• Anonym (TS)

Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?

Så här ser situationen ut. Tjej och kille träffas i Kiruna pga tillfälligt jobb, inleder relation som varar några mån. Tjejen flyttar till Öland och de gör slut. Sen träffar de varsin ny partner på sina respektive orter. Tjejen blir sambo med ny partner (vän till henne sen länge) som har ett barn sen innan i skolåldern där mamman inte finns i bilden (avliden). De förbereder att tjejen ska adoptera bonusbarnet. Det visar sig att tjejen är gravid (hon visste inte det när hon flyttade) och kirunakillen är pappan.

Hur kommer vårdnaden/umgänget se ur mest troligt? Tjejen vill ha ensam vårdnad då de inte har nån relation och bor så långt ifrån. Hon vill bo kvar på Öland pga nya familjen där (har ej fått jobb än men hennes sambo har job och bonusdottern går i skola där). Killen vill ha gemensam vårdnad men vill att hon flyttar tillbaka till Kiruna och kan inte tänka sig att flytta till Öland för nuvarande men möjligtvis om ett par år.

Intresserad av hur ni tror vårdnaden/umgänge kommer bli både när barnet är bebis, några år gammalt samt äldre.

• Svar på tråden Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?
  • Anonym (TS)

Lägger till: Båda föräldrar är skötsamma personer och helt ok som föräldrar. Ingen försöker smutskasta den andra i rätten men tjejen vill ha ensam vårdnad pga avstånd etc, inte för att pappan skulle va olämplig.

• Anonym (traslig)

Ni är inte gifta så du får ensam vårdnad direkt utan att behöva göra något. Däremot tror jag utan tvekan att döma efter din text att han kommer gå vidare med det och det finns ingen anledning att ni inte ska ha gemensan vårdnad så den fighten vinner han nog förr eller senare.

Han kan inte kräva att du ska flytta men det är ju rätt självklart att det blir svårt för honom att ha en relation till sitt barn i början. Vilket är väldigt ego mot barnet.

Sen inte för att du frågar men du får nog läsa på vad som krävs för att du ska få adoptera, du verkar lite naiv.

• Aileen Allannah

Det gick undan för tjejen att flytta, bli sambo, planera för adoption och SEN upptäck att hon är gravid!

• Brumma

Troligt är väl gemensam vårdnad och umgänge när pappan kan ta sig till Öland. Man flyttar inte på ett litet barn. Och man kan inte tvinga någon att flytta. Och inte att mamma och barn skall resa till Kiruna för gäng heller. I föräldrabalken fastslås att huvudansvaret för umgänget ligger hos umgängesföräldern.

Hur tänker du att en rättegång skulle kunna påverka mammans bostadsort?

Om pappan flyttar till Öland i framtiden och trappar upp umgänget tills barnet känner sig trygg så är det inget som hindrar vv när barnet är några år gammal.

• fjanten
    Aileen Allannah skrev 2016-09-11 21:53:38 följande:

Det gick undan för tjejen att flytta, bli sambo, planera för adoption och SEN upptäck att hon är gravid!

Jag tänkte också det...
  • Anonym (TS)

Blir det isf gemensam vårdnad efter föräldraledigheten? Vad händer om han ska ha det direkt? Då står jag ju där om ett halvår och har ingen försörjning men kan inte jobba pga barnet och han kan väl inte vara ledig med det då om de inte lärt känna varandra att rycka upp det från mig bara sådär och ta till kiruna? Kan väl inte vara bra?

Jo bäst vore ju om nån flyttade men varför ska det vara mamman isf? Oavsett hur det blir med adoptionen har jag ju en mammaroll till bonusbarnet som man inte kan flytta hursomhelst. Både jag, pappan till bonusen och bonusens morföräldrar vill att jag ska få adoptera henne. Vi har känt varandra länge då jag och hennes pappa varit vänner även före vi blev ihop och nu planerar vi att gifta oss.

Kan man få ensam vårdnad på dessa grunder eller blir det gemensam om det är vad han vill? Blir ju svårt med papper fram och tillbaka. Krävs det nån sorts umgänge från hans sida för att han ska få gemensam vårdnad? Om han inte får gemensam, hur mkt umgänge är rimligt med detta avstånd? Ingen av oss har ju råd att åka till den andra och typ bo på hotell ofta. Tyvärr finns ingen möjlighet att bo hos varandra. Kan rätten döma till umgänge som ingen av oss har råd med och vad händer då?

• Anonym (TS)
    Aileen Allannah skrev 2016-09-11 21:53:38 följande:

Ja jag och min sambo har känt varandra länge men som vänner även om nåt alltid funnits där och sedan bestämde vi oss att satsa på varandra. Adoptionstankarna har inte kommit längre än tankar men jag har en bra relation till hans dotter och vi har känt varandra sen hon var bebis.
  • Anonym (TS)
    Brumma skrev 2016-09-11 21:53:42 följande:

Troligt är väl gemensam vårdnad och umgänge när pappan kan ta sig till Öland. Man flyttar inte på ett litet barn. Och man kan inte tvinga någon att flytta. Och inte att mamma och barn skall resa till Kiruna för gäng heller. I föräldrabalken fastslås att huvudansvaret för umgänget ligger hos umgängesföräldern.

Hur tänker du att en rättegång skulle kunna påverka mammans bostadsort?

Om pappan flyttar till Öland i framtiden och trappar upp umgänget tills barnet känner sig trygg så är det inget som hindrar vv när barnet är några år gammal.

Menar du gemensam vårdnad nu eller sedan när/om han flyttar? Han säger nämligen 'kanske om ett par år om han får jobb där då och hans dåvarande partner är okej med det'. Det är alltså inte säkert.

Hur är det tänkt att jag ska fixa hans umgänge? Jag har liksom inte råd att betala hans resor hit och tillbaka plus hotell. Eller menade du att huvudansvaret för umgänget ligger på honom då? Jag flyttade liksom hit i god tro innan jag visste att jag var gravid ens.
  • Anonym (traslig)
    Anonym (TS) skrev 2016-09-11 21:58:25 följande:

Blir det isf gemensam vårdnad efter föräldraledigheten? Vad händer om han ska ha det direkt? Då står jag ju där om ett halvår och har ingen försörjning men kan inte jobba pga barnet och han kan väl inte vara ledig med det då om de inte lärt känna varandra att rycka upp det från mig bara sådär och ta till kiruna? Kan väl inte vara bra?

Jo bäst vore ju om nån flyttade men varför ska det vara mamman isf? Oavsett hur det blir med adoptionen har jag ju en mammaroll till bonusbarnet som man inte kan flytta hursomhelst. Både jag, pappan till bonusen och bonusens morföräldrar vill att jag ska få adoptera henne. Vi har känt varandra länge då jag och hennes pappa varit vänner även före vi blev ihop och nu planerar vi att gifta oss.

Kan man få ensam vårdnad på dessa grunder eller blir det gemensam om det är vad han vill? Blir ju svårt med papper fram och tillbaka. Krävs det nån sorts umgänge från hans sida för att han ska få gemensam vårdnad? Om han inte får gemensam, hur mkt umgänge är rimligt med detta avstånd? Ingen av oss har ju råd att åka till den andra och typ bo på hotell ofta. Tyvärr finns ingen möjlighet att bo hos varandra. Kan rätten döma till umgänge som ingen av oss har råd med och vad händer då?

Varför ska du få hans pappadagar???? Han kan använda dom upp till att barnet är 12 år! Att du står utan försörjning är ju ditt problem. Du har rätt att vara föräldraledig i 18 månader hur du väljer att lösa det ekonomiskt har inte med saken att göra. Sen vem säger att du ska ha rätt till barnet bara? Det finns pappor som får vårdnanden från dag ett. Barn behöver inte amma. Varför mamman ska flytta? Ja kanske för att du valde att flytta innan du ens tog ansvar över det att du kan vara gravid????

Det spelar ingen roll vad du har för roll till ditt bonusbarn eller vad övriga omkring er vill. Det finns krav för att man ska få adoptera - läs på. Och om du ser till bonusbarnets bästa istället för ditt eget så är du en olämplig mor.

Det finns INGET som säger att du har rätt till ensam vårdnad mer än just nu för att det sker per automatik då ni inte är gifta. Han kan stämma dig så fort barnet är fött eller om 3 år. Kvittar. Umgänge har han rätt till och du är skyldig att underlätta detta och se till barnets bästa. Att du inte har råd är inget hållbart argument för att du ska ha ensam rätt på ert barn.
  • Anonym (traslig)

"Ensam vårdnad

Du kan ansöka om ensam vårdnad hos tingsrätten. Detta innebär att du själv har rätt att bestämma i juridiska frågor utan den andra förälderns medgivande. Trots ensam vårdnad har båda föräldrarna rätt till umgänge med barnet.

Om ni är oense om hur vårdnaden ska se ut och du vill begära ensam vårdnad så kan du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. I detta fall kan det också vara bra att anlita en advokat.

Tingsrätten beslutar sedan utifrån barnets bästa. Målet är alltid gemensam vårdnad om det är till barnets bästa.

Exempel på orsaker som inte skulle vara till barnets bästa är om den ena föräldern är sjuk, lider av missbruk eller på annat sätt är oförmögen att ta hand om sitt barn.

Det kan också gälla våld, samarbetssvårigheter, bristande trovärdighet, negativ attityd mot den andra föräldern eller bristande kontakt med barnet"

"Umgängesrätt vid ensam vårdnad

Barnet har rätt till umgänge med båda sina föräldrar. Även vid ensam vårdnad. Om barnet önskar detta umgänge så har båda föräldrar som uppgift att se till att det genomförs.

Men den förälder som har ensam vårdnad har yttersta ansvaret för att barnets behov blir uppfyllda och att ni har ett positivt umgänge. Om du tycker att den förälder som har ensam vårdnad hindrar dig från umgänge helt utan grund så får du vända dig till en domstol."

Svar på tråden Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?