Anonym (kanelbulle) skrev 2016-09-08 14:02:03 följande:
Och jag tror du ser på det väldigt ensidigt, vi pratar om två problem inte ett.
Vi har en möjlig brist på bekräftelse (Obs möjligen, vi vet inte om det är så) och så har vi hur hon valt att hantera problemet.
Möjligen ligger brist på bekräftelse som grund till hennes beteende, men hennes beteende i sig är oacceptabelt, precis som det inte räcker med att ge ett barn som söker bekräftelse genom att bete sig illa bekräftelse utan man måste även markera att det inte är något bra sätt att söka bekräftelse så gäller det även TS partner. Om hon kände sig obekräftad så borde hon ha tagit upp det med TS och INTE sökt det på nätet. Det hon gjorde är inte acceptabelt och bör få konsekvenser så hon fattar att det är oacceptabelt och inte gör om det varje gång hon känner sig obekräftad.
Om man bara ger henne det hon (möjligen) söker men skiter i att markera att hennes beteende inte är ok så har man även lärt henne att det är ok att göra så om man inte är nöjd med något.
Sen har du även missat en ganska viktig poäng, varken du, jag eller TS vet om det är bekräftelse som är problemet i deras förhållande, det kan vara vad som helst. Och enda sättet att ta reda på var skon klämmer är att prata och prata ärligt, att bara sopa allt under mattan och ge henne bekräftelse. Det kan som sagt bara vara att hon gör det för att hon vill det utan några större problem i förhållandet, eller så kan det också vara att hon lider av extremt bekräftelsebehov som TS aldrig kan mätta, då är det ett personligt problem hos henne som hon behöver hantera.
Så fantastiskt klarsynt och klok du är. Tack för att du har klargjort det jag missat och fört mig ut i ljuset.