Anonym (TS) skrev 2016-09-11 21:58:25 följande:
Blir det isf gemensam vårdnad efter föräldraledigheten? Vad händer om han ska ha det direkt? Då står jag ju där om ett halvår och har ingen försörjning men kan inte jobba pga barnet och han kan väl inte vara ledig med det då om de inte lärt känna varandra att rycka upp det från mig bara sådär och ta till kiruna? Kan väl inte vara bra?
Jo bäst vore ju om nån flyttade men varför ska det vara mamman isf? Oavsett hur det blir med adoptionen har jag ju en mammaroll till bonusbarnet som man inte kan flytta hursomhelst. Både jag, pappan till bonusen och bonusens morföräldrar vill att jag ska få adoptera henne. Vi har känt varandra länge då jag och hennes pappa varit vänner även före vi blev ihop och nu planerar vi att gifta oss.
Kan man få ensam vårdnad på dessa grunder eller blir det gemensam om det är vad han vill? Blir ju svårt med papper fram och tillbaka. Krävs det nån sorts umgänge från hans sida för att han ska få gemensam vårdnad? Om han inte får gemensam, hur mkt umgänge är rimligt med detta avstånd? Ingen av oss har ju råd att åka till den andra och typ bo på hotell ofta. Tyvärr finns ingen möjlighet att bo hos varandra. Kan rätten döma till umgänge som ingen av oss har råd med och vad händer då?
Varför ska du få hans pappadagar???? Han kan använda dom upp till att barnet är 12 år! Att du står utan försörjning är ju ditt problem. Du har rätt att vara föräldraledig i 18 månader hur du väljer att lösa det ekonomiskt har inte med saken att göra. Sen vem säger att du ska ha rätt till barnet bara? Det finns pappor som får vårdnanden från dag ett. Barn behöver inte amma. Varför mamman ska flytta? Ja kanske för att du valde att flytta innan du ens tog ansvar över det att du kan vara gravid????
Det spelar ingen roll vad du har för roll till ditt bonusbarn eller vad övriga omkring er vill. Det finns krav för att man ska få adoptera - läs på. Och om du ser till bonusbarnets bästa istället för ditt eget så är du en olämplig mor.
Det finns INGET som säger att du har rätt till ensam vårdnad mer än just nu för att det sker per automatik då ni inte är gifta. Han kan stämma dig så fort barnet är fött eller om 3 år. Kvittar. Umgänge har han rätt till och du är skyldig att underlätta detta och se till barnets bästa. Att du inte har råd är inget hållbart argument för att du ska ha ensam rätt på ert barn.