• misil

Hur ser ditt liv ut som ensamstående förälder?

Studier visar att barn till ensamstående mammor löper betydligt högre risk att hamna i kriminalitet och missbruk,och nej det betyder inte att alla eller en majoritet gör det.
    Över 200 studier visar att det lika vanligt med en kvinnlig förövare när det gäller relationsvåld som en manlig.
    Det finns även några studier som visar att den grupp som löper störst risk för relationsvåld är lesbiska kvinnor.
    Min kommentar är endast för att få balans till det hat mot män som förekommer i kommentarsfältet,där man framställer pappor som värdelösa svin vilka man allra helst ska leva utan.

• misil
    jådåsåatt skrev 2016-09-12 16:19:11 följande:
    Kan inte du länka till en studie som visar att barn till ensamstående mammor löper betydligt högre risk att hamna i kriminalitet och missbruk? De studier jag läst de senaste åren visar nämligen att det snarare handlar om socioekonomiska faktorer och att just faktorn "ensamstående förälder" inte påverkar så mycket som man trodde på 70-80talet då man helt bortsåg från ekonomi och uppväxtvillkor i sin forskning. Men som sagt, hade varit väldigt intressant att läsa om det tillkommit ännu nyare forskning på området.
    Även när man tar hänsyn till socioekonomiska orsaker så är barn till ensamstående mammor överrepresenterade den är t,ex inte lika hög med barn till ensamstående pappor.
  • misil
    jådåsåatt skrev 2016-09-15 21:14:15 följande:
    Men snälla, du vet bättre än att googla när jag frågar och länka till första bästa sida.

För det första så är det ingen studie du länkade till utan en sida med ett tydligt syfte. För det andra så kalkylerar de inte alls bort socioekonomiska faktorer, tvärtom. Och för det tredje ser välfärden väldigt olika ut i USA och Sverige och t.o.m.du vet att det inte går att jämföra.

Tips, läs vad du länkar till nästa gång istället för att slänga fram något du hittat vid senaste googling.

Men jag frågar igen, kan du länka till en studie som visar hur mycket högre risk man löper att bli kriminell och fastna i missbruk om man växer upp i med en ensamstående mamma. Och självklart då när man räknat bort den högre risken som socioekonomiska faktorer oavsett familjesituation bidrar med.

Eller så slutar du stigmatisera ensamstående mammor och deras barn om du inte kan hitta bättre källor än amerikanska intresseorganisationer som baseras på förlegad forskning.

Vad vinner du på att inbilla dig själv och andra att det skulle vara sämre att vara ensamstående?
    Det intressanta är att statistiken är entydig vilket land den än kommer ifrån USA,England,Australien,Sverige osv.
    Ett stort aber är när man säger att man inte får lyfta fram ett problem eftersom det skulle stigmatisera en grupp dvs man sopar ett problem under mattan istället för att lyfta det och diskutera detta,vilket kan förbättra situationen inte minst för barn.
  • misil
    jådåsåatt skrev 2016-09-15 21:51:38 följande:
    Fast det är ju just det. Du påstår hela tiden att det är en sanning att just faktorn "ensamstående mamma" ökar risken för kriminalitet och missbruk men du kan inte länka till en studie som visar det.

Stigmatisera du gärna ensamstående och deras barn om du vill, men då ska du faktiskt kunna backa det med fakta. Åsikter som dina är de som faktiskt skadar barn till ensamstående. Att sitta och slänga ut åsikter när man inte vet vad man pratar om för att man inbillar sig att det är sant är inte ok.

Det här är problemet med diskussioner idag, folk förstår inte vad källor är och har inte lärt sig källkritik utan länkar till hemsidor från intresseorganisationer eller avpixlat utan att förstå vad de gör. Det är otroligt svårt att argumentera med okunnighet och det är till din fördel.

Men återigen, kan du inte visa belägg för vad du kastar ut dig så föreslår jag att du slutar stigmatisera familjer vars enda fel är att de lever på ett annat sätt än vad du anser vara lämpligt.
    Jag förstår inte varför man medvetet ljuger vem hjälper det.
    Förövrigt är det intressant att du kastar på mig åsikter som jag inte har om t,ex samkönade par,men det är väl så fördomsfulla människor som du gör.
Svar på tråden Hur ser ditt liv ut som ensamstående förälder?