Vad är bäst för tak på en friggebod? tegel eller plåt?
Hej,
vi har precis byggt en friggebod på 15kvm. vi vet inte vad som är bäst för tak. kan någon berätta lite för och nackdelar med respektive?
Hej,
vi har precis byggt en friggebod på 15kvm. vi vet inte vad som är bäst för tak. kan någon berätta lite för och nackdelar med respektive?
Vi har papp på vår stuga. Fungerar utmärkt och är inte så dyrt som de andra förslagen
Tegel: Tungt, dyrt och ofta snyggt
Plåt: Billigt, enkelt.
Papp: Ännu billigare. Kan behövas underhållas.
Shingel är snyggt och billigt!
Det är inte roligt med plåt när det ösregnar. Öronbedövande.
Tegel är väl i regel både snyggast och har bäst livslängd. Funkar såklart utmärkt med plåt, men om jag hade varit dig så hade jag kört samma tak som huset så det ser enhetligt ut.
Jag har tegel på vår friggebod, den är byggd i samma stil som huset så jag ville ha lika. Lekstugan har jag fusktegel av plåt, lite billigare mycket enklare montage. En minimal vedbod byggd på en lastpall med spontade väggar och utan dörr kör jag enbart papptak, enklast och billigaste lösningen duger. Så för mig beror det lite på livslängden och avsikten med bygget.
Tack alla
. Vi hade ju tänkt papp först. Så det satte.vi. Men sen visade det sig nåt om att det va 2 men behövde va typ 2.5 eller nåt för vara tillräckligt. Nån som vet nåt om det?
Förrådet är 15kvm och ska va för cyklar däck grillar stolar mm.
Tycker det är jättesvårt. Det jag hört plåten å regnet. Kakel tungt och rädd det kan rasa ner om snö på osv
Var det nån som sa nåt om fejk kakel eller lättare billigare bra Hmm
Eller mer utveckling om papp?