• mocha8676

Ni som syr barnkläder.

Hej! Osäker på vart jag ska posta..

Jag ska skaffa mig en symaskin. Vill sy kläder till baby och dotter på snart två år. Typ enkla leggings och enkla raka klänningar. Mössor kanske.

Jag sydde mycket i tonåren, har inte dytt något dom 15 senaste åren, men tror jag kommer in i det snabbt när jag väl börjar.

Vart får jag ta på billigt bra tyg att sy denna typ av kläder? Sett många som syr och säljer, inte min plan. Men kommer vilja sy liknande plagg på hobbynivå.

Någon som vet om tex gekås Ullared säljer ok tråd och tyg? Ska dit snart!

• Svar på tråden Ni som syr barnkläder.
  • Wasserdroppen

Gekås säljer inte tyger på metervara (tyvärr!) vill man ha billiga enkla bomullstyger finns ju alltid Ikea som är billiga. Men det låter som att du kommer att sy mest i trikå.
    Jag brukar beställa från stoff och stil. Sedan har jag ett underbart tygvaruhus på väg hem till mina föräldrar. Det tygvaruhuset heter jofotex och ligger i Söderköping utanför Norrköping. Helt klart värt en tur om man bor i närheten.

Lycka till!

• mocha8676
    Wasserdroppen skrev 2016-09-11 18:02:17 följande:

Gekås säljer inte tyger på metervara (tyvärr!) vill man ha billiga enkla bomullstyger finns ju alltid Ikea som är billiga. Men det låter som att du kommer att sy mest i trikå.

Jag brukar beställa från stoff och stil. Sedan har jag ett underbart tygvaruhus på väg hem till mina föräldrar. Det tygvaruhuset heter jofotex och ligger i Söderköping utanför Norrköping. Helt klart värt en tur om man bor i närheten.

Lycka till!

Tack för bra svar! Tyvärr är jag aldrig i dom krokarna :(
  • kalleankan

Jag syr mycket, handlar på olika sidor.. fysiska butiker är ohlsons tyger och stoff och stil, de har nästan alltid rea-tyger.. Bra tips i början om du misslyckas, inte roligt med ett 200.-/m tyg :)

På nätet finns jonic-textil, rosa huset, happyfabrics, memba design, du hittar massor om du googlar.. Ohlsons och stoff och stil har också nätbutik..
    Jag handlar oftast på rosa huset eller jonic.. Gå med i "Vi sytokiga" på Facebook, där finns många som vill hjälpa till om du har frågor

• mocha8676
    kalleankan skrev 2016-09-11 18:49:21 följande:

Jag syr mycket, handlar på olika sidor.. fysiska butiker är ohlsons tyger och stoff och stil, de har nästan alltid rea-tyger.. Bra tips i början om du misslyckas, inte roligt med ett 200.-/m tyg :)

På nätet finns jonic-textil, rosa huset, happyfabrics, memba design, du hittar massor om du googlar.. Ohlsons och stoff och stil har också nätbutik..

Jag handlar oftast på rosa huset eller jonic.. Gå med i "Vi sytokiga" på Facebook, där finns många som vill hjälpa till om du har frågor

Tack för bra tips! Kollat in ohlsons och såg fina tyger till reapris. Tänkte som du.. Vill inte misslyckas med ett 200kr/m tyg.. Men vi bor endast några mil från en ohlsons butik, tänkte åka dit och klämma, känna och fråga lite på plats :)
  • Mooomin

Vad ska du köpa för maskin?

Jag syr mycket och handlar på tyg.se och ohlsons tyger. Kolla in reatygerna!

• mocha8676
    Mooomin skrev 2016-09-12 11:54:01 följande:

Vad ska du köpa för maskin?

Jag syr mycket och handlar på tyg.se och ohlsons tyger. Kolla in reatygerna!

Ska Skaffa mig, eller få en ny Brother ds120 när jag fyller 30 år i dec!! Har du tips på tillbehör man måste ha för att sy barnkläder? Tror jag har koll på det mesta.. Ska kolla tyg.se.. Har kollat in ohlsons redan som hade fina reatyger. Ska kolla där irl nästa gång jag besöker Karlstad.
  • Mooomin

Är det en vanlig symaskin, dvs inte en overlock/coverlock? Jag har en overlock/coverlock och till den har jag en bandkantare. Heeeelt ovärderligt! :D Vet inte om det finns till vanliga symaskiner men skulle tro att det borde finnas något liknande. Att slippa sitta och nåla kantband är guld värt! Sen har en skärmatta/kniv varit bra oxå, så det går snabbt att skära till kantband.

mocha8676 skrev 2016-09-13 16:00:39 följande:

Ska Skaffa mig, eller få en ny Brother ds120 när jag fyller 30 år i dec!! Har du tips på tillbehör man måste ha för att sy barnkläder? Tror jag har koll på det mesta.. Ska kolla tyg.se.. Har kollat in ohlsons redan som hade fina reatyger. Ska kolla där irl nästa gång jag besöker Karlstad.

• Wasserdroppen

Det här var faktiskt en bra tråd :) få lite tips och nya inputs.

Är det någon som har tips på något bra forum för syintresserade? Eller bloggar kanske?

• mocha8676
    Mooomin skrev 2016-09-13 17:02:18 följande:

Är det en vanlig symaskin, dvs inte en overlock/coverlock? Jag har en overlock/coverlock och till den har jag en bandkantare. Heeeelt ovärderligt! :D Vet inte om det finns till vanliga symaskiner men skulle tro att det borde finnas något liknande. Att slippa sitta och nåla kantband är guld värt! Sen har en skärmatta/kniv varit bra oxå, så det går snabbt att skära till kantband.

Det är en vanlig symaskin. Ska kolla upp bandkantare, skärmatta/kniv!

Vart får man tag på "ritningar"/mallar av barnkläder? :)
  • Mooomin
    mocha8676 skrev 2016-09-19 16:13:56 följande:

Det är en vanlig symaskin. Ska kolla upp bandkantare, skärmatta/kniv!

Vart får man tag på "ritningar"/mallar av barnkläder? :)

Mönster till kläder brukar jag ta från "Ottobre" tidningarna. De säljs i vissa affärer och det går även att kolla igenom och beställa äldre nr från hemsidan. Ett tips är oxå att gå till biblioteket och låna hem och rita av mönstren.. Ibland behöver man bara ett plagg från en tidning, kan kännas lite ovärt att köpa hela tidningen då!
  • mocha8676
    Mooomin skrev 2016-09-19 16:33:20 följande:

Mönster till kläder brukar jag ta från "Ottobre" tidningarna. De säljs i vissa affärer och det går även att kolla igenom och beställa äldre nr från hemsidan. Ett tips är oxå att gå till biblioteket och låna hem och rita av mönstren.. Ibland behöver man bara ett plagg från en tidning, kan kännas lite ovärt att köpa hela tidningen då!

Tack för infon! Känner nu att jag har lite koll inför jag har fått min symaskin :)
Svar på tråden Ni som syr barnkläder.