• Anonym (.)

vad tycker ni om att personer med asperger jobbar inom vården?

Min dotter med asperger jobbar på ett äldreboende och pluggar till sjuksköterska. Hon är lite blyg vid fikabordet och säger inte så mycket, men hon pratar med gamlingarna. Alla tycker hon är omsorgsfull och omhändertagande och hon är den timvikarien som mest blir frågad av chefen om hon ska komma ut. Hon är livrädd för att berätta om sin diagnos för andra tror då att hon är oempatisk och olämplig..

Vad tycker ni? Ska personer med högfungerande asperger jobba där?

• Svar på tråden vad tycker ni om att personer med asperger jobbar inom vården?
  • kjellström

Hej,

Självklart ska din dotter jobba där om hon är omtyckt och gör ett bra jobb. Om hon vill berätta om sin diagnos eller inte torde vara upp till henne.

Upplever hon själv att diagnosen "ställer till problem" för henne?

• seriösanvändare

Funkar det så funkar det. Hon har redan bevisat att hon är lämplig. Alla med As är inte lika. Så länge man är trevlig mot de gamla och kan samarbeta med kollegorna så passar man. Att man inte är supersocial eller jättepratsam är inget som diskvalificerar en från att arbeta i vården.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Ascendere

Spelar väl ingen roll så länge hon klarar av jobbet.

Vet inte säkert men jag tror att många Aspergare är smarta och kan ersätta mycket av sina nedsatta funktioner med inlärda beteenden, alltså "fejka" social kompetens.

• Physalis

Om hon är efterfrågad så gör hon ju ett bra jobb.

Jag hade inte berättat om det inte vore så att jag behövde visad hänsyn när det gäller något speciellt pga diagnosen.

Det finns som sagt mycket fördomar om Asperger och autism. De flesta har ingen koll, de känner kanske någon som de vet har det så förutsätter de att alla med samma diagnos är likadan som den personen.

• Anonym (Great Molly)

Kan bara nämna att en av mina bästa läkare inom psykvården var bipolär. Inte så att hon var extremt öppen med det men hon var otroligt omtyckt.
    Klarar man en läkarutbildning så är man högfungerande anser jag.
    Lyssna inte på folk som inte vet vad de snackar om ö H t!

• Froken Lokens
    Anonym (.) skrev 2016-09-09 19:23:20 följande:

Min dotter med asperger jobbar på ett äldreboende och pluggar till sjuksköterska. Hon är lite blyg vid fikabordet och säger inte så mycket, men hon pratar med gamlingarna. Alla tycker hon är omsorgsfull och omhändertagande och hon är den timvikarien som mest blir frågad av chefen om hon ska komma ut. Hon är livrädd för att berätta om sin diagnos för andra tror då att hon är oempatisk och olämplig..

Vad tycker ni? Ska personer med högfungerande asperger jobba där?

Varför skulle hon berätta?
  • Anonym (M)

Så länge hon klarar sitt arbete och att vårdragarna trivs med henne är det inget hinder.

Det är endast en viss del personer med högfungerande Autism (tidigare kallat Asperger) som även har grad av Utvecklingsstörning.

• Anonym (Emma)
    Anonym (M) skrev 2016-09-11 10:21:31 följande:

Så länge hon klarar sitt arbete och att vårdragarna trivs med henne är det inget hinder.

Det är endast en viss del personer med högfungerande Autism (tidigare kallat Asperger) som även har grad av Utvecklingsstörning.

Personer med Aspergers kan inte ha utvecklingsstörning. Dessutom var det en liten skillnad mellan de med sk högfungerande Autism och Aspergers så det är/var inte samma sak.
  • Anonym (Stig)

Händer att jag missförstår mina kollegor ibland. I fall en kollega t.ex. säger "är du sugen på en kaffe Stig?" så kan jag tolka det som att hon undrar om jag faktiskt är sugen kaffe, när hon i själva verket undrar om vi inte ska ta en liten fikapaus.

Det kan också vara svårt om du har aspergers att hantera nya sociala situationer, men efterhand lär du dig hantera sådana situationer så att du vet vad du ska göra nästa gång de uppstår.

Ett sista problem är att du blir väldigt, väldigt trött av alla sociala situationer, men det är mest ditt eget problem, inte dina kollegors eller patienternas.

Ja jag ångrar djupt att jag valde att jobba inom vården. Men nu är det försent för jag har inga CSN poäng kvar, så jag kan inte utbilda om mig. Jag vantrivs inte på mitt jobb men jag känner inte passionerat för det. Jag är också sjukskriven lite mer än mina kollegor - vilket dock kompenseras av att jag är barnlös och därför aldrig barnledig.

• Anonym (Stig)

Händer att jag missförstår mina kollegor ibland. I fall en kollega t.ex. säger "är du sugen på en kaffe Stig?" så kan jag tolka det som att hon undrar om jag faktiskt är sugen kaffe, när hon i själva verket undrar om vi inte ska ta en liten fikapaus.

Det kan också vara svårt om du har aspergers att hantera nya sociala situationer, men efterhand lär du dig hantera sådana situationer så att du vet vad du ska göra nästa gång de uppstår.

Ett sista problem är att du blir väldigt, väldigt trött av alla sociala situationer, men det är mest ditt eget problem, inte dina kollegors eller patienternas.

Ja jag ångrar djupt att jag valde att jobba inom vården. Men nu är det försent för jag har inga CSN poäng kvar, så jag kan inte utbilda om mig. Jag vantrivs inte på mitt jobb men jag känner inte passionerat för det. Jag är också sjukskriven lite mer än mina kollegor - vilket dock kompenseras av att jag är barnlös och därför aldrig barnledig.

Svar på tråden vad tycker ni om att personer med asperger jobbar inom vården?