• Anonym (TS)

Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?

Så här ser situationen ut. Tjej och kille träffas i Kiruna pga tillfälligt jobb, inleder relation som varar några mån. Tjejen flyttar till Öland och de gör slut. Sen träffar de varsin ny partner på sina respektive orter. Tjejen blir sambo med ny partner (vän till henne sen länge) som har ett barn sen innan i skolåldern där mamman inte finns i bilden (avliden). De förbereder att tjejen ska adoptera bonusbarnet. Det visar sig att tjejen är gravid (hon visste inte det när hon flyttade) och kirunakillen är pappan.

Hur kommer vårdnaden/umgänget se ur mest troligt? Tjejen vill ha ensam vårdnad då de inte har nån relation och bor så långt ifrån. Hon vill bo kvar på Öland pga nya familjen där (har ej fått jobb än men hennes sambo har job och bonusdottern går i skola där). Killen vill ha gemensam vårdnad men vill att hon flyttar tillbaka till Kiruna och kan inte tänka sig att flytta till Öland för nuvarande men möjligtvis om ett par år.

Intresserad av hur ni tror vårdnaden/umgänge kommer bli både när barnet är bebis, några år gammalt samt äldre.

• Svar på tråden Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?
  • Anonym (TS)

Lägger till: Båda föräldrar är skötsamma personer och helt ok som föräldrar. Ingen försöker smutskasta den andra i rätten men tjejen vill ha ensam vårdnad pga avstånd etc, inte för att pappan skulle va olämplig.

• Anonym (TS)

Blir det isf gemensam vårdnad efter föräldraledigheten? Vad händer om han ska ha det direkt? Då står jag ju där om ett halvår och har ingen försörjning men kan inte jobba pga barnet och han kan väl inte vara ledig med det då om de inte lärt känna varandra att rycka upp det från mig bara sådär och ta till kiruna? Kan väl inte vara bra?

Jo bäst vore ju om nån flyttade men varför ska det vara mamman isf? Oavsett hur det blir med adoptionen har jag ju en mammaroll till bonusbarnet som man inte kan flytta hursomhelst. Både jag, pappan till bonusen och bonusens morföräldrar vill att jag ska få adoptera henne. Vi har känt varandra länge då jag och hennes pappa varit vänner även före vi blev ihop och nu planerar vi att gifta oss.

Kan man få ensam vårdnad på dessa grunder eller blir det gemensam om det är vad han vill? Blir ju svårt med papper fram och tillbaka. Krävs det nån sorts umgänge från hans sida för att han ska få gemensam vårdnad? Om han inte får gemensam, hur mkt umgänge är rimligt med detta avstånd? Ingen av oss har ju råd att åka till den andra och typ bo på hotell ofta. Tyvärr finns ingen möjlighet att bo hos varandra. Kan rätten döma till umgänge som ingen av oss har råd med och vad händer då?

• Anonym (TS)
    Aileen Allannah skrev 2016-09-11 21:53:38 följande:

Det gick undan för tjejen att flytta, bli sambo, planera för adoption och SEN upptäck att hon är gravid!

Ja jag och min sambo har känt varandra länge men som vänner även om nåt alltid funnits där och sedan bestämde vi oss att satsa på varandra. Adoptionstankarna har inte kommit längre än tankar men jag har en bra relation till hans dotter och vi har känt varandra sen hon var bebis.
  • Anonym (TS)
    Brumma skrev 2016-09-11 21:53:42 följande:

Troligt är väl gemensam vårdnad och umgänge när pappan kan ta sig till Öland. Man flyttar inte på ett litet barn. Och man kan inte tvinga någon att flytta. Och inte att mamma och barn skall resa till Kiruna för gäng heller. I föräldrabalken fastslås att huvudansvaret för umgänget ligger hos umgängesföräldern.

Hur tänker du att en rättegång skulle kunna påverka mammans bostadsort?

Om pappan flyttar till Öland i framtiden och trappar upp umgänget tills barnet känner sig trygg så är det inget som hindrar vv när barnet är några år gammal.

Menar du gemensam vårdnad nu eller sedan när/om han flyttar? Han säger nämligen 'kanske om ett par år om han får jobb där då och hans dåvarande partner är okej med det'. Det är alltså inte säkert.

Hur är det tänkt att jag ska fixa hans umgänge? Jag har liksom inte råd att betala hans resor hit och tillbaka plus hotell. Eller menade du att huvudansvaret för umgänget ligger på honom då? Jag flyttade liksom hit i god tro innan jag visste att jag var gravid ens.
  • Anonym (TS)

TS här, tänkte svara på några frågor och har Även ett par egna.

Jag har känt min nuvarande sambo sen många år tillbaka men vi har inte varit ett par. Vi har varit nära vänner sen innan hans barn föddes och jag har funnits i hennes liv i hög grad under hela hennes liv. Vi har en nära relation och hon har själv sagt att hon önskar att jag vore hennes mamma. Både min sambo och hans barns morföräldrar vill också detta. Jag och sambon har tyckt om varandra som mer än vänner länge men det är först nu vi valt att satsa på varandra. Det är ingen jag just mött. Vi valde att vänta tills nu pga hans tidigare frus sjukdom och död och för att barnet inte skulle känna att hennes mamma ersattes så fort. Vi planerar att gifta oss omgående så vi kan påbörja adoptionen.

Betyder det att min sambo kommer stå som pappa om vi gifter oss innan? Det låter ju helknasigt. Jag antar att jag kan säga att detta inte stämmer? Men vad händer om jag skulle säga att det är han som är pappa? Någon skrev att då händer inget mer men nog måste väl kirunakillen kunna be om ett faderskapstest om inte annat även om jag motsätter mig det? Det skulle ju visa att han är pappan. Nån sån rättighet har han väl? Hur kan det vara extremt svårt för honom att få vårdnaden om Jag gör så? Borde väl bli lättare iom att det kan bevisas med test att han.är pappan och då kommer det fram Att jag ljugit = försvårat umgänge?

Jag åt p-piller under tiden i Kiruna så trodde inte jag kunde bli gravid då och därför visste jag inte om det när jag flyttade. Var jättetidigt gravid då, i kanske 6e veckan. Upptäckte det i v 12-13 då jag bott 1,5 mån på Öland.

Jag har inget emot att kirunakillen får umgänge och det låter ju bra att lägga fram ett eget förslag om det ses positivt för min del angående vårdnad. Men vad ska jag föreslå och vad är rimligt? Jag har tillräckligt med pengar för att försörja mig själv och mitt barn men inte tillräckligt för att betala hela eller halva summan för resor Kiruna-Öland och tillbaka samt hotell för killen regelbundet. Det blir ju otroligt dyrt!! Det har inte han heller råd med vad jag förstår. Vad är då rimligt umgänge? Vad händer om jag föreslår umgänge typ en gång/vecka och ingen av oss har råd med det så det blir inget av? Påverkar det någon av oss negativt?

Ingen av oss vill ju flytta pga relationer på den ort vi bor nu. Han har jobb i Kiruna och jag har nästan omöjligt att få jobb där med mitt yrke. Här på Öland har jag inte jobb än men arbetsmarknaden är väldigt positiv för det jag är utbildad till så jag tror att jag kommer kunna få jobb efter föräldraledigheten.

Svar på tråden Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?