• Anonym (M)

Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?

Hoppas för barnets skull på gemensam vårdnad. Ett barn har rätt till sina BÅDA sina föräldrar. Dessutom väldigt svårt att få ensam vårdnad så länge bägge föräldrarna vill vara vårdnadshavare. Till och med dömda brottslingar kan få till gemensam vårdnad och umgängesrätt.

• Anonym (M)

ja mamman har vårdnaden tills dess att faderskap är fastställt .... Har barn själv så jag vet! Men bara för det kan ju inte mamman ha ensam vårdnaden för evigt om det är så att fadern vill ha gemensam vårdnad. Då blir det vårdnadstvist så nej modern får inte vårdnaden för evigt om du tror det......

sextiotalist skrev 2016-09-13 11:27:13 följande:

OK nu tar vi det en gång till.

Mamman får ensam vårdnad direkt, automatiskt. Först när faderskapet är klart, först då kan pappan driva att han vill ha gemensam vårdnad. Mamman kan, om hon inte går med på det, använda som argument att han inte kan vara med i vardagen och ta del av vardagsbesluten.

Rätten till båda föräldrarna hänger inte på gemensam vårdnad, för den rätten har barnet ändå, oavsett vårdnadsform.

Umgängesrätten är en sak, vårdnadsform är en annan sak.

Oavsett vårdnadsform så kommer föräldrarna bo över 100 mil från varandra, så barnets rätt till båda föräldrarna påverkas inte det minsta. Barnet får inte mer kontakt med sin pappa bara för att det står gemensam vårdnad. Däremot kan det strula till sig för mamman eftersom hon blir begränsad när det gäller antal dagar och i Sverige har barnen inte rätt till barnomsorg förrän barnet är ett år, så risken att mamman står utan inkomst är då överhängande.

• Anonym (M)

Rätten till bägge föräldrarna har rätt mkt med gemensam vårdnad att göra, då hon inte kan neka honom att få träffa barnet (vilket hon ändå inte kunde umgängesrätt mm) men även att genom gemensam vårdnad måste hon underlätta att de träffas så hjälper inte att man flyttat långt bort.

• Anonym (M)

Vet att umgängesrätt gäller men om hon inte ens erkänner honom som fadern måste ju han starta en process. (Hon kanske har erkänt honom i detta fallet) Sen är allt det juridiska besluten gällande barnet endast för den som har vårdnaden även om man har umgängesrätt.

Har eftarenhet av detta och min väns partner fick se till att underlätta umgänge även om hon hade full vårdnad. Problemet var att hon valde resa /bo utomlands så svårt att upprätthålla svensk lag då.

Anonym (pippi) skrev 2016-09-13 12:19:18 följande:

Barnets rätt till båda föräldrarna påverkas inte av vårdnaden eftersom umgängesrätten gäller oavsett vårdnadsform.

• Anonym (M)

Vad exakt var det som jag skrev som fick dig att tro att jag inte vet det redan????

Anonym (pippi) skrev 2016-09-13 14:55:05 följande:

Faderskapet och vårdnaden är två separata saker.

• Anonym (M)

Ok.... Personliga åsikter är det inte utan fakta

Tror vi talar om samma sak fast du missförstår lite vart jag försöker komma. Om hon ej erkänner faderskap kan fadern ändå gå till domstol. Faderskapstest..... Har inte sagt annat. Läs vad jag skriver istället för att missförstå allt herregud

Anonym (pippi) skrev 2016-09-13 16:02:23 följande:

Vet inte. Men du verkar fått det om bakfoten om att ts erkännande om faderskapet skulle ha någon som helst juridisk påverkan. Det är nämligen inte upp till henne att bestämma vem den juridiska fadern blir. Det är socialtjänsten som fastställer sånt och de i sin tur följer bara regelverket. Personliga åsikter väger lätt som en fjärt.

Det som ts kan göra är att medvetet ljuga i faderskapsutredningen. Men det är en helt annan sak.

Svar på tråden Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?