• Anonym (pippi)

Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?

Anonym (TS) skrev 2016-09-11 21:38:16 följande:

Så här ser situationen ut. Tjej och kille träffas i Kiruna pga tillfälligt jobb, inleder relation som varar några mån. Tjejen flyttar till Öland och de gör slut. Sen träffar de varsin ny partner på sina respektive orter. Tjejen blir sambo med ny partner (vän till henne sen länge) som har ett barn sen innan i skolåldern där mamman inte finns i bilden (avliden). De förbereder att tjejen ska adoptera bonusbarnet. Det visar sig att tjejen är gravid (hon visste inte det när hon flyttade) och kirunakillen är pappan.

Hur kommer vårdnaden/umgänget se ur mest troligt? Tjejen vill ha ensam vårdnad då de inte har nån relation och bor så långt ifrån. Hon vill bo kvar på Öland pga nya familjen där (har ej fått jobb än men hennes sambo har job och bonusdottern går i skola där). Killen vill ha gemensam vårdnad men vill att hon flyttar tillbaka till Kiruna och kan inte tänka sig att flytta till Öland för nuvarande men möjligtvis om ett par år.

Intresserad av hur ni tror vårdnaden/umgänge kommer bli både när barnet är bebis, några år gammalt samt äldre.

Mamman kommer automatiskt få enskild vårdnad då barnet föds utanför äktenskapet. Som ensam vårdnadshavare bestämmer hon över barnet och boendet och umgänget blir på hennes villkor. Hur mycket umgänge det blir kommer i princip hänga på hur mycket pappan orkar åka till öland.

Om påppan är missnöjd kan han stämma mamman på gemensam vårdnad och umgänge. Hur ächanserna för gemensam vårdnad ser ut vet jah inte när det handlar om en pappa som inte känner sitt barn. Ju mer han träffar sitt barn desto större sannolikhet att domstolen dömer till gemensam vårdnad. Pappan kan också få umgänget prövat i rätten. Hur mycket umgänge han kommer att få beror helt på hur ofta han är villig att åka till öland. Åker han dit två gånger per år kommer han givetvis inte få umgänge mer än någon timme åt gången om ens det. Åker han dit varannan helg så kan han säkert få umgänge hela helgen också. Flyttar han till öland kan säkert få varannan vecka också så småningom.
  • Anonym (pippi)
    Anonym (TS) skrev 2016-09-12 16:36:13 följande:

TS här, tänkte svara på några frågor och har Även ett par egna.

Jag har känt min nuvarande sambo sen många år tillbaka men vi har inte varit ett par. Vi har varit nära vänner sen innan hans barn föddes och jag har funnits i hennes liv i hög grad under hela hennes liv. Vi har en nära relation och hon har själv sagt att hon önskar att jag vore hennes mamma. Både min sambo och hans barns morföräldrar vill också detta. Jag och sambon har tyckt om varandra som mer än vänner länge men det är först nu vi valt att satsa på varandra. Det är ingen jag just mött. Vi valde att vänta tills nu pga hans tidigare frus sjukdom och död och för att barnet inte skulle känna att hennes mamma ersattes så fort. Vi planerar att gifta oss omgående så vi kan påbörja adoptionen.

Betyder det att min sambo kommer stå som pappa om vi gifter oss innan? Det låter ju helknasigt. Jag antar att jag kan säga att detta inte stämmer? Men vad händer om jag skulle säga att det är han som är pappa? Någon skrev att då händer inget mer men nog måste väl kirunakillen kunna be om ett faderskapstest om inte annat även om jag motsätter mig det? Det skulle ju visa att han är pappan. Nån sån rättighet har han väl? Hur kan det vara extremt svårt för honom att få vårdnaden om Jag gör så? Borde väl bli lättare iom att det kan bevisas med test att han.är pappan och då kommer det fram Att jag ljugit = försvårat umgänge?

Jag åt p-piller under tiden i Kiruna så trodde inte jag kunde bli gravid då och därför visste jag inte om det när jag flyttade. Var jättetidigt gravid då, i kanske 6e veckan. Upptäckte det i v 12-13 då jag bott 1,5 mån på Öland.

Jag har inget emot att kirunakillen får umgänge och det låter ju bra att lägga fram ett eget förslag om det ses positivt för min del angående vårdnad. Men vad ska jag föreslå och vad är rimligt? Jag har tillräckligt med pengar för att försörja mig själv och mitt barn men inte tillräckligt för att betala hela eller halva summan för resor Kiruna-Öland och tillbaka samt hotell för killen regelbundet. Det blir ju otroligt dyrt!! Det har inte han heller råd med vad jag förstår. Vad är då rimligt umgänge? Vad händer om jag föreslår umgänge typ en gång/vecka och ingen av oss har råd med det så det blir inget av? Påverkar det någon av oss negativt?

Ingen av oss vill ju flytta pga relationer på den ort vi bor nu. Han har jobb i Kiruna och jag har nästan omöjligt att få jobb där med mitt yrke. Här på Öland har jag inte jobb än men arbetsmarknaden är väldigt positiv för det jag är utbildad till så jag tror att jag kommer kunna få jobb efter föräldraledigheten.

Varför ska du flytta? Eller ta ansvar för pappan? Du tar ansvar för dig och din familj. Och gör ditt bästa för att underlätta umgänget (dvs inte hindrar pappan när han vill träffa barnet). Sedan kan du bidra till pappans umgängesresor i den mån du har råd och vill vara schysst mot ditt barn.

Det säger sig själv att en domstol inte dömer någon att betala någon annans umgängesresor om det saknas pengar. Barnets umgänge beror inte bara på föräldrarnas vilja utan också på deras ekonomiska resurser. Saknar de båda pengar till umgängesresor så blir det ju såklart inget umgänge. Simple as that.
  • Anonym (pippi)
    Tow2Mater skrev 2016-09-13 00:22:51 följande:

Eller så kan han använda sina föräldradagar för att ta t ex långhelger och resa emellan.

Det förutsätter ju att han får gemensam vårdnad.

Sedan tycker jag faktiskt att pappan får vara med och dela på kostnaderna för privat barnomsorg genom underhållet om han tar alla sina föräldrapenningdagar och ts behöver börja jobba innan bebisen kan börja på dagis.
  • Anonym (pippi)
    Anonym (Jossan) skrev 2016-09-13 07:24:19 följande:

De finns ju två rimliga alternativ. De ena är att se till att du och pappan KOMMER ÖVERENS om vart ni ska bo då barnet har rätt till BÅDA sina föräldrar, gör ni inte de är väl bättre att du väntar med barn och skaffar med den du bor med.

Lite sent att tänka så i det här fallet.
  • Anonym (pippi)
    Anonym (Bf) skrev 2016-09-13 10:09:44 följande:

Boendeföräldrar kan bli dömda att betala/utföra delar och till och med hela resorna. Yttra dig inte med falska svar.

Inget falskt svar. Mitt inlägg var vägledning i hur hon kan tänka och agera innan ett domstolsbeslut.

Ja, de kan få nästan vilken sorts domstolsbeslut som helst. Men om man ser till premisserna så kan man gissa lite hur domstolen kommer dömma. En förälder som saknar ekonomiska medel kommer aldrig att dömas till att stå för några resor. Såklart.
  • Anonym (pippi)
    Anonym (Bf) skrev 2016-09-13 11:06:05 följande:

Ts verkar ha god ekonomi då hon inte har arbete och inte tänker söka förrän föräldraledigheten är över.

Oavsett hennes ekonomi så gäller mitt svar. Hon kan och bör bidra till umgängesresor i den mån hon anser sig ha råd och hon bedömmer det vara för barnets bästa.
  • Anonym (pippi)
    Anonym (M) skrev 2016-09-13 11:16:44 följande:

Hoppas för barnets skull på gemensam vårdnad. Ett barn har rätt till sina BÅDA sina föräldrar. Dessutom väldigt svårt att få ensam vårdnad så länge bägge föräldrarna vill vara vårdnadshavare. Till och med dömda brottslingar kan få till gemensam vårdnad och umgängesrätt.

Barnets rätt till båda föräldrarna påverkas inte av vårdnaden eftersom umgängesrätten gäller oavsett vårdnadsform.
  • Anonym (pippi)

Barn som föds utanför saknar vid födseln en juridisk fader och därför tillfäller vårdnaden automatiskt mamman ensam. När faderskapsutredningen är klar kan den juridiska fadern söka ändring i vårdnaden till gemensam vårdnad om han vill. Det kan han göra antingen genom att komma överens om detta med modern eller genom ett domstolsbeslut. Det smidigaste är en övetenskommelse föräldrarna sinsemellan men saknas det samtycke från modern till en förändring i vårdnaden så måste fadern driva frågan i rätten. Hur domstolen sedan dömer beror på omständigheterna. Praxis är att domstolen dömer till gemensam vårdnad eftetsom det anses vara för barnets bästa. Men om det finns synnerliga skäl och det finns anledning att tro att det inte vore för barnets bästa så kommer domstolen inte döma till gemensam vårdnad.

• Anonym (pippi)
    Anonym (M) skrev 2016-09-13 14:44:41 följande:

Vet att umgängesrätt gäller men om hon inte ens erkänner honom som fadern måste ju han starta en process. (Hon kanske har erkänt honom i detta fallet) Sen är allt det juridiska besluten gällande barnet endast för den som har vårdnaden även om man har umgängesrätt.

Har eftarenhet av detta och min väns partner fick se till att underlätta umgänge även om hon hade full vårdnad. Problemet var att hon valde resa /bo utomlands så svårt att upprätthålla svensk lag då.

Faderskapet och vårdnaden är två separata saker.
  • Anonym (pippi)
    Anonym (M) skrev 2016-09-13 15:46:08 följande:

Vad exakt var det som jag skrev som fick dig att tro att jag inte vet det redan????

Vet inte. Men du verkar fått det om bakfoten om att ts erkännande om faderskapet skulle ha någon som helst juridisk påverkan. Det är nämligen inte upp till henne att bestämma vem den juridiska fadern blir. Det är socialtjänsten som fastställer sånt och de i sin tur följer bara regelverket. Personliga åsikter väger lätt som en fjärt.

Det som ts kan göra är att medvetet ljuga i faderskapsutredningen. Men det är en helt annan sak.
  • Anonym (pippi)
    Anonym (M) skrev 2016-09-13 16:20:18 följande:

Ok.... Personliga åsikter är det inte utan fakta

Tror vi talar om samma sak fast du missförstår lite vart jag försöker komma. Om hon ej erkänner faderskap kan fadern ändå gå till domstol. Faderskapstest..... Har inte sagt annat. Läs vad jag skriver istället för att missförstå allt herregud

Ts kommer inte erkänna nånting. Hon ska bara sanningsenligt uppge till socialtjänsten vilka hon knullat med. That's it. Sedan är det socialtjänsten som fastställer/'erkänner' faderskapet.
Svar på tråden Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?