Anonym (Sleepless) skrev 2016-09-07 18:46:59 följande:
Bra synpunkt Birgitta. Måste resonera med min läkare om detta!
Jag har lidit av sömnproblem mer eller mindre hela mitt liv. Eller... insomningsproblem. Jag gick på 7,5 mg Imovane under två år. Sen sa läkaren stopp. "Nu bör du vänja dig av med detta". Jag tog två månader på mig att mycket noggrant och långsamt dra ner på en liten bit per vecka i taget så hjärnan fick vänja sig. Imovane ställer till det. Slutar man direkt med hela dosen så kan man inte sova. Så är det bara.
Jag var klart irriterad på läkaren som minsann skulle tvinga mig bli av med Imovane så jag inte skulle kunna sova. :). Det var ju min trygghet och krycka att veta att jag faktiskt fick sova.
Men - sen ett år tillbaka sover jag som en liten gris. Går upp vid 7.00. Gör mig iordning för jobb. Jobbar hela dagen. Och i säng vid 22-tiden. Läser en timme och sen somnar jag. Ibland ligger jag och snurrar och får kanske bara tre timmars sömn, men det är bara nån gång i veckan så det står jag ut med :)
Så jag skulle nog rekommendera dig att få en högre dos Imovane, skippa propavan, och köra på det tills du är läkt. Först därefter trappa ner.