-
-
Svar på tråden Förlossningen var förjävlig!!
-
Jag kan inte följa länken men.. Förlossningar kan vara långa och tuffa. Personalen är där främst för blivande mor och barn. Vi har 2 barn. Första föddes 3 månader före utsatt tid och förlossningen startade redan sön kväll medans bebisen kom först kl 20:13 på tisdagen. Sen var det ju såklart ett väldans pådrag då sonen behövde hjälp. Ingen av oss hade sovit på flera dygn och helt plötslig skulle vi bo veckor och ev månader på sjukhus ( fantastisk vård) men mat o dyl får man klara sj. Barn nr 2 kom med igångsättning och även där tog det 3 dygn. Så det tar tid. Man bör vara förberedd med mat, kläder, snacks o kudde.
Bättre lycka nästa gång!! -
Varning, virus i länken!
-
"jag hade varit med om en nitton timmar lång förlossning" HA,HA,HA!
-
Hm, förlossningen som DU uppfattade den. Lovisa då? Jobbig förlossning, förlossningsskador, operation... Sen när allt är klart så får hon träffa sin otroligt gnälliga man som inte fått sova och inte har fått någon macka... Buhu, stackars dig... Fjant!
-
Nu tycker jag faktiskt att många svarar jäkligt taskigt här!! TS beskriver ju SIN upplevelse av förlossningen, kan gott förstå att det kan bli ganska chockartat, när man blir pappa för första gången, oavsett om det är en lätt eller svår förlossning. Visst kan man läsa på, men det behöver inte betyda att man då är till 100% förberedd för det.
Han skriver väl för sjutton inte att det var jobbigast för honom?!? Mest troligt är att han tycker att mamman gjort ett makalöst jobb, men inlägget handlar ju inte om det. -
Det är sant, men efter några månader kanske han borde fått perspektiv och inte gnälla över hur jobbigt HAN haft det i en ny tråd på FL...kmb70 skrev 2016-09-10 23:32:54 följande:
Nu tycker jag faktiskt att många svarar jäkligt taskigt här!! TS beskriver ju SIN upplevelse av förlossningen, kan gott förstå att det kan bli ganska chockartat, när man blir pappa för första gången, oavsett om det är en lätt eller svår förlossning. Visst kan man läsa på, men det behöver inte betyda att man då är till 100% förberedd för det.
Han skriver väl för sjutton inte att det var jobbigast för honom?!? Mest troligt är att han tycker att mamman gjort ett makalöst jobb, men inlägget handlar ju inte om det.
-
Hur hade du förberett dig inför förlossningen egentligen?
-
Ja,du borde kanske ha läst på lite mer inför förlossningen så du hade varit bättre förberedd på vad som kunde hända osv.
Sedan borde du ha stått på dig lite mer om att bebisen behövde mat.
Min första förlossning tog 26 timmar från det att vattnet gick tills att sonen var ute.
Min man hade då jobbat natt och varit vaken i över ett dygn.
Ändå så tog han hand om bebisen och stöttade mig utan att klaga.
Även fast han aldrig hållit i en bebis.
Vi fick dessutom vänta i flera timmar efter förlossningen för att få komma ner till BB då det var fullt överallt.
Sedan fick maken köra den 7 mil långa resan hem från BB utan att ha sovit på över ett dygn.
Min andra förlossning tog bara 5 timmar från första värk tills dottern var ute.
Och förlossningen slutade med sugklocka även för mig.
Dock utan skador i underlivet.
Men dottern behövde hjälp med andningen och det blev dramatiskt när hon sedan fick åka till neonatalen och få syrgas mm.
Maken följde med dottern dit och kom sedan tillbaka till mig och hjälpte mig att duscha osv då jag var väldigt omtumlad efter den dramatiska förlossningen.
Detta utan att klaga.
Jag förstår att du tyckte det var jobbigt. Men hade du varit lite bättre förberedd så hade det kanske blivit lite lättare för dig.
Din flickvän hade det nog lite värre än dig.
-
Läste i kommentarerna att du funderar på att anmäla. Vem ska du anmäla och för vad? Sjukhuset för att du inte fick sova? Barnmorskan för att hon inte visade dig var mackorna fanns? Eller sjuksköterskan för att du tvingades ta handm ditt egna barn?
-
Låter lite som vår förlossning. Fick åka till operation efter, var borta 6h (för ingen hade tid att köra mig från uppvaket till BB, annars hade det nog räckt med 3-4h). Under tiden satt min man med en skrikande, hungrig bebis på magen (de vill helst inte ge ersättning för att amningen ska komma igång) och hade inte sovit på ca 40 timmar.
Har inte hört ett ord av klagan, nu är det tre år sen. -
PS Vi hade mat med oss enl tips vid infobesök innan förlossningen.
-
Tråkigt att du upplevde förlossningen som negativ, men tyvärr är förlossningar väldigt oförutsägbara.
Tycker det låter som du var dåligt påläst om en förlossning och inte verkat ha packat BB väskan rätt gällande mat. 19 timmar är väl ganska standard som första förlossning. Dessutom så råder det stor krist i hela landet på förlossningsvården vilket gör att barnmorskorna knappt har tid till de födande. Jag blir lite provocerande när du skriver "grinig kärring". Visst, du borde ha fått bättre info. Men förmodligen hade de mer akuta fall att ta hand om. Dessutom klarar sig ett barn i regel ett dygn utan mat.
Hoppas din tjej får bra vård för sina skador. Instrumentell förlossning kan många gånger vara ett trauma för kvinnan.