• Anonym (.)

vad tycker ni om att personer med asperger jobbar inom vården?

Min dotter med asperger jobbar på ett äldreboende och pluggar till sjuksköterska. Hon är lite blyg vid fikabordet och säger inte så mycket, men hon pratar med gamlingarna. Alla tycker hon är omsorgsfull och omhändertagande och hon är den timvikarien som mest blir frågad av chefen om hon ska komma ut. Hon är livrädd för att berätta om sin diagnos för andra tror då att hon är oempatisk och olämplig..

Vad tycker ni? Ska personer med högfungerande asperger jobba där?

• Svar på tråden vad tycker ni om att personer med asperger jobbar inom vården?
  • Aniiee

Hon har redan bevisat att hon är lämplig.

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Anonym (.)
    Aniiee skrev 2016-09-09 19:30:20 följande:

Hon har redan bevisat att hon är lämplig.

Genom att hon får jobba så mycket, eller? :)
  • The sea refuses no river

Asperger är självklart helt irrelevant så länge personen ifråga klarar av arbetsuppgifterna bra och vårdtagarna trivs bra.

Känner många människor utan diagnoser som skulle passa så bra i vården och känner personer med diagnoser som skulle passa mycket bra (eller som till och med jobbar/har jobbat inom vården).

• Klottran

Uppenbarligen funkar det!

(Folk med Asperger löper lite större risk än andra att arbeta ut sig om arbetsuppgifterna inte är tydligt avgränsande. Hoppas att din dotter inte råkar ut för det!)

• Aniiee
    Anonym (.) skrev 2016-09-09 19:31:14 följande:
    Genom att hon får jobba så mycket, eller? :)
    Precis. Hade hon varit olämlig hade hon inte varit efterfrågad.

Asperger är en väldigt missuppfattat diagnos, det vet jag, jag har den själv, och huruvida din dotter ska tala om den eller inte kan bara hon avgöra. Risken om hon gör det är att hon efter det får jobba i motvind och inte får förståelse för saker hon behöver, risken om hon låter bli är ungefär de samma. Jag har alltid varit öppen om att jag har asperger, och det har helt klart både för- och nackdelar. 
    We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Anonym (Berätta ej)
    Anonym (.) skrev 2016-09-09 19:23:20 följande:

Min dotter med asperger jobbar på ett äldreboende och pluggar till sjuksköterska. Hon är lite blyg vid fikabordet och säger inte så mycket, men hon pratar med gamlingarna. Alla tycker hon är omsorgsfull och omhändertagande och hon är den timvikarien som mest blir frågad av chefen om hon ska komma ut. Hon är livrädd för att berätta om sin diagnos för andra tror då att hon är oempatisk och olämplig..

Vad tycker ni? Ska personer med högfungerande asperger jobba där?

Jag tror att hon är bättre än de andra eftersom hon kommer lägga mer tid på gamlingarna och mindre tid i fikarummet.

Däremot bör hon inte berätta. Hon skulle bli pryglad levande. Kvinnor i vården är inte snälla mot avvikare.
  • Anonym (.)
    Aniiee skrev 2016-09-09 19:38:06 följande:
    Precis. Hade hon varit olämlig hade hon inte varit efterfrågad.

Asperger är en väldigt missuppfattat diagnos, det vet jag, jag har den själv, och huruvida din dotter ska tala om den eller inte kan bara hon avgöra. Risken om hon gör det är att hon efter det får jobba i motvind och inte får förståelse för saker hon behöver, risken om hon låter bli är ungefär de samma. Jag har alltid varit öppen om att jag har asperger, och det har helt klart både för- och nackdelar. 
    Hade hon varit en katastrof hade dom nog inte velat ha henne där. Fast om hon bara är lite olämplig/medelmåtta hade dom nog accepterat henne i alla fall pga akut vikariebrist. (misstror inte min dotter, vill bara få igång debatt) :)
  • Litet My

Fungerar säkert toppen. Alla "aspergare" är ju inte lika, vet de som fallerat totalt i social kompetens och de som funkat ypperligt.

• Anonym (Frida)

Högfungerande är ett extremt dåligt ord. Det betyder att man inte har någon utvecklingsstörning, vilket man inte får ha om man har as. Dessutom sänder det ut signaler om att de med as normalt sätt är lågfungerande så man måste lägga till ett ord om det inte är så.

Det är klart att hon ska få jobba på sin arbetsplats. Jag är inte emot att män eller invandrare jobbar i vården för jag är ingen idiot som diskriminerar människor.

• Anonym (margit)

Mitt råd är att hon inte berättar i onödan eftersom hon riskerar råka ut för diskriminering och bli utsatt för skvaller. Enda gången hon bör berätta är om det blir strul på jobbet som är relaterat till hennes asperger. Och då bör hon i första hand berätta det för sin chef.

Svar på tråden vad tycker ni om att personer med asperger jobbar inom vården?