• Anonym (Sleepless)

Propavan - går hästsparken över?!

Ni som använder/använt propavan för sömnstörning - går den här omtöcknade dagenefterkänslan över?? Har använt i 5 nätter. Tar 1 tablett och tar den redan 18:30 för att försöka undvika hangover, men trots detta känns huvudet som körd med stavmixer. Ska jag ge upp?!

• Svar på tråden Propavan - går hästsparken över?!
  • Birgitta02

Jag hade ingen alls om jag tog den vid 20-tiden på kvällen. Men du kanske ska ta en halv tablett?

• Anonym (Sleepless)

Skönt för dej! Jag sover ju inte jättebra trots propavanet (vaken mellan 4 och 6 inatt tex) så frågan är om 1/2 räcker. Lite får jag ju välja mellan däckad pga tablett el däckad pga sömnbrist...

• Birgitta02
    Anonym (Sleepless) skrev 2016-09-07 11:15:03 följande:
    Skönt för dej! Jag sover ju inte jättebra trots propavanet (vaken mellan 4 och 6 inatt tex) så frågan är om 1/2 räcker. Lite får jag ju välja mellan däckad pga tablett el däckad pga sömnbrist...
    Ta inte tabletten så tidigt. Ta en halv tablett vid 21.30 och gå och lägg dig en timme senare. Kanske det funkar då?
  • Anonym (Sleepless)

Jag tycker inte jag får nån effekt förrän efter 2 h. Anledningen t att jag börjat med dessa är för att kunna fasa ut imovane som jag tagit i 4 månader nu. Är livrädd för beroende!

• Birgitta02
    Anonym (Sleepless) skrev 2016-09-07 11:19:07 följande:
    Jag tycker inte jag får nån effekt förrän efter 2 h. Anledningen t att jag börjat med dessa är för att kunna fasa ut imovane som jag tagit i 4 månader nu. Är livrädd för beroende!
    Bra att ta bort Imovane. Den tar en 5 veckor att fasa ut. En fjärdedel i taget.
    Jag tror du får effekt om du är hyfsat trött när du tar den. Dvs gå upp vid 7-tiden, plugg eller jobb hela dagen, och sen ta propavan vid 21.30 när du börjar bli hyfsat trött. Lägger du dig en timme senare, så släck lampan. Vänta inte in att tabletten ska fungera utan försök bara sova. Propavan funkar inte som Imovane. Med den senare blir du skittrött, avtrubbad och somnar som en stock. Propavan fungerar mer som en hjälp att somna. Att slappna av. Testa iallafall?
  • mullemamma

Jag klarade inte propavan, atarax eller lergigan som har liknande verkningsmekanism. Blir trött hela dagen efter. Tror det är individuellt, vissa funkar det bättre för.

• Anonym (Sleepless)

Tar oftast bara 1/2 imovane så förhoppningsvis kan jag fasa ut den snabbare. Och jag ger propavan några/någon dagars chans och håller tummarna.

Jag har också testat atarax, mullemamma. Groggy men abslout inget jag kunde sova på.

För 5 månader sen var sömn aldrig en issue. Nu sjukskriven m utmattning och sömnen helt kajko. Hoppas det återgår till normaltillstånd inom kort.

• Birgitta02
    Anonym (Sleepless) skrev 2016-09-07 12:38:23 följande:
    Tar oftast bara 1/2 imovane så förhoppningsvis kan jag fasa ut den snabbare. Och jag ger propavan några/någon dagars chans och håller tummarna.

Jag har också testat atarax, mullemamma. Groggy men abslout inget jag kunde sova på.

För 5 månader sen var sömn aldrig en issue. Nu sjukskriven m utmattning och sömnen helt kajko. Hoppas det återgår till normaltillstånd inom kort.
    Om du lider av utmattningssyndrom innebär det att din hjärna förändrats. Och det tar tid att läka. Åratal. Antar att du är sjukskriven? Om inte, så borde du vara det.
  • Anonym (Sleepless)

Jag är sjukskriven sen 5 mån tillbaka. Stor prövning detta. Och en förutsättning för att bli frisk är ju bl.a. att sömnen funkar.

• Birgitta02
    Anonym (Sleepless) skrev 2016-09-07 12:51:36 följande:
    Jag är sjukskriven sen 5 mån tillbaka. Stor prövning detta. Och en förutsättning för att bli frisk är ju bl.a. att sömnen funkar.
    Under läkningstiden är sömnen sisådär. Om du försöker att inte stressa, utan ta sömnen som den kommer, så tror jag det reder sig av sig själv. Ta tupplurar på dagarna så du får en sammanlagd dygnssömn på 8-10 timmar. Bry dig inte om NÄR du sover, utan ATT du sover.
Svar på tråden Propavan - går hästsparken över?!