• Newbie84

Pergotime September

Hej har avslutat min Pergo och har pco. Käkade provera för att få igång mensen sen fick jag pyttemens själv men ingen ägglossning så tog pergotime. Har inte blivit uppföljd med VUL men äggstickor gav utslag på cd 22. Har tagit blodprov för att kolla hormonvärdena och de var normala. tror dock inte att jag blev gravid på detta försök, men är bara glad att jag fick utslag på testerna har inte hänt innan pergon :)

Det positiva med pco är att äggen som vi ju har gott om ofta har väldigt bra kvalitet och behövs ivf eller annan hjälp så ger det goda förutsättningar för att det ska ta sig :)

• Newbie84
    Ellia skrev 2016-09-05 21:25:33 följande:

Gynekologen jag träffade sa allt från dag 14-16 men att det även kan hända tidigare/senare.

Efter att ha läst en hel del andra trådar så verkar det variera för många. Ältester kommer gå åt rejält runt den tiden :)

Någon annan som inte ska göra ett VUL efter pergo? Jag skulle bara dit dag 23 för provtagning för att se om jag hade ägglossning. Känns lite märkligt?

Fick inte heller vul men ska be om det nästa kur
  • Newbie84

[quote=76945975][quote-nick]vikikik skrev 2016-09-06 08:10:55 följande:[/quote-nick][quote=76944945][quote-nick]Newbie84 skrev 2016-09-05 19:43:22 följande:[/quote-nick]Hej har avslutat min Pergo och har pco. Käkade provera för att få igång mensen sen fick jag pyttemens själv men ingen ägglossning så tog pergotime. Har inte blivit uppföljd med VUL men äggstickor gav utslag på cd 22. Har tagit blodprov för att kolla hormonvärdena och de var normala. tror dock inte att jag blev gravid på detta försök, men är bara glad att jag fick utslag på testerna har inte hänt innan pergon :)

Det positiva med pco är att äggen som vi ju har gott om ofta har väldigt bra kvalitet och behövs ivf eller annan hjälp så ger det goda förutsättningar för att det ska ta sig :)[/

Hur vet du att du inte blev gravid? Har du gjort test?[/

För att jag precis hade ägglossning och det känns som att det inte blev något, men för tidigt att testa oavsett

• Newbie84

[quote=76950311][quote-nick]Ellia skrev 2016-09-07 17:55:44 följande:[/quote-nick]Min sista dag med Provera är på fredag och nu idag har jag börjat få lite bruna flytningar eller spottings som blir allt rödare. Om mensen kommer igång ordentligt imorrn, ska jag räkna det som dag 1 eller vänta till efter fredag då jag är klar med proverakuren Eftersom jag ska börja med Pergo dag 5. Ska jag ens äta sista tabletterna av Provera?

Vet att det känns logiskt att i så fall räkna imorgon som dag 1, men blir lite rådvill då det här är första gången.[/

Jag tog inte mina sista då jag fick mens på dag 8, men kolla med gyn för säkerhetsskull :) sen är det lite olika verkar det som om man börjar med Pergo dag 3 eller 5. Jag började på dag 5 och var lite osäker om det var dag 5 då min mens var så seg i starten.

• Newbie84
    Jossan82 skrev 2016-09-09 12:28:10 följande:

Hej jag hakar gärna på här då vi hoppas på ett tredje barn. Första tog sig naturlig väg efter 5-6 månader. Andra tog längre tid så då kollade jah upp mig och det visade sig att jag har pcos och sällan har ägglossning. Jag började med pergotime och blev gravid på första försöket. Nu önskar vi bli gravida igen. Har tagit min första kur med pergo och hade ett ägg som skulle släppa vilken dag som helst efter vul. Hade sex dagarna innan, under och efter ägglossning och tänkte att jag SÄKERT blir gravid nu eftersom det gick på första försöket förra gången med Pergotime. Men idag fick jag lite blod på pappret. Är inte så hoppfull. Men men går det inte den här gången så går det nästa eller nästa. Pergotime funkade utmärkt för oss förra gången och funkar för de flesta med Pcos eller Pco verkar det som!

Kul att höra att det iaf funkar och att det tog sig sist :) ger mig iaf lite hopp om att detta ska funka. Ska du ha mens nu? Eller kan det vara en nidis? Jag blödde när jag var gravid så fattade inte att jag var gravid först (oplanerat)
  • Newbie84
    Ellia skrev 2016-09-12 18:00:13 följande:

Säger som Newbie, skönt att höra om hur det har funkat. Hoppas det går vägen för dig igen, Jossan.  

Jag fick i alla fall mensen som tänkt igår söndag. Spänd förväntan på torsdag och att få börja med pergo.  

Visst är det skönt att känna att man ändå tar ett steg framåt, berätta gärna om du får några biverkningar. Ska boka in nytt besök hos gyn för nästa kur snart om mensen kommer i helgen.
  • Newbie84
    Ellia skrev 2016-09-13 14:05:50 följande:

Verkligen! var lite orolig över om mensen ens skulle komma eftersom jag aldrig blöder.. så det känns skönt att det i alla fall funkat. Har du testat dig nåt mer om du är gravid?Hoppas jag med :)

Jag hade samma fundering som du, när jag gick på p-piller hade jag oftast väldigt lite mens som varade i bara tre dagar, men nu efter proverakuren har det hittills blött rikligt som kanske håller sig till torsdag, som är femte dagen. Min gissning är att det inte spelar så stor roll, så länge det är femte dagen i cykeln som kuren börjar på? (om det nu är dag 5 man fått ordinerat att börja)

Nej har inte vågat känner mig lite gravid men vågar inte för att jag tror jag är påverkad av hormonerna från pergon så skengravid.

Jag tog mina dag 5 hade fortfarande mens då (den va dessutom seg i starten).
  • Newbie84

Smart att ta de på kvällen ska jag göra nästa gång. Min gyn sa att det var viktigt att ta dem samma tid bara varje dag.

Svar på tråden Pergotime September