jag fick blodtrycksmedicin och toxprover togs omedelbums. De visade att jag hade havandeskapsförgiftning. När sonen kom ut var han 45cm lång, vägde 2165g och var bara skinn och ben Han fick ersättning direkt och återhämtade sig snabbt.

Senare har jag fått veta att det mycket riktigt är så att gränsvärdet enbart gäller "normaltryckare", och att stickan inte MÅSTE visa något.

Gå på din instinkt och åk in och KRÄV att de tar ett nytt blodtryck och gärna ett toxprov med. 

• Tr0ust
    8295 skrev 2016-09-06 13:19:42 följande:

Nu kan jag ingenting övh om havandeskapsförgiftning, däremot är jag expert på migrän. Började få det som 5 åring, 3-4 st dygnslånga anfall per vecka, trappades upp i början av tonåren för att sen lugna ner sig när jag var runt 15. (Är nu 19, om det har någon betydelse)

Och vad du beskriver låter onekligen som ett vanligt migränanfall :)

Sen v 32 har jag haft migrän nästan varje dag (v 37 nu), attackerna börjar antingen med avdomnade händer/armar/delar av ansiktet sen kommer kraftigt flimmer som ibland gör mig nästan blind 15-30 minuter. Ibland domnar inga kroppsdelar bort dock. När flimret lagt sig kommer den där helvetiska smärtan som gör att man helst bara vill gråta en skvätt och undrar varför just jag, haha. Ofta mycket illamående och kräkningar under huvudvärken.

Migrän är vanligt att börja få under senare del av graviditeten, oavsett om man haft det förut eller ej. Så när dina tester hittills varit hyffsat bra och inte indikerat på havandeskapsförgiftning kan du nog ta det lugnt, och hoppas på att du inte behöver lida av migrän resten av graviditeten.

Lycka till

Jag har haft migrän innan men aldrig sån här. Vid mina tidigare 2-3 migrän anfall så har jag bara mått OTROLIGT illa och har haft en äcklig huvudvärk. Detta var inte den samma. Och jag kände inte igen samma symtom. Jag hoppas att det bara var ett migrän anfall det är ju inget jag strävar efter att få havandeskapsförgiftning.
  • 8295
    Tr0ust skrev 2016-09-06 17:16:52 följande:

Jag har haft migrän innan men aldrig sån här. Vid mina tidigare 2-3 migrän anfall så har jag bara mått OTROLIGT illa och har haft en äcklig huvudvärk. Detta var inte den samma. Och jag kände inte igen samma symtom. Jag hoppas att det bara var ett migrän anfall det är ju inget jag strävar efter att få havandeskapsförgiftning.

Är du säker på att den huvudvärk du haft tidigare har varit migrän då? Då flimmer är ett av de största symptomen på just migrän
Svar på tråden Havandeskapsförgifting?