• Jemp

När lämna på förskola?

Förstår att det varierar mellan olika förskolor men när är det senaste det är OK att lämna hos er på dagarna?

Jag funderar på vilka tider som vore ultimat för mig att jobba. Känns som en bra diskussion att ha med jobbet (varierande tider) redan nu, även om pappan tar f-ledighet innan det är dags för dagisstart. Vi har alltså ingen plats än så kan inte fråga.

• Svar på tråden När lämna på förskola?
  • Carambolan

På vår förskola har det varit olika på olika avdelningar. På småbarnsavdelningen var det 9:30. Nu går sonen i en utegrupp där de går iväg till skogen eller parker varje dag och då är det 9:10 som gäller för sen går de.

• v i r r a

Den förskola vår dotter går nu är det ok att lämna när som helst om de inte har en planerad aktivitet. Det var samma på en tidigare förskola också.

Lättast är det nog om du ringer kommunen och/eller privata förskolor och frågar.

Lycka till!

• Lena

9-14 är den tiden de brukar ha aktiviteter i göteborg

• AnkiC

Här måste man lämna i samband med att man åker till jobbet. Inte tidigare.

• Mooomin

Här blir det problem eftersom man hos oss senast ska lämna mellan 9-10 och jag börjar jobba 13.30. Känns ju fel att ha barnet på dagis i onödan när man själv är hemma!

AnkiC skrev 2016-09-09 06:46:11 följande:

Här måste man lämna i samband med att man åker till jobbet. Inte tidigare.

• viseversa

Barnen ska vara där senast 09.00 på morgonen. För annars missar dom ev utflykter dom kanske ska göra just den dagen.

• blomman 2

Vi hade en förälder på förskolan som arbetade nätter varannan vecka,hon fick lämna innan lunch ( oavsett när mamman började att arbeta den eftermiddagen) och sovvilan. Vi tittade på barnets bästa,och det var att få tillbringa tid med sin mamma så mycket som möjligt. Vi var hade en bra och öppen kommunikation och var överens om att signalera ifall detta upplägg inte var bra för barnet. Mammans mål var även att hitta ett 9-17 arbete så småningom. Detta fungerade bra i ca 1 år,sedan ökade barnets behov av att integreras i barngruppen och hitta samhörighet och rutiner. Fast detta är ju självklart olika från barn till barn.

• Riolina

Här är det föräldrarnas arbetstider och barnets omsorgsbehov som styr. Jag skulle aldrig lämna ett barn på förskolan kl 09.00 om någon förälder fortfarande är hemma och börjar jobba senare. Våra större barn har haft kompisar på förskolan som har blivit lämnade mycket senare utan problem. Min man har sista året valt att jobba 75 % och är hemma 1 1/2 dag i veckan. När vår minsta ska börja förskola om ett år så komma han att lämna henne vid lunch. Han börjar jobba kl 12.30. Jag kommer sluta alla dagar kl 15.30.

Om du kan styra dina arbetstider helt skulle jag lämna vid lunch en eller flera dagar i veckan. Mysigt att få förmiddagen tillsammans i lugn och ro och barnet äter lunch och sover middag på förskolan och har sen massor av ork att leka under eftermiddagen innan hämtning. Den andra föräldern hämtar kanske vid 15.00-16.00 och får tid med barnet hemma innan middag och läggdags.

Lycka till med planeringen!

• AnkiC
    Mooomin skrev 2016-09-09 07:44:20 följande:

Här blir det problem eftersom man hos oss senast ska lämna mellan 9-10 och jag börjar jobba 13.30. Känns ju fel att ha barnet på dagis i onödan när man själv är hemma!

Ja precis. Ovanlig regel. De flesta har nog att man lämnar i samband med arbetstid skulle jag tro.
Svar på tråden När lämna på förskola?