• Yonnahanna

IVF-hösten 2016

Hej!!

I över 1,5 år har jag och min man försökt få barn...

Jag har PCO och det går helt enkelt inte... Provat Provera & Pergotime men inget har hänt...

Haft ägglossning nån månad, överstimulerad nån månad & ingenting nån månad... Nu har vi varit på första mötet på IVF-kliniken och startar vår IVF så fort min mens kommer :) har aldrig längtat så mycket efter den & den bör vara här vilken dag som helst! :)

Vore roligt att ha någon att diskutera med och att vi är fler som kan följas åt som är i samma situation och också ska göra IVF nu i höst :)

• Svar på tråden IVF-hösten 2016
  • Niaa
    gammelpysen skrev 2016-10-06 23:09:13 följande:

Vad jag läst mig till är fördelen med att sätta in tidigt att äggen kommer till livmodern snabbt, och det är den bästa miljö för dem. Nackdelen är att man kanske sätter in ett ägg som sedan inte tar sig, odlar man lite längre ser man åt vilket håll det bär. 

Ja, sist fick jag återfört en blactocyst men den var också den enda som klarade sig så långt av våra 9 befruktade ägg.. är lite osäker på vad man ska föredra denna gången, ser klart många fördelar med en blactocyst men samtidigt undrar man ju om dom andra 8 hade kunnat bli något om dom hade fått utvecklas i "naturlig" miljö istället .
  • Juliii86
    Niaa skrev 2016-10-07 17:24:10 följande:
    Ja klart man blir lite besviken men säger som många andra: det krävs bara ett :) får du reda på imorgon hur många som befruktats eller ni får veta först på söndag? Imorgon ska vi på VUL nummer 2, hoppas att även dom små blåsorna har växt till sig tills dess!
    Det är faktiskt sant, det krävs bara ett ägg och samtidigt så är det ju bättre än att inte ha något alls. Så jag försöker tänka positiv att 4 är en bra siffra :) Hm, om jag uppfattade BM rätt så hör de bara av sig om något skulle hända med ägget innan kl 12 på samma dag. Annars tror jag att vi får reda på det på samma dag.

Åh, jag håller tummarna för dig att det har växt till sig :) Det kommer gå bra ska du se.
  • gammelpysen

16 ägg blev 15 som befruktades varav 6 som klarade sig. Ett av dem fick vi med oss hem nu håller vi alla tummar och tår...

• Newbie84
    Veronicasnart30 skrev 2016-10-07 09:04:22 följande:

Det gjorde jag också och därför blev så förvånad första gången att det gick. Tänkte som du att bara man har ägglossning nån gång så kanske det går igen men det gick över två år och 1,5 år med hjälp. Det kallas ju sekundär infertilitet och det är första gången jag "möter" en med samma problem så att säga, redan har ett barn naturligt men svårt med nästa. Har man pco så funkar inte ägglossningstesten, Kör ni letrozole via kliniken då med vul?

Alla tar förgivet att har man ett så går det att få flera...hör ofta att "du som blev gravid oplanerat måste vara väldigt fertil", börjar bli irriterad på den kommentaren. Får pergotime nu men ska be att få prova lestrozol i väntan på remiss/kö för ivf.

Jaha ok visste inte att de inte funkar, hur vet man få om man har eller inte utan att göra VUL mm?
  • Newbie84

Tack alla för svar på min fråga om ni berättat på jobbet. Tänker att det är skönare att bara kunna säga att man ska på äggplock eller vad det nu må vara än att bara säga att man ska på läkarbesök om det är ofta man är borta eller mår dåligt.

• 91erica

Så kul att följa er alla här. Jag håller tummarna för er! :)

Är på 4 dagen med gonal-f imorgon börjar jag med orgalutran också. Och på måndag har jag mitt första vul.

Hur är orgalutranen?

• gammelpysen
    91erica skrev 2016-10-07 20:00:49 följande:

Är på 4 dagen med gonal-f imorgon börjar jag med orgalutran också. Och på måndag har jag mitt första vul.

Hur är orgalutranen?

Jag tycker den var rätt tråkig. Tjockare nål än Gonal-F och känns när man sprutar in den. Jag mådde illa, vet inte om det var på grund av Gonal-F eller orgalutran, märker bara att maten smakar mer nu när man slutat med sprutorna... men tänk på att det är värt det!
    Lycka till!
  • gammelpysen
    Newbie84 skrev 2016-10-07 19:56:12 följande:

Tack alla för svar på min fråga om ni berättat på jobbet. Tänker att det är skönare att bara kunna säga att man ska på äggplock eller vad det nu må vara än att bara säga att man ska på läkarbesök om det är ofta man är borta eller mår dåligt.

Ja, det är nog rätt bra att någon vet om det. Sen är det i princip så att alla man berättar för verkar ha en vän eller släkting som gått igenom samma process. Nu har jag bara berättat för kvinnor, men på sätt och vis möts man av en enorm förståelse omkring sig. Det är jätteskönt. 
    Jag var tillbaka på jobbet dagen efter äggplocket men åkte hem framåt eftermiddagen, stack in huvudet hos chefen som bara sa "vafan gör du här, åk hem och vila!". Skrattande
  • gammelpysen
    Juliii86 skrev 2016-10-07 15:35:24 följande:
    åh vad spännande :) hoppas att det blir ett starkt plus på fredag.
    jagkan skrev 2016-10-07 09:14:50 följande:
    det går framåt... en vecka kvar till jag börjar sprutor igen...

hoppas att allt går bra idag! Berätta gärna efteråt!
    jaha ok, det kommer gå bra det här gången, håller tummarna för dig!

Hej alla! Har sovit ett par timmar och vaknade nyss efter hemkommen från sjukhus. Det gick bra men jag hade hoppats på att det hade gått bättre. När läkaren skulle kolla min vänstra äggstock kunde hon inte se stora ägg, de hade fyllt med vätska (antog hon) och kanske hade spräckts innan uttagning i vilket fall så plockade hon ut dessa vätskefyllda äggblåsor för att se om de verkligen var ägg i eller inte. På den högra såg hon flera ägg som var stora så det var positivt. Nu ska vi se om jag säger rätt, de fick ut 6 st varav dom var 4 ägg. Det gjorde lite ont när de skulle plocka ut men det var inte så farligt som jag trodde, mest för att jag låg och spände mig.

På söndag blir insättning kl 13.00 så under tiden kommer jag ta lutinus fram tills testdag. Alltså den lilla behållaren och tabletten gör ju svin ont. Det är så torrt och obehagligt att föra in den. Någon som använder sig utav den? Hur gör ni för att det inte ska svida? BM sa att jag inte skulle föra inte så långt upp men jag försökte så gott jag kunde men känner att jag inte förde in den ordentligt.

Idag blir det att knappra på panodil för att inte få tillbaka smärtan och vila hela dagen.
    Hur går det för dig?
  • Juliii86
    91erica skrev 2016-10-07 20:00:49 följande:

Hur är orgalutranen?

Säger som gammelpysen att orgalutran var sjukt jobbigt att spruta in för det var mycket tjockare än gonal-f. Själv vet jag inte heller vilket av dom jag kände mig dålig av. Jag har dom senaste dagarna inte kunnat äta något, bara ätit lite och försökt få i mig mat. Det kommer gå :) Bara tänk på att allt detta är så värt att gå igenom och det är inget man kommer ångra sig. Lycka till
Svar på tråden IVF-hösten 2016