Inlägg från: Anonym (singelmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (singelmamma)

Hur ser ditt liv ut som ensamstående förälder?

Mitt ensamståendeföräldraskap i sig är bra, funkar fint. Mitt enda stora problem med det är det stigma det fortfarande innebär. Det märks i samhället att det är ömkansvärt att inte tillhöra normen kärnfamilj. Jag ser rött när jag hör att vi ensamstående är grymma, tuffa, starka, beundransvärda....osv. För mig är det ett annat sätt att säga "tur att JAG slipper vara ensamstående", dvs att vara ensamstående är mindre värt. Gör mig väldigt arg och jag kämpar för att krossa de myterna. Jobbat inom soc och vet att många många föräldrar i parrelationer har det illa men de tillhör ändå normen och slipper därmed ofta omvärldens ömkan. 

Mitt liv som gift var hundra gånger sämre än mitt liv som ensamstående Därför skulle jag ALDRIG beklaga någons skilsmässa - det kan vara det bästa som hänt, nämligen. 

• Anonym (singelmamma)
    Anonym (Tyra) skrev 2016-09-23 09:21:52 följande:
    Ett annat sätt att uttrycka det är att barn med frånvarande fäder får det jobbigare i livet än barn med närvarande fäder. Då sopar man varken problem under mattan eller stigmatiserar mammor som tar hela ansvaret för sina barn. Bra va?
    WORD
  • Anonym (singelmamma)
    Anonym (Ensamstående mamma) skrev 2016-09-21 08:51:52 följande:
    Fast jag som lever ensam med mina barn och hör och ser hur många väninnor har det med sina män undrar ju ofta hur de orkar - och så kan jag tänka i smyg att jag är glad att jag lever själv!
    japp
  • Anonym (singelmamma)
    Anonym (Ensamstående mamma) skrev 2016-09-21 08:59:40 följande:
    Håller med!

Jag lever ensam emd två abrn sedan många år tillbaka och det var inte alls planerat att jag skulle bli själv med barnen.

Jag blir också irriterad på bilden som ges av ensamstående föräldrar (läs: mammor).
    Jag tycker att jag och mina barn lever ett bra liv; jag är nöjd med hur vi lever och jag är av den åsikten att är det något jag inte är nöjd med så är det bara jag själv som kan arbeta för att göra en förändring.

Jag och mina två barn bor helt okej (bor i radhus och skulle dock hellre bo i villa men det går bort så länge jag är ensamstående, det är mitt eget val), vi har bil, möjlighet att resa mycket, jag har vänner (både ensamstående och par), ett arbete jag är nöjd med, stabil ekonomi, jag och barnen har fritidsintressen etc etc.

Vårt liv skiljer sig inte så mycket från de flesta andras skulle jag tro!
    Håller med!! Så oerhört bakåtsträvande och förenklande att ständigt måla upp singelföräldrar som utmattade och panka. Så trött på det. 
Svar på tråden Hur ser ditt liv ut som ensamstående förälder?