• Anonym (mamma)

Jag hatar mitt ex nya

För ett år sedan flyttade jag efter att min man hade blivit kär i en bekant/kompis till oss. Hon har flyttat in och jag kan inte komma över det. Min man och jag sa alltid att om vi skulle skilja oss så skulle vi inte göra det försent, så vi var ovänner, utan hellre en bra skilsmässa än att försöka in absurdum, men jag kan inte låta bli att tycka att han gav upp för fort. Och nu måste jag emellanåt åka till mitt gamla hem för att hämta eller lämna barn (oftast byter vi via förskola/fritis, men det är inte alltid det går), och då ska jag stå där och småprata med kvinnan som har stulit mitt liv. Jag vill ha en bra relation till mitt ex och skulle vilja ha en happy go lucky nyfamilj där alla inblandade tycker om varandra, men jag känner mig så jävla sviken.

Hon bor i huset jag har varit med och byggt, sover i sängkläder jag har valt, njuter av trädgården jag har skapat, och leker mamma till mina barn. 

Hur kommer jag över detta? Jag vill inte ha mannen tillbaka och jag kan inte tvinga dem att sälja huset och flytta, men jag saknar livet som kärnfamilj och vill inte känna mig bara så här utbytt. Det är som att de inte har skapat ett nytt liv tillsammans, utan bara att jag är ersatt av någon ny. Jag hatar det! Jag hatar att leva varannanveckasliv. Och jag hatar att känna att jag har förlorat och hon har vunnit.

• Svar på tråden Jag hatar mitt ex nya
  • Anonym (Jessie)

Det kändes självklart ok för mig men inte inför hans vänner pga att det också varit hennes vänner.

• Anonym (Mona)

Känslor är ok att ha. Det är ok att hata exets nya och ha massa arga tankar runt det. Men det är nog bra att försöka se det som just sårade känslor och sluta fokusera på massa materiella ting.

Du har satt kaklet - jaha? Men du hade knappast gått och grämt dig så om ni som par hade sålt huset till en annan familj. Jag tror inte heller att du hade grämt dig mindre om du inte hade gjort en enda renovering i huset innan ni separerade.

Den nya har inte tagit ditt liv. Din man har istället förändrat sitt liv och du är inte längre med där. DET är vad som gör ont och får dig att känna hat. Inte vad ni köpt i olika byggvaruhus.

Så hata på men försök komma över det. Hat blir med tiden en tråkig känsla att känna.

• Anonym (Mona)

Och strunta i moraltanterna på båda barrikaderna.

Ditt ex och hans nya är knappast några monster och du är inte ett sargat offer.

Och samtidigt: dina känslor är helt normala och naturliga. Människor känner så här i såna här situationer. Det är helt ok.

• Anonym (imma)
    Anonym (Ira) skrev 2016-09-09 12:36:22 följande:

Vad fasan vill du tävla om? Hon är inte hans älskarinna. Hon är hans fru. HAN VILL INTE HA DIG LÄNGRE. Så enkelt är det.

Men vad fan! Är det ingen som har förståelse över att ts mår dåligt över sin separation? Hennes liv måste ju ha gått i kras när mannen hon älskar lämnade henne för hennes väninna. Och att hon inte ens hade råd att bo kvar i sitt hem Please vilka hjärtlösa människor ni är. Vore märkligare om hon inte mådde dåligt. Människan är anpassningsbar men såna processer går inte hur snabbt som helst.
  • Deceree1
    Anonym (Ira) skrev 2016-09-09 12:36:22 följande:

Vad fasan vill du tävla om? Hon är inte hans älskarinna. Hon är hans fru. HAN VILL INTE HA DIG LÄNGRE. Så enkelt är det.

Så onödigt sagt. Varför vill du strö salt i såren? Mår du bra av det lr?
  • Anonym (Ira)
    Deceree1 skrev 2016-09-09 17:58:33 följande:
    Så onödigt sagt. Varför vill du strö salt i såren? Mår du bra av det lr?
    Vadå onödigt sagt? Nej, jag tänker inte strö salt i såren lite extra, heller inte mår jag bra av någon annan kvinnans lidande, men jag är gammal nog att inse att den där andra inte är någon tillfällig kk. Hon ÄR hans fru nu. IRL.
    Jag har varit med om samma. Lämnad med 2 små barn. Vi var mycket unga bägge två och nej, roligt är annorlunda, men hade jag i 1 år gått runt och enbart tyckt synd om mig själv alternativt hatat den andre kvinnan, hur hade det gått för barnen då? 
    Det gör ont. Det gör alltid ont när man blir bedragen resp lämnad av den man älskar, men nu har jag personligen alltid lite svårt med detta standardtänk som råder vid de flesta kvinnor här på fl.
    Den andre är alltid horan som förstört ett välfungerande förhållande. Vilken nonsens. Som om någon utifrån skulle kunna förstöra något som fungerar så bra. Då undrar jag varenda gång när jag läser sådant här, vad för män har ni varit ihop med? Har hon tvingat honom att lämna familjen med hot? Är han lågbegåvad på något udda sett? Knappast. Vad får man ut av att hata i ett helt år?
    Personligen fick jag acceptera den andre, i början för barnens skull så klart. 10 år senare är hon min bästa väninna och mitt ex en bra vän och fantastiska föräldrar är de också. 
  • smulpaj01
    Anonym (Ira) skrev 2016-09-11 08:31:40 följande:

Vadå onödigt sagt? Nej, jag tänker inte strö salt i såren lite extra, heller inte mår jag bra av någon annan kvinnans lidande, men jag är gammal nog att inse att den där andra inte är någon tillfällig kk. Hon ÄR hans fru nu. IRL.

Jag har varit med om samma. Lämnad med 2 små barn. Vi var mycket unga bägge två och nej, roligt är annorlunda, men hade jag i 1 år gått runt och enbart tyckt synd om mig själv alternativt hatat den andre kvinnan, hur hade det gått för barnen då? 

Det gör ont. Det gör alltid ont när man blir bedragen resp lämnad av den man älskar, men nu har jag personligen alltid lite svårt med detta standardtänk som råder vid de flesta kvinnor här på fl.

Den andre är alltid horan som förstört ett välfungerande förhållande. Vilken nonsens. Som om någon utifrån skulle kunna förstöra något som fungerar så bra. Då undrar jag varenda gång när jag läser sådant här, vad för män har ni varit ihop med? Har hon tvingat honom att lämna familjen med hot? Är han lågbegåvad på något udda sett? Knappast. Vad får man ut av att hata i ett helt år?

Personligen fick jag acceptera den andre, i början för barnens skull så klart. 10 år senare är hon min bästa väninna och mitt ex en bra vän och fantastiska föräldrar är de också. 

Fru? Har de redan hunnit gifta sig? Då är de bra desperata!

Ett år är ingenting! Att mannen gått vidare snabbt är inte konstigt, han har ju sin nya att snyta sig hos - Ts blev dock ensam och fick förändra hela sitt liv! Mannen fortsätter sitt liv precis som tidigare med ända skillnaden att han har en ny hushållerska!
  • Anonym (Ira)
    smulpaj01 skrev 2016-09-11 09:35:24 följande:
    Fru? Har de redan hunnit gifta sig? Då är de bra desperata!

Ett år är ingenting! Att mannen gått vidare snabbt är inte konstigt, han har ju sin nya att snyta sig hos - Ts blev dock ensam och fick förändra hela sitt liv! Mannen fortsätter sitt liv precis som tidigare med ända skillnaden att han har en ny hushållerska!
    Nja, men tydligen är hon inte enbart någon random älskarinna, gift eller ej, desperat eller ej? 
    Jag vet inte vad du varit med om, men nu står jag lite tveksamt emot att hon enbart är hans nya hushållerska. Varför degraderar du ts till hans hushållerska?

Man behöver inte mycket fantasi för att kunna förstå att du också är en av de lämnade som aldrig kommit över sveket.
  • smulpaj01
    Anonym (Ira) skrev 2016-09-11 09:45:46 följande:

Nja, men tydligen är hon inte enbart någon random älskarinna, gift eller ej, desperat eller ej? 

Jag vet inte vad du varit med om, men nu står jag lite tveksamt emot att hon enbart är hans nya hushållerska. Varför degraderar du ts till hans hushållerska?

Man behöver inte mycket fantasi för att kunna förstå att du också är en av de lämnade som aldrig kommit över sveket.

Jag överdrev åt andra hållet, du skrev fru vilket hon INTE är, därav skrev jag hushållerska!

Jag har kommit över sveket eftersom jag tog tillbaka mannen och tanten han lämnade mig för är glömd sen länge.

I vårt fall var det dock ingen kärlek han svek mig för, så kanske det är för Ts exman?
  • Anonym (Ira)
    smulpaj01 skrev 2016-09-11 09:53:52 följande:
    Jag överdrev åt andra hållet, du skrev fru vilket hon INTE är, därav skrev jag hushållerska!

Jag har kommit över sveket eftersom jag tog tillbaka mannen och tanten han lämnade mig för är glömd sen länge.

I vårt fall var det dock ingen kärlek han svek mig för, så kanske det är för Ts exman?
    Eftersom min 65% av alla förhållanden i Sverige är samboförhållanden (googla!) undrar jag lite hur du tänker? Hur ska jag kalla mannen jag lever med? 
    Han bedrar ju inte sin fru. Han lämnade henne för någon annan. Har hon efter 1 år inte kommit längre än så, är det nog knappast hons fel.
Svar på tråden Jag hatar mitt ex nya