• Kjell2

Ränta och amortering

Annica71 skrev 2016-09-23 08:28:08 följande:
    Menade att den ev vinsten vid en försäljning ska beskattas med vinstskatt och då blir det inte mycket kvar
    Vinstskatten är oberoende av belåninggraden. Den beräknas, något förenklat, som 22% av Försäljningpriset minus Inköpspriset. Hur mycket, eller lite huset, är belånat påverkar ej.

• Kjell2
    Saral92 skrev 2016-10-04 19:54:08 följande:
    Jag har aldrig sagt så fort som möjligt. Men jag tycker fortfarande man amortera på ett lån man tagit. Jag anser att de inte är rätt att låna pengar för att sen aldrig betala tillbaka. Men andra verkar tycka de är helt okej.
    Jag amorterar inte på mitt huslån och tänker betala tillbaka lånet.

Just nu ger det bättre avkastning att inte amortera och sen vill jag inte binda mer kapital i fastigheter.
  • Kjell2
    Saral92 skrev 2016-10-05 07:06:04 följande:

Hur många känner du som har tänkt att vara skuldfria en dag? Jag känner inte många. Vi har aldrig varit så högt belånade som vi är idag och de är pga den låga räntan. Att ha lån på 2-3 milj anser jag vara relativt högt och hade de varit jag så hade jag viljat amortera ner den skulden.

Vad är poängen med att vara skuldfri? Så länge man har en positiv nettoförmögenhet så gör väl inte en skuld så mycket.
Svar på tråden Ränta och amortering